Tom Cubbin

Hantverksmässig Åtrå: en internationell designhistoria över manlig gay fetish-tillverkning

Att promenera runt i ”gaybourhoods” som återfinns i Berlin, London, Chicago, Amsterdam och Stockholm avslöjar att i en tid präglad av globaliserad tillverkning finner du en butik i många västerländska städer, med tillhörande verkstad för hantverksmässigt tillverkade läderselen, piskor, burar, tortyrställningar och andra produkter. Runt hörnet ligger ibland en klubb byggd av amatörer och hantverkare, för sexuella möten med tillhörande utrustning som kan tvinga kroppar att inta obekväma ställningar. Som en rest från 60- och 70-talets sexuella revolution, hur har dessa företag, klubbar och butiker utvecklats och hur har en gay läder och fetischkultur materiellt formgetts och tillverkats? Genom ett designhistoriskt perspektiv som betonar förvärvande och spridande av kompetens, praxis och estetik, bidrar projektet till att en manlig gay läder- och fetischkultur omformuleras genom att undersöka modeller av hantverk av proffs och amatörer. Genom samtida teori från (konst)hantverk kopplas vardaglig erfarenhet av hantverk och identitetsskapande, arbete, skicklighet och tid. Projektet analyserar hur nätverk av anti-assimilerade gay män påverkats av en global socio-ekonomisk utveckling där en ”normalisering” skett av samkönade relationer i en neoliberal ekonomi. Det treåriga projektet består av fyra undersökningar som kombinerar arkivforskning med muntliga berättelser för att analysera hantverkskulturer från internationella BDSM nätverk från 70-talet till samtida finskt textiltryck.
Slutredovisning
Projektets syfte samt utveckling:

Syftet med projektet var att omformulera berättelser om den homosexuella läder- och BDSM-scenen som en viktig socioekonomiskt inbäddad del av hbtq-historien med utgångspunkt i formgivna föremåls materiella verklighet. De huvudsakliga forskningsfrågorna berörde hur kunskap om läder- och fetisch-tillverkning kan berätta något om hur gaymän har påverkats av den ekonomiska globaliseringen och "normaliseringen" av samkönade relationer sedan 1960-talet. I det ursprungliga förslaget var projektet uppdelat i fyra undersökningar: uppkomsten av föremålstypologier, referenslitteratur, estetiken på läderklubbar samt marknadsföring av produkter licensierade av Tom of Finland Foundation.
Eftersom projektet i hög grad byggde på forskning i fysiska arkiv i utlandet innebar reserestriktionerna under 2020–2021 att det inte var möjligt att slutföra projektet som planerat. Projektets ursprungliga syfte var att ge en kronologisk överblick över fetisch-tillverkningens utveckling från 1960-talet till idag för att bättre förstå förhållandet mellan amatörmässiga och professionella tillverkningspraktiker, och hur läderikonografi och -föremål har blivit mer integrerade i designkulturen i allmänhet. På grund av det rika materialet om 1960- till 1980-talen skiftade projektets fokus till den historiska uppkomsten av tillverknings- och konsumtionskulturer i en internationell kontext och kompletterades av en undersökning av den svenska kontexten och uppkomsten av gaykonsumism.

Kort om genomförandet:

Projektet, som förkortades på grund av resebegränsningar under pandemin, resulterade i tre slutförda undersökningar:
I den första utforskade jag verk av fetisch-designern Jim Stewart, grundare av företaget Fetters, och hans metoder för att anpassa militärutrustning till bondage-situationer. Detta omfattade muntliga intervjuer i Storbritannien och USA samt arkivforskning vid London Leather Archives (Bishopsgate Institute), Leather Archives and Museum i Chicago och GBLT archives i San Francisco.
Den andra undersökningen fokuserar på DIY-kulturens roll i utvecklingen av sexmöbler på den homosexuella läderscenen, med grund i material från privata samlingar och publikationer förvarade på Chicago Leather Archives and Museum.
Den tredje undersökningen berörde den materiella kulturens roll och etableringen av gaymarknader i Sverige under 1970-talet med hjälp av samlingar på Queerrörelsens arkiv och Bibliotek i Göteborg, Kungliga biblioteket såväl som intervjuer med personer som var aktiva i den svenska gaypressen under perioden.

Projektets viktigaste resultat och bidrag till det internationella forskningsläget samt ett resonemang om detta:

Undersökningen om historien bakom Fetters, brittisk tillverkare av bondage-produkter, har visat hur typiska BDSM-plagg har hämtats från den brittiska arméns materiella miljö och integrerats i normativa diskurser om lämpliga maskulina aktiviteter i mitten av 1900-talet. Den här fallstudien är ett exempel på hur kink-praktiker blev inbäddade i bredare sociala praktiker för samlande och fritid som suddar ut gränserna mellan kink och andra former av förströelse.

Den andra undersökningen demonstrerar betydelsen av DIY-kultur och socialt engagemang i tillverkningen av nya typer av föremål, och på porositeten mellan kommersiell och community-baserad möbeldesign.

Den tredje undersökningen visar hur handeln med läder och bondage-produkter var en viktig förelöpare till en bredare gay konsumentmarknad i Europa. Med utgångspunkt i visuell kultur spårar undersökningen sambandet mellan uttryck för åtrå, tillgången till fetisch-konsumtionsvaror och föreställningen om sexliberalism som en "antiauktoritär" politisk rörelse. Studien belyser några av de inneboende motsättningarna i begreppet sexliberalism samt hur sexuella stilar antas genom konsumtionspraktiker.

