Confessional Islamic Teaching in Sweden
Projektet rör studier av konfessionella muslimska urbana miljöer i Sverige i dag som är ett internationellt sett understuderat område. Sådana miljöer står bortom statlig kontroll och behöver inte följa officiella riktlinjer för undervisning, såsom exempelvis den kommunala skolan.
Konfessionell islamundervisning ska studeras genom deltagande observation och intervjuer, samt analys av material som används och produceras i miljön. Intervjuer med deltagare och representanter, t.ex. lärare och predikanter, ska också utföras.
Grundläggande frågor tas upp såsom vilken islamtolkning som förespråkas och hur autenticitet och legitimitet tillskrivs tolkningen. Vad detta har att säga om synen på integration och könsroller diskuteras i relation till teman som religionsfrihet, demokrati, sekularisering och integrationsfrågor.
Projektet kommer även ta upp hur det pedagogiska upplägget ser ut i de studerade miljöerna. En annan fråga rör lojalitet och tillhörighet och huruvida miljöerna har kontakter över nationsgränser och hur ser de på den ”muslimska gemenskapen” (ummah) liksom medborgarskapet i Sverige.
En grundläggande fråga är vilka typer av identiteter som konstrueras och eftersträvas i miljöerna
Susanne Olsson, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, Stockholms universitet
2009-2014
Projektet har utförts i en nutida fundamentalistisk förortsmiljö, där fokus varit på en salafitisk (puritan) grupp, som utför regelbunden konfessionell islamundervisning i olika förorter (och städer) i Sverige. Fokus har främst legat på hur tradition och auktoritet har förespråkats och omsatts i praxis, vilket visar hur den lokala gruppen "förhandlar" sin situation som minoritetsmuslimer i en svensk sekulär kontext, som också påverkar deras islamtolkning. Analysen tar upp frågor som rör hur auktoritet skapas/upprätthålls genom synen på uppenbarelse liksom historiska och nutida jurister och teologer. Det visar en omorientering där de juridiska skolorna ifrågasätts, och leder till att de förespråkar en bokstavlig tolkning av uppenbarelse, där tolkning inte tillåts. Samtidigt skapas "nya" tolkningshierarkier och även möjligheter för enskilda individer att uppnå en högre status i tolkningshierarkin. Vidare förespråkas en imitation av profeten Muhammad och de tidiga generationerna av muslimer. Metoden att sprida islamtolkningen är främst genom undervisning, som ses som en "missionerande" aktivitet (da'wah), som dock inte görs offentligt, t.ex. genom "gatumission". En underliggande aspekt relaterar till frågor om integration, där gruppen, genom sin omtolkning av islam, förespråkar segregation eller till och med emigration (hijrah). Resultaten publiceras i artiklar samt en kommande monografi.
Resultaten har också presenterats på internationella konferenser och paneler har organiserats på temat nutida salafism. En internationell workshop finansierad av RJ arrangerades på Södertörns högskola, 24-25 maj, 2013, "Contemporary Salafi Islam -between ideas and practices",som resulterat i en gästredigerad volym av tidskriften Contemporary Islamic Studies. Ytterligare en workshop planeras (om medel beviljas) som har fokus bland annat på nutida salafism, men breddar ytterligare för att inkludera forskare som sysslar med tolkningar av Koranen och Sunnah för att stärka det internationella nätverket: "Domains of Interpretation of Islamic Texts", 24-25 April, 2015, at the Swedish Research Institute in Istanbul.
Presenterade papers:
Conference: WOCMES. III. World Congress for Middle East Studies. Barcelona, 19-25 Juli, 2010. The European Institute of the Mediterranean (IEMed). Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Paper: Where is "the abode of Islam"? - Reinterpretations of "classical" Islamic concepts.
Conference: EASR: New Movements in Religion. September 18-22, 2011. Budapest, Hungary.
Paper: The Qur'an and Sunnah as works in movement.
Conference: Mediterranean Programme, 13th Research Meeting. Montecatini Terme, 21 - 24 March, 2012. Workshop 9. Europe With or Without Muslims: Narratives of Europe. Organized by Göran Larsson and Bogdana Todorova
Paper: Contested Islamic Authority - Europe as an "abode of Islam"?
Conference: Mediterranean Programme, 14th Mediterranean Research Meeting. European University Institute. Mersin, Turkey, 20-23 March, 2013. Workshop 12: Secularism and the Minority Question across the Mediterranean. Organizers: Alexandre Caeiro, Qatar Foundation, Qatar and Frank Peter, University of Bern, Switzerland
Paper: "Postsecular Sweden" - Salafi Islam
Conference: Chaos Symposium 2013, "Religion og tid". Trondheim, Norway. 3-4 May 2013.
Paper: En svensk salafitisk förståelse av nutiden i ljuset av historien och evigheten
Conference: Workshop Södertörn University, 24-25 May 2013. "Contemporary Salafi Islam -between ideas and practices".
Paper: A Swedish puritan Salafi group - self-chosen marginalization as an official strategy.
Conference: EASR: Religion, migration, mutation. Liverpool Hope University, 3-6 September 2013.
Paper: Swedish puritan Salafism: a hijrah within
Conference: The Ninth Nordic Conference on Middle Eastern Studies, CMES, Lund University, September 19-21, 2013. "Everyday Life in the Middle East". Organised by The Nordic Society for Middle Eastern Studies (NSM).
Paper: A Swedish puritan Salafi view of segregation and emigration
EASR 2014. University of Groningen, 11-15 May 2014, "Religion and Pluralities of Knowledge". Panel: Articulating Complexity between the Islamic Creed and Muslim Actions. Paper: Combating innovation and infidels - Changing views on 'loyalty and disavowal' in creed and action
WOCMES 2014. IV. World Congress for Middle East Studies. METU, Ankara, Turkey. 18-22 August, 2014.
Paper: Changing notions of the phrase al-wala' wa al-bara' ('allegiance and disavowal')
Main publications:
Olsson, Susanne 2011. Var får muslimer bo? – nutida tolkningar av islamisk juridik. Susanne Olsson, Susanne and Simon Sorgenfrei. (eds). Perspektiv på islam: En vänbok till Christer Hedin, pp. 212–217. Stockholm: Dialogos.
Olsson, Susanne and Carool Kersten (eds). (2013). Introduction: Alternative Islamic Discourse and religious Authority. Alternative Islamic Discourses and Religious Authority, pp. 1–15. Farnham, Surrey: Ashgate.
Olsson, Susanne. Editors preface. Comparative Islamic Studies, 8:1-2, 2012/2014
Olsson, Susanne. Swedish Puritan Salafism - a hijra within. Comparative Islamic Studies, 8:1-2. 2012/2014
Olsson, Susanne. 2014. Proselytizing Islam – problematizing “Salafism”. The Muslim World, 104: 1-2, 171-197
Unpublished monograph: Sunnisized Self-Minoritization – Contemporary Puritan Salafism. (I.B. Tauris or Equinox)