Filmen och den svenska välfärdsstaten
Syftet med projektet är att kartlägga hur filmer har relaterat till den moderna svenska historien, med särskilt fokus på välfärdsstatens gradvisa utveckling från 1930-talet fram till och med det tidiga 1980-talet. Frågeställningen är: hur har svenska filmer förhållit sig till den ideologiska, sociala, kulturella och ekonomiska diskussionen i Sverige? Projektet omfattar fyra erfarna filmforskare vilka står för var sin del. Ett delprojekt handlar om hur Ingmar Bergmans filmer förhöll sig till det socialdemokratiska efterkrigssamhälle de skapades i. Ett andra delprojekt undersöker relationer mellan politik och film i anknytning till andra världskriget. Ett tredje delprojekt har som syfte att undersöka filmens roll för svenskamerikanernas nationella och kulturella identitet, och hur svenskamerikanen representeras i den svenska filmen. Ett sista delprojekt har som vägledande hypotes att barnfilmen i Sverige ursprungligen skapades som en samhällelig nyttighet under välfärdsstatens framväxt för att uppfylla fostrande, i grund och botten politiska, syften. Teorin bakom projektet som helhet är att filmen genom sin genomslagskraft och representativitet utgör en viktig källa för förståelsen av vår historia. Genom att studera filmer och deras mottagande kan man dra slutsatser om hur välfärdsstaten uppfattades i olika läger, både vad gäller skaparna bakom filmerna (staten, näringslivet, enskilda individer) och den breda publiken ("folket", pressen).