Stallkultur
Hästar och ridning som fritidssysselsättning är i stort sett en kvinnlig sfär. Beräkningar säger att det finns en halv miljon ryttare i landet, 85 % är kvinnor. Många återfinns vid ridskolorna runt om i landet. En tonåring i stallgänget tillbringar många timmar i veckan i den omedelbara närheten av hästen, det vill säga i stallet. Syftet är att studera unga kvinnors skapande av könsidentitet och normbildning i stallkulturen. Fokus ligger på de värderingar, normsystem och etiska positioner som utvecklas i den specifika miljö som stallgänget och dess kulturella bestämning utgör. Studien utgår från modern genusteori och dess begreppsbildning kring skapandet av könsidentitet. Till detta förs en mikroetisk analys för att studera unga kvinnors identitetsskapande och normbildande i en kvinnligt dominerad miljö på basal nivå. En sådan teoretisk utgångspunkt söker således pröva relationen mellan genusteori och tillämpad etik som instrument för förståelsen av skapandet av könsidentitet.
Det empiriska materialet består av deltagande observationer på två ridskolor och intervjuer med ungdomar i stallkulturen. I huvudstudien intervjuas unga flickor, men då det är uppenbart att fältet har en vidare kontext än den enskilda stalltjejens erfarenheter planeras två specialstudier. Den första av pojkar inom ridsporten och den kvinnligt dominerade stallkulturen. Den andra av återvändare, det vill säga kvinnor som återkommer till ridsporten i mogen ålder.
Digital slutredovisning saknas. Den som intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.