Ulf Elg

Stärkt konkurrensposition genom etiskt beteende: Svenska företag på utvecklingsmarknader.

Detta projekt handlar om de etiska utmaningar som möter multinationella företag (MNF) i sin verksamhet på utvecklingsmarknader. Utvecklingsmarknader är strategiskt viktiga för många MNF. Samtidigt kan stora kulturella och institutionella skillnader mellan hemmamarknaden och utvecklingsmarknaderna medföra svårigheter för företagen. Svårigheterna illustreras av incidenter där svenska MNF har agerat på ett sätt som ansetts oetiskt av aktörer på hemmamarknaden och/eller på utvecklingsmarknaden. Incidenterna har handlat om korruption, barnarbete, miljöföroreningar etc. Det finns ett behov av fler empiriska studier som fokuserar specifikt på de etiska aspekterna av MNFs aktiviteter på utvecklingsmarknader. Syftet med detta projekt är att undersöka hur olika institutionaliserade normer och beteenden samt olika typer av aktörer påverkar företagets etiska beteende på utvecklingsmarknader. Detta innebär två analysnivåer: i) Vi studerar samspelet mellan huvudkontoret och de lokala dotterbolagen och fokuserar på hur de etiska koderna från huvudkontoret överförs, förklaras och sprids till den lokala marknaden. Samt, vilka förmågor och rutiner som kan stödja denna process. ii) Vi studerar interaktionen mellan det multinationella företaget och externa aktörer på den lokala marknaden. En empirisk studie av två svenska MNF kommer att genomföras, med intervjuer som genomförs på företagens huvudkontor samt även på tre större utvecklingsmarknader.
Bidragsförvaltare
Lunds universitet
Diarienummer
P18-0163:1
Summa
SEK 7 369 000,000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Företagsekonomi
År
2018