Sara Kjellberg

Forskarnas galleri - att uppleva forskning som deltagande forskningskommunikation i biblioteksrummet

År 2018 får Malmö högskola universitetsstatus och det innebär också att antalet forskare ökar. Projektet "Forskarnas galleri" har som syfte att skapa konkreta förutsättningar för forskningskommunikation i det fysiska rummet. Målet är att biblioteket i samarbete med forskare på Malmö högskola hjälper till att göra forskningen tillgänglig och synlig, i form av utställningar på biblioteket. De besökare som kommer till Malmö högskolas bibliotek (studenter, forskare, personal, studenter från andra lärosäten och invånare i Malmö stad, med flera) ska ha möjlighet att lära sig mer om den forskning som pågår på lärosätet. I en utställning möter man forskning på ett avdramatiserat sätt, och det skapar också förutsättningar för en dialog med det omgivande samhället. Projektet kommer att genomföras i form av aktionsforskning, med en följeforskare som stöd. Arbetet utvärderas efter hand och avslutas med en workshop tillsammans med andra akademiska bibliotek och forskningskommunikatörer.

I projektet vill vi skapa en modell för hur biblioteket ska arbeta med forskningskommunikation i det fysiska rummet tillsammans med forskarna. Som projektledare hoppas vi kunna anställa en curator, som både kan koordinera verksamheten och utveckla den fysiska platsen för forskningskommunikation i biblioteksrummet. Anställningen är på deltid under ett år. Biblioteket behöver också investera i teknisk utrustning, både för att underlätta fysisk exponering av forskning.
Slutredovisning

Projektet Forskarnas galleri hade som syfte att undersöka hur Malmö universitetsbibliotek tillsammans med lärosätets forskare kunde göra universitetets forskning tillgänglig och synlig i form av utställningar på biblioteket. Vid tidpunkten för ansökan hade biblioteket dedikerat en yta för utställningar, som benämndes boxen. Biblioteket hade redan producerat ett par utställningar med fokus på ett dagsaktuellt ämne som några forskare bidragit med kommentarer till.

Projektet Forskarnas galleri innebar en tydligare inriktning för utställningarna, att lyfta fram själva forskningen och att ge besökarna möjlighet till eftertanke och diskussion. I projektet utforskades bland annat vad forskningskommunikation på bibliotek genom utställningar innebär. Vad behövs för att skapa en utställning i biblioteket? Vilken betydelse har bibliotekarien för produktionen?

Projektet hade två centrala utgångspunkter för arbetet: det fysiska rummets betydelse för kommunikation och interaktion och synen på biblioteksbesökaren som kunskapsproducent. I galleriet, som ligger centralt i biblioteket, förstärks bibliotekets roll som en plats för kunskapsväxling och möten i både symbolisk och fysisk mening. Forskarnas galleri skulle bli en plats för nya möten; mellan forskare, studenter och allmänhet, mellan olika kompetenser inom universitetet, samt mellan forskningsresultat och biblioteksrummet. En viktig aspekt av att testa nya former för forskningskommunikation genom utställningar var att utforska en ny roll för bibliotekarier som utställningskuratorer. Nya arbetsuppgifter kopplade till utställningsverksamhet kräver nya arbetsformer och kompetenser.

Projektet genomfördes med Sara Kjellberg som följeforskare, Lotta Wogensen som projektledare och Annsofie Olsson och Lotti Dorthé som fick dedikerad tid som bibliotekarie-kuratorer under ett års tid. Utställningarna har tagits fram av kuratorerna i samarbete med bibliotekets team som arbetar med lärandemiljöer.

Kompetensutveckling har skett genom studiebesök, skuggning, gemensam läsning och inte minst i det praktiska arbetet med att ta fram utställningar tillsammans. Till projektet knöts även en mentor eller creative advisor, Björn Magnusson Staaf, som är docent i museologi vid Lunds universitet. Magnusson Staaf verkade både som inspiratör och som katalysator genom att han bidrog med sin forskning och kom med synpunkter på idéerna kopplade till utställningsproduktion under projekttiden.

Under projektets gång har fyra utställningar producerats i samarbete med 18 forskare från Malmö universitets fem fakulteter:
•    Forskarnas galleri#1 Women, Class, Culture – from Maria Sandel to Daria Bogdanska.
•    Forskarnas galleri#2 6 on Sex - Sexology and Sexuality studies at Malmö University
•    Forskarnas galleri#3  Space & Place – research on social sustainability in Malmö
•    Forskarnas galleri#4 Sense or sensibility? Facts, research and conceptions

Nästa utställning är redan under planering tillsammans med ytterligare en grupp forskare med vernissage under hösten 2018. Forskningskommunikationen, det vill säga utställningarna och samarbetet mellan bibliotek och forskare, var huvudmålen med projektet. Ett parallellt mål har varit att ta fram en modell för utställningsproduktion som kan användas efter projektets slut, och som är möjlig att dela med andra lärosäten. En workshop genomfördes under våren 2018 med bibliotekarier och kommunikatörer från 20 andra lärosäten där ”Att producera en utställning – en modell i 5 steg från Malmö universitetsbibliotek” testades och diskuterades. Modellen är nu en komponent i organisationen för ett strategiskt och långsiktigt arbete med utställningar som forskningskommunikation på Malmö universitetsbibliotek som också är ett resultat av projektet.

Eftersom arbetsformen för projektet inspirerats av aktionsforskning och en hög grad av reflektion med hjälp av en följeforskare fick deltagarna tid att läsa, diskutera och utvärdera. Detta gav processen ett djup och en medvetenhet som inte har funnits i tidigare utställningsverksamhet på biblioteket. Det har varit en utmaning att låta arbetet med utställningarna ta tid, att inte låsa sig vid idéer och att lita på varandra och processen. Genom att testa, formulera frågor, beskriva vad som gjorts och reflektera över det, har nya erfarenheter och kunskap formats. På detta sätt har verksamheten utvecklats för varje utställning.

Det fanns en inneboende spänning i att ha modellen som ett mål eftersom tanken samtidigt var att kunna vara fria i sättet som arbetet utforskades. En modell med alltför många steg upplevdes som styrande och bindande och därför förenklades modellen efter hand. Den är tänkt att vara ett stöd och en vägledning som man kan förhålla sig fritt till. Att ta fram en modell för utställningsproduktion, har synliggjort de olika stegen och bidragit till en förståelse för att alla moment måste benämnas och tidsättas. Vissa moment är absolut avgörande för att nå ett lyckat resultat och särskilt värt att lyfta fram är kontakten med de medverkande forskarna. Kontakten har sett olika ut, men alltid inneburit ett möte i form av en eller flera intervjuer och ibland en workshop. Modellen gör arbetet tydligt och det går att visa forskardeltagarna både hur arbetet är upplagt och var i processen de befinner sig.

Forskningskommunikation genom utställningar i bibliotek får genomslag. De fyra utställningarna har nått ut på olika sätt och bibliotekets besökare interagerar med dem. Utställningar av det här slaget i samproduktion och samarbete är efterfrågade och ses som ett intressant tillägg för forskare och universitet i repertoaren kring övrig kommunikation av lärosätets forskning. I projektet undersöktes vad som behövs för att skapa en utställning i biblioteket med fokus på bibliotekariens roll och ett konkret resultat är modellen som andra nu får modifiera och använda. Rollen som bibliotekarie-kurator och biblioteksrummet som en arena för forskningskommunikation är något Malmö universitetsbibliotek kommer att fortsätta utforska tillsammans med forskare och andra vid Malmö universitet, men också tillsammans med andra lärosäten. Utställningsverksamheten i Forskarnas galleri är efter avslutat projekt, en del av Malmö universitetsbiblioteks ordinarie verksamhet.

Bidragsförvaltare
Malmö universitet
Diarienummer
KOM16-1397:1
Summa
SEK 400 000,000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Biblioteks- och informationsvetenskap
År
2016