Tillbaka till omvärlden - en undersökning av effekter av branschers kunskapsbas på överlevnad och tillväxt av nya företag
Sentida entreprenörskapsforskning antar ofta ett inifrån-och-ut-perspektiv i utforskandet av de faktorer som kan förklara nya företags överlevnad och tillväxt. Men, den brist på intern kunskap och teknik som är typisk för många nya företag gör dem väldigt avhängiga av den gemensamma kunskapsbas som finns inom den bransch där de verkar. Anmärkningsvärt nog är den forskning som gjorts om hur kunskapsbasen inom en bransch påverkar nya företags överlevnad och tillväxt begränsad. Detta projekt syftar till att komplettera denna forskning. Projektets första mål är att sammanlänka kunskapsbasen i en bransch å ena sidan med nya företags överlevnad och tillväxt å den andra. Projektet fokuserar på en viss typ av kunskap - teknisk kunskap - och undersöker fyra dimensioner av branschens kunskapsbas - bredd, djup, komplexitet och livslängd. Dock skