Market-making - shaping markets and market actors in practice
Samhället förlitar sig alltmer på marknader för att organisera ekonomiska utbyten. Trots detta är vår kunskap begränsad om hur marknader skapas och varför de utvecklas i olika riktningar. Det gäller också kunskapen om hur köpare och säljare utrustas för att agera och hur produkter kvalificeras för att kunna utbytas på en marknad. Sådan utrustning och kvalificering är inte okomplicerad, vilket blir tydligt exempelvis när avregleringar inte får de effekter som eftersträvas. Forskningsprojektet utgår från ett konstruktivistiskt perspektiv där marknader ses som resultat av tre typer av pågående praktik: utbytespraktik, avbildningspraktik och normeringspraktik. Syftet är att öka kunskapen om hur dessa praktiker formar marknader och marknadsaktörer. Projektets två huvudfrågor är: 1) Hur bidrar teorier till formandet av marknader? I projektet kommer denna påverkan att studeras empiriskt genom att uppmärksamma hur teorier och modeller i praktiken översätts till regler och verktyg. 2) Hur formas marknadsaktörer? I projektet kommer formandet av aktörsskap att studeras empiriskt som ett praktiskt utfall snarare än som en given egenskap. Projektet, som sträcker sig över tre år, avser att besvara dessa frågor genom detaljerade empiriska studier av vardagsnära marknader. Det bedrivs i nära samverkan med ledande internationella forskare och förväntas berika såväl vetenskaplig som allmän kunskap om marknaders funktionssätt.
Slutredovisning P2005-0517: Marknadsskapande – hur marknader och marknadsaktörer formas i praktiken
Projektets syfte
Projektets syfte har varit att öka kunskapen om hur utbytes-, avbildnings- och normeringspraktik formar marknader och marknadsaktörer. Projektets två huvudfrågor har varit: 1) Hur bidrar teorier till formandet av marknader? 2) Hur formas marknadsaktörer?
Projektets tre viktigaste resultat
Projektets fokus på frågor om performativitet (hur idéer deltar i formandet av empiriska marknader) och agens (hur teoretiska verktyg och tekniker påverkar ekonomiska aktörers förmågor att agera) gör att följande tre resultat framstår som särskilt centrala.
1. När det gäller performativitet har projektet visat att fler än en teori ofta deltar i formandet av en marknad. Tidigare studier har främst berört fall där en dominerande teori påverkar en viss marknad. Genom att bygga vidare på ansökans begreppsapparat, har vi identifierat typfall där flera teorier samtidigt formar en marknad (Kjellberg & Helgesson, 2006). Empiriskt har vi observerat hur sådana situationer skapar såväl spänningar som reversibilitet i performativa effekter och därmed bidrar till marknaders dynamik (t.ex. Kjellberg 2010). Vi har också identifierat praktiska metoder som används för att jämka samman skilda idéer om en marknad; från konflikter, via orkestrerade kopplingar, till aktiv koordinering (t.ex. Sjögren & Helgesson, 2007).
2. När det gäller agensfrågan har projektet framförallt studerat de processer som formar aktörer för att på så sätt skapa förståelse för hur aktörer kan uppvisa så dramatiskt skilda förmågor i olika situationer (Kjellberg 2007; Andersson et al. 2008; Kjellberg, 2008; Hagberg & Kjellberg, 2010). Vi har visat på en tydlig koppling mellan förekomsten av multipla aktörskonfigurationer och marknaders förmåga att parallellt kunna hantera formande inverkan från olika idétraditioner. Detta understryker att projektets huvudfrågor om agens och performativitet inte kan ses som oberoende av varandra.
3. Den formbarhet som projektet påvisar hos såväl marknader som marknadsaktörer innebär att projektet understryker betydelsen av att generera breda publika diskussioner om vilka typer av marknader vi vill ha. Projektet visar att marknaders kan formas på många sätt, med hjälp av många olika metoder, och av många aktörer. Att en stark idé om vad marknader är dominerar såväl offentlig diskussionen som lagstiftning (den nationalekonomiska marknadsteorin) blir då problematiskt ur ett samhällsperspektiv. Dels riskerar det att onödigt begränsa de möjliga marknadsformer vi realiserar, nu och i framtiden, dels har det maktfördelande konsekvenser i termer av vilka aktörer som ges tolkningsföreträde angående marknadsfrågor.
