Janne Kontio

Pedagogeek-podden : insikter från forskningens framkant

Pedagogikämnet har under det senaste året satts under lupp i media ur alla tänkbara perspektiv; kritiska röster hörs i relation till ämnets nytta, i relation till hur pålitlig den kan tänkas vara som forskningsämne i relation till hårdare forskningsämnen som neurovetenskap, i relation till yrkesutbildningar, förskolepedagogikens vara eller inte vara, mobiltelefonförbud eller inte etc. Det har lett till att många yrkesverksamma lärare har sett sig förvirrat om efter stöd och svar från forskningen för att möta alla kritiska attityder från det omgivande samhället. Här kommer det föreslagna forskningsspridningsprojektet in med målsättning att försöka fylla detta tomrum genom att föra in en positiv attityd och sprida nya relevanta forskningsresultat. Förslaget är att starta en podd i samarbete med Skolporten för att sprida ny forskning i dubbel bemärkelse; nydisputerade, unga forskares nya resultat, så som de presenteras på Skolporten är en fantastisk plattform för att synas digitalt, och har åtminstone i mitt eget fall lett till att forskningsresultaten fått stor spridning inom forskar- och skolvärlden. Tanken med att starta en podd på nätet med utgångspunkt i ny forskning är att tillgängliggöra och bredda denna spridning till att nå även yrkesverksamma lärare i ännu större utsträckning. Målet är att stötta lärare i deras arbete som ska vila på vetenskaplig grund (SFS 2010:800 kap.1 5§).
Slutredovisning
Slutredovisning

Poddagogen lanserades hösten 2019 med stöd av Riksbankens Jubileumsfond (ref. nr. KOM18-1390:1) och steg inom loppet av dagar upp på topp-tio-listan över mest lyssnade akademiska poddar i Sverige. Antalet lyssnare räknas i tusental och den har blivit ett inslag i såväl lärarutbildningar som i fortbildningssammanhang. Den första och nu avslutade säsongen samlade tio avsnitt och täckte så vitt skilda forskningsämnen som små barns vila på förskolan till femininitet på frisörutbildningar och matematiklärares planeringsarbete (se och lyssna på: www.skolporten.se/forskning/poddagogen/ för en fullständig förteckning).

Tanken med att starta en podd på nätet med utgångspunkt i ny forskning var att tillgängliggöra och bredda denna spridning till att nå även yrkesverksamma lärare i ännu större utsträckning. Målet är att stötta lärare i deras arbete som ska vila på vetenskaplig grund (SFS 2010:800 kap.1 5§).

Projektmedlen från Riksbankens jubileumsfond möjliggjorde för oss att kunna avsätta tid i tjänsten för att kunna arbeta med podden, men även för inköp av utrustning som säkerställer en hög kvalitet på slutprodukten, samt inrikesresor för att kunna spela in intervjuer med forskare i olika delar av landet, från Luleå i norr till Malmö i söder, från Göteborg i väst till Stockholm i öst, och lärosäten överallt däremellan.

Tre aspekter behöver lyftas för att ytterligare förtydliga det viktiga bidrag som vi ser att den här podden utgör. För det första vill vi poängtera vikten av projektets samarbetspartner. Skolporten är ett politiskt, religiöst och fackligt obundet företag vars verksamheter består i omvärldsbevakning och fortbildning riktad till de verksamma i skolan. Skolporten når genom forskningskonferenser, nyhetsbrev, hemsidor och ett glansigt magasin en stor del av den svenska skolvärldens yrkesverksamma lärare, skolledare och administrativ personal. Skolporten har generöst erbjudit projektet ett utrymme på deras hemsida för länkningar och uppladdningar av poddavsnitten, därtill har möjlighet getts att även göra ytterligare publicitet för podden via hemsidan, nyhetsbrev och magasin. Att Skolporten är en lämplig samarbetspartner för det här projektet ur spridningssynpunkt är satt bortom allt tvivel.

I Poddagogen möter vi i varje avsnitt en nydisputerad forskare och dennes avhandling. Vi diskuterar avhandlingen och ger stort utrymme till författaren att själv presentera innehållet och bidragen i hennes forskning. Vi anser att den här podden utgör en viktig kugge för att ytterligare sprida nydisputerades forskning och forskningsresultat till det omgivande samhället.

För det tredje så riktar sig den här podden till lärare. I dessa podd-tider finns det förstås redan poddar som riktar sig till lärare, det här projektet är inte unikt på det sättet. Det finns lärare som poddar (annaochphilipslararpodcast; skolsverige.com), Skolverket poddar (https://soundcloud.com/skolverket), bokförlag med pedagogisk utgivning poddar (akademiska kvarten, Natur & Kultur) etc. Men det som saknades i sammanhanget var en podcast som uteslutande fokuserar på forskningens absoluta framkant och hur den kan tillgängliggöras och spridas och komma lärarna och deras komplicerade praktiker till del. Här gör vi bedömningen att forskningsspridningsprojektet fyller en viktig lucka som ger effekter för både lärares praktiska arbete, för juniora forskare, och för spridningen av nya forskningsresultat.

Utöver att utgöra en brygga mellan akademien och pedagoger, så har Poddagogen också blivit ett sätt för forskare att sprida sin forskning inom akademien. Flera forskare vittnar om att kollegor fått upp ögonen för deras forskning via Poddagogen och därmed bjudit in dem till samarbeten i andra sammanhang. Därtill hör vi ofta att forskare som deltar i Poddagogen blir kontaktade även av andra traditionella medier, såsom radio, tv och dagstidningar, som en direkt följd av att ha fått sina forskningsresultat spridda via Poddagogen. I tillägg till detta kan även nämnas att vi ser att Poddagogen-avsnitt även används som kurslitteratur på grundnivå i lärarutbildningar.

Men hur ser fortsättningen ut då? Efter att den första säsongen spelats in har vi sökt medel från flera håll, men än så länge utan framgång. Efter att ha pausat inspelningarna, dels på grund av ekonomin men också på grund av pandemin, så har längtan och saknaden blivit för stor, och i skrivande stund har vi återupptagit inspelningarna och lanserar i dagarna säsong 2 och de första nya avsnitten av Poddagogen kommer snart.

Håll utkik, ni hittar oss där poddar finns!

Länkar:
www.skolporten.se/forskning/poddagogen/
https://www.skolporten.se/fou/ny-podcast-vi-vill-sprida-nya-forskningsresultat/
Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
KOM18-1390:1
Summa
SEK 197 000,000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Pedagogik
År
2018