Tillsammans komplicerar dessa resultat uppfattningen om de processer genom vilka queeridentiteten konstruerades från 1970-talet till 1980-talet. Medan undersökningar av queerkultur ofta tenderar att fokusera på queer som något exceptionellt utgör undersökningarna i det här projektet metodologiska exempel som spårar queerhet i de vardagliga och normativa aspekter av materiell kultur som utgjorde vardagliga erfarenheter för gaymän under den undersökta perioden.

Nya forskningsfrågor som har uppstått under projektet:
Ett av projektets mest intressanta inslag har varit att träffa de många småskaliga hantverkare som är verksamma idag, vilkas bidrag och insikter inte ingick i projektplanen till en början. För närvarande undersöker jag möjligheten att utforma en studie om samtida aktörers motiv att starta små och medelstora företag. Metodiken bygger på förhållningssätt från Susan Luckmans Craft and the Creative Economy (2015) och kan ge data att arbeta med efter projektperioden. Här är jag intresserad av att utforska i vilken utsträckning sådana företag kan betraktas som integrerade i de hantverksekonomier som Luckman beskriver, och i vilken mån de är beroende av de historiska nätverk som har beskrivits tidigare i projektet. På vilka sätt är småskaliga hantverksföretag en motor för innovation i dagens tillverkning av kink-föremål?

Ytterligare ett potentiellt forskningsområde som framkom i litteraturgenomgången som jag genomförde i förhållande till Revolt Press historia är en designhistorisk undersökning av RFSU. Detta har lett till ett preliminärt internt forskningsförslag om att granska RFSU:s och RFSU Rehabs designhistoria på grundval av samlingar i Arbetarrörelsens arkiv och Centrum för Näringslivshistoria.

Projektets internationella aspekter, t. ex. kontakter och material:
Fältstudier har genomförts i London, Chicago, San Francisco, Antwerpen, Amsterdam och Stockholm. De har möjliggjort en bred förståelse för scenen som en internationell enhet. Detta är viktigt eftersom tidigare undersökningar av läderkultur har fokuserat på ett land (Andersen, 2019) eller en stad (Rubin, 1994), trots att företag ofta verkade över regionala och nationella gränser. Det internationella fokuset som knyter samman transatlantiska tillverkningspraktiker i läder-communityn har varit ett unikt inslag i projektet.

Hur projektgruppen har spridit forskningen och resultaten utanför forskarsamhället samt en beskrivning av hur samverkan skett:

Forskningen inom projektet har presenterats vid ett flertal evenemang på HDK-Valand:
• Oktober 2018: Paneldiskussionen "Queer Heritage and its contradictions" med Ben Campkin och Laura Marshall från UCL Urban Laboratory.
• September 2019: Jag organiserade ett symposium med titeln "Materials! Sex! Heritage!" i samarbete med Isabelle Held (Royal College of Art) och med finansiering från Centre for Critical Heritage Studies.
• Jag deltog i det årliga seminariet "Att framföra kropp" på HDK-Valand Campus Steneby med föreläsningen "The Design of Leathersex".
Forskningen har presenterats på följande internationella konferenser:
• Queer History Conference, San Francisco State University, juni 2019
• Design History Society Annual Conference, Newcastle University, september 2020
• PARSE:s Biennal Conference på temat "Human", HDK-Valand, Göteborg november 2020
• Nordic Design Cultures in Transformation, Linnéuniversitetet (online), maj 2021
Intervjumaterial som samlades in under projektet har donerats till Leather Archives and Museum i Chicago.

• Publikationslista och länk till egna webbplatser. Använd gärna rubriker för att göra den mer lättöverskådlig (exempelvis monografier, artiklar, läroböcker, webbsidor inklusive Wikipedia, debatt, populariseringar). Markera vad som publiceras med öppen tillgång. (För forskare finansierade av RJ från och med 2010 års ansökningsomgång gäller att de ska publicera sina vetenskapligt bedömda texter i tidskrifter och i konferenspublikationer så att de blir fritt tillgängliga på internet. Ange därför hur öppen tillgång har säkerställts.)

Vetenskapligt bedömt bokkapitel:

Tom Cubbin (2022) Revolt Press, Internationalization and the Development of Gay Markets in Sweden before HIV/AIDS, i Queer Print in Europe. red. Glyn Davis and Laura Guy (London: Bloomsbury, 2022). [Texten har parallellpublicerats på Göteborgs universitets elektroniska arkiv för att säkerställa öppen tillgång.]

Vetenskapligt bedömd artikel:

Tom Cubbin (2022) Building the sex dungeon: Gay leather culture and the development of spaces for recreational sex at home, Interiors, 12:1, 75-99, DOI: 10.1080/20419112.2022.2047527. [Publicerad med öppen tillgång. I skrivande stund var detta den tredje mest lästa artikeln i tidskriften, som har getts ut sedan 2010.]


Tom Cubbin (2022), Fetters and the Design of Bondage Objects in Britain during the 1970s and 1980s, Journal of Homosexuality, publicerad online 26 september 2022. DOI: 10.1080/00918369.2022.2122359. [Publicerad med öppen tillgång]

Övrigt

Tom Cubbin (2020) Crafting Fetish Across Materials and Sexual Styles: An Interview with Skeeter of Mr. S Leather, The Journal of Modern Craft, 13:2, 179-187, DOI: 10.1080/17496772.2020.1815337 . [Publicerad med öppen tillgång]
Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
P18-0029:1
Summa
SEK 2 556 000,000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Kulturstudier
År
2018