Nya forskningsfrågor som har genererats genom projektet
Projektet har aktualiserat frågor beträffande vilka värden och värdesystem som är kopplade till olika marknader, t.ex.: Vilka värden bör en marknad producera? Vad karaktäriserar en god marknad? Hur introduceras nya värden i den pågående organiseringen av en marknad?
Våra empiriska studier visar att marknader kan ses som medel för att uppnå fler än ett värde (t.ex. effektivitet, rättvisa, hållbarhet, gemenskap) och att dessa värden inte sällan är svåra att kombinera. Det uppstår värdekonflikter inom ramen för den pågående marknadspraktiken. Olika marknadsidéer är dessutom ofta baserade på olika värdeuppsättningar. Det finns alltså en tydlig koppling mellan frågor om hur idéer påverkar organiseringen av marknader (performativitet) och värdefrågor. Förståelse för kopplingen mellan alternativa värden och marknaders organisering lyfts tydligt fram i en av de sista publikationerna från projektet (Kjellberg & Helgesson, 2010) men här återstår fortfarande mycket empiriskt arbete.
Projektets två viktigaste publikationer
Projektet har genererat ett mycket stort antal publikationer (9 journalartiklar, 6 kapitel i redigerade volymer, samt 1 SOU-bilaga). Det är därför svårt att lyfta fram två som särskilt betydelsefulla. Ser man till deras spridning, så är Kjellberg & Helgesson (2006, 2007a) de två mest betydelsefulla artiklarna. I det följande har vi valt att lyfta fram två empiriska studier som adresserar projektets två huvudfrågor.
1. Artikeln ’Segmenting a market in the making’ (Harrison & Kjellberg 2010) redovisar en empirisk studie av hur en marknadsföringsidée, i detta fall så kallad marknadssegmentering, inverkar på den praktiska organiseringen av en marknad. Publikationen är viktig för att den empiriskt problematiserar den gängse uppfattningen om segmentering som en beskrivande praktik (som kartlägger marknader på avstånd). Studien visar att segmentering också har konstruktiva inslag (och därmed förändrar de marknader den kartlägger).
2. Artikeln ” The configuration of actors in market practice” (Andersson et al, 2008) redovisare en empirisk studie av formandet av aktörskap i samband med införande av ny informationsteknik för professionellt inköp. Publikationen är viktig för att den lyfter fram ett antal principiella frågor/utmaningar som måste hanteras när marknadsaktörer studeras ur ett praktikperspektiv. Det empiriska materialet används för att utveckla lösningar på dessa problem. Resultaten preciserades ytterligare i en uppföljande studie (Hagberg & Kjellberg, 2010).
Andra typer av förmedling av projektets resultat
Projektdeltagarna (Hans Kjellberg och Claes-Fredrik Helgesson) har vid ett stort antal tillfällen presenterat resultat från projektet, såväl vid internationella forskningskonferenser som vid seminarier och föreläsningar vid lärosäten, både nationellt och internationellt.
• Industrial Marketing and Purchasing Group conference (IMP):
• IMP 2006, Milano, Italien, Hans Kjellberg och C-F Helgesson.
• IMP 2007, Manchester, UK (Hans Kjellberg medförfattare).
• IMP 2008, Uppsala, Hans Kjellberg och C-F Helgesson.
• IMP 2009, Marseille, Hans Kjellberg
• European Group for Organizational Studies conference (EGOS):
• EGOS 2006, Bergen, C-F Helgesson (Hans Kjellberg, medförfattare).
• EGOS 2007, Vienna, special track, C-F Helgesson.
• The Society for the Social Study of Science conference (4S):
• 4S/EASST 2008, Rotterdam, C-F Helgesson (Hans Kjellberg medförfattare).
Projektet har presenterats vid följande internationella workshops:
• Market Studies Group workshop:
• 2006, Kolding, Denmark.
• 2007, Marseille, France.
• 2008, Glasgow, UK
• EIASM Interpretative Consumer Research Workshop, Marseille, April 2007
• Performativity as politics workshop, Toulouse, October 2008.
• EIASM, 1st Market studies workshop, Sigtuna, June 2010.
Delar av projektet har också presenterats vid följande tillfällen:
Kjellberg, H. Inbjuden seminarium vid CBS, ”The shaping of markets”, 2007-04-13.
Kjellberg, H. Inbjuden föreläsning vid Lancaster University Management School, ”The death of a salesman”, 2007-11-20.
Kjellberg, H. Inbjuden seminarium vid CBS, ”Tricks of performativity” med Fabian Muniesa, 2008-06-25.
Kjellberg, H. Inbjuden föreläsning ”Organisering av marknader”, Utredningen om patientens rätt, 2008-02-19.
Kjellberg, H. Inbjuden föreläsning vid Gothenburg Research Institute ”Användningen av ANT vid studier av marknaders organisering”, 2009-10-21.
Kjellberg, H. Inbjuden bokpresentation ”Reconnecting Marketing to Markets”, Saïd School of Business, Oxford University, 2010-12-10.
Kjellberg, H., och Helgesson, C-F. Organiseringen av EIASM, 1st Market studies workshop, Sigtuna, 2010-06-03 till 2010-06-04.
Kommentar till projektbudgeten
Projektet har inte genomförts i enlighet med den ursprungliga planen. Projektets löptid har förlängts på grund av att resurspersoner som skulle ha ingått i projektgruppen har fått andra uppdrag. Anders Liljenberg utsågs till rektor för SSE Russia (Handelshögskolans verksamhet i Ryssland) under 2006 och har därmed inte kunnat delta i projektet. C-F Helgesson var forskningsledare vid Score (2005-2008), var därefter huvudsekreterare i utredningen om patientens rätt i vården (2008-2009) och har sedan dess varit professor vid Linköpings Universitet. Detta har inneburit att huvudsökanden, docent Hans Kjellberg, har tagit en mycket större roll i projektet än vad som ursprungligen var tänkt.
Den bifogade sammanställningen över projektets ekonomiska läge per den 31/12 2010 visar att projektets löptid förlängts med 18 månader i förhållande till den reviderade projektbudgeten (daterad 2005-11-03).
Final report on project P2005-0517: Market-making – shaping markets and market actors in practice
Project purpose
The purpose of the project has been to increase knowledge of how exchange, representational and normalizing practices shape markets and market actors. The two main research questions have been: 1) How do theories contribute to shape markets? 2) How are market actors shaped?
The central findings
Given its focus on performativity (how ideas participate in shaping markets) and agency (how theoretical tools and techniques affect the ability of economic agents to act), the most important findings from the project are:
1. Concerning performativity: The project has shown that more than one theory often participates in shaping a market. Previous studies have primarily concerned cases where one dominant theory has been shown to affect the workings of a particular market. By extending the conceptual framework outlined in the original application, the project has identified a number of typical cases where several theories simultaneously shape a single market (Kjellberg & Helgesson, 2006). Empirically, we have observed how such situations create both tensions and reversibility in performative effects, thereby contributing to the dynamics of markets (e.g. Kjellberg 2010). We have also identified practical methods that are used to combine different ideas about a market; from conflicts, via orchestrated couplings to outright co-ordination (e.g. Sjögren & Helgesson, 2007).
2. Concerning agency: The project has primarily studied the processes that shape actors in order to increase our understanding of how actors can come to display dramatically different capacities in different situations (Kjellberg 2007; Andersson et al. 2008; Kjellberg, 2008; Hagberg & Kjellberg, 2010). We have shown a clear connection between the presence of multiple agential configurations and the ability of markets to handle shaping influences from distinctly different ideological traditions in parallel. This underscores that the main research questions addressed in the project must be regarded as interrelated.
3. The plasticity of markets and market actors, which the project highlights, suggests the importance of generating societywide public discussion about the kinds of markets we want. The project shows that markets can be shaped in many ways, through many methods and by many actors, and details some of these ways, methods and actors. The fact that one strong idea about what markets are, dominates both public discourse and legal regulations (microeconomic market theory) then becomes problematic. In part this dominance may unnecessarily limit the possible market forms that are being realized, now and in the future, in part it may have consequences for the distribution of power in society, by giving some actors the prerogative to interpret what markets should be about.
New research questions generated by the project
The project has brought up questions about the values and value systems that are linked to different markets, e.g.: What values should a market produce? What is characteristic of a good market? How are new values being introduced into the ongoing organisation of markets?
Our empirical studies show that markets may be regarded as means towards realizing more than one value (e.g. efficiency, equity, sustainability, commonality) and that these values not seldom are difficult to combine. Value conflicts arise within ongoing market practice. Different market ideas are typically linked to different sets of value premises. There is thus a strong connection between questions about how ideas affect the shaping of markets (performativity) and questions concerning values. Understanding the link between alternative values and the organising of markets is brought out very clearly in one of the final publications from the project (Kjellberg & Helgesson, 2010), but much empirical work remains in this area.
The two most important publications from the project
The project has generated a large number of publications (9 journal articles, 6 chapters in edited books, and 1 SOU expert report). This makes it difficult to single out two publications as especially important. With an eye to their diffusion, the articles by Kjellberg & Helgesson (2006 and 2007a) are the most important. Here, however, we have chosen to highlight two empirical studies that address the two main research questions, respectively.
1. The article ’Segmenting a market in the making’ (Harrison & Kjellberg 2010) reports on an empirical study of how a marketing idea, in this case market segmentation, affects the organizing of a market. The publication is important since it empirically questions our understanding of segmentation as a descriptive practice (which maps markets at a distance). The study shows that segmentation practice also has a constructive dimension (and thereby may change the markets, which it seeks to map).
2. The article ” The configuration of actors in market practice” (Andersson et al, 2008) reports an empirical study of the shaping of market agency linked to the introduction of new information technology for professional purchasing. The publication is important for highlighting a number of conceptual challenges that must be handled when studying market agents in practice. The empirical material is sued to develop solutions to these challenges. The results have also been given increased precision in a follow-up study (Hagberg & Kjellberg, 2010).
Other forms of communication of project results
The project participants (Hans Kjellberg och C-F Helgesson) has presented partial results from the project on numerous occasions, including regular presentations at international conferences as well as at invited seminars and lectures on universities both nationally and internationally.
The project has been presented at the following international conferences and workshops:
• Industrial Marketing and Purchasing Group conference (IMP):
• IMP 2006, Milano, Italien, Hans Kjellberg och C-F Helgesson.
• IMP 2007, Manchester, UK (Hans Kjellberg medförfattare).
• IMP 2008, Uppsala, Hans Kjellberg och C-F Helgesson.
• IMP 2009, Marseille, Hans Kjellberg
• European Group for Organizational Studies conference (EGOS):
• EGOS 2006, Bergen, C-F Helgesson (Hans Kjellberg, medförfattare).
• EGOS 2007, Vienna, special track, C-F Helgesson.
• The Society for the Social Study of Science conference (4S):
• 4S/EASST 2008, Rotterdam, C-F Helgesson (Hans Kjellberg medförfattare).
• Market Studies Group workshop:
• 2006, Kolding, Denmark.
• 2007, Marseille, France.
• 2008, Glasgow, UK
• EIASM Interpretative Consumer Research Workshop, Marseille, April 2007
• Performativity as politics workshop, Toulouse, October 2008.
• EIASM, 1st Market studies workshop, Sigtuna, June 2010.
Part of the project has also been presented at the following occassions:
Kjellberg, H. Invited seminar at CBS, ”The shaping of markets”, 2007-04-13.
Kjellberg, H. Invited seminar at Lancaster University Management School, ”The death of a salesman”, 2007-11-20.
Kjellberg, H. Invited seminar at CBS, ”Tricks of performativity” med Fabian Muniesa, 2008-06-25.
Kjellberg, H. Invited lecture on”The organizing of markets”, Utredningen om patientens rätt, 2008-02-19.
Kjellberg, H. Invited lecture at Gothenburg Research Institute ”Användningen av ANT vid studier av marknaders organisering”, 2009-10-21.
Kjellberg, H. Invited book presentation ”Reconnecting Marketing to Markets”, Saïd School of Business, Oxford University, 2010-12-10.
Kjellberg, H., and Helgesson, C-F. Organizing the EIASM, 1st Market studies workshop, Sigtuna, 2010-06-03 till 2010-06-04.
Comments concerning the project budget
The project has not been conducted in accordance with the original plan. The duration of the project has been significantly prolonged due to changes in the employment of two of the project members. Anders Liljenberg was appointed Dean of SSE Russia in 2006 and has not been able to participate in the project. C-F Helgesson was appointed research leader at SCORE (2005-2008), was then prinicipal secretary of the public expert investigation Utredningen om patientens rätt i vården (2008-2009) and has since then been professor at Linköping University. This has meant that the main applicant, associate professor Hans Kjellberg, has taken a much larger role in the project than originally intended.
The appended summary of the financials of the project shows that the duration of the project has been prolonged with 18 months as compared to the revised project budget dated November 3 2005.