Ola Henfridsson

Sociala implikationer av elektronisk handel: En studie av ny informationsteknik i människors vardagsliv.

Detta projekt behandlar sociala implikationer av handel över Internet i människors vardagsliv. I takt med att bredbandsteknik blir tillgänglig för allt fler människor sprids även Internethandel som företeelse. Många uppmärksammar vad denna utveckling betyder för kompetensutveckling och konkurrenskraft, medan det är färre som frågar sig hur denna utveckling påverkar vårt vardagsliv. Detta projekt försöker att besvara frågor som: Vilka förändringar i människors vardagsliv medför en ökad handel över Internet? Vilken roll har tekniken i dessa förändringar? Hur ska vi hantera de sociala utmaningar som är förenade med dessa förändringar när vi utformar framtidens elektroniska handel? Att skapa en djupare förståelse för dessa frågor är viktigt för att kunna ta sig an de utmaningar som är förenade med bildandet av nya samhällsstrukturer och -företeelser som kan förmodas uppstå som en konsekvens av Internethandel.

Som teoretisk referensram kommer actor-network theory (ANT) att användas. Denna referensram bildar en god grund för att analysera samspelet mellan teknik och människor. Under en tvåårsperiod (2001-2002) skall två kvalitativa fallstudier bedrivas av ungdomars vardagsanvändning av två nya typer av betalningssystem för Internethandel - Pay-it och CollectBuy. Intervjuer, observationsstudier, projektdokumentation och data insamlade av betalningssystemen i sig kommer att utgöra viktiga datakällor

Slutredovisning

Digital slutredovisning saknas. Den som är intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.

Bidragsförvaltare
Umeå universitet
Diarienummer
J2000-0401:1
Summa
SEK 1 000 000
Stödform
Jubileum
Ämne
Företagsekonomi
År
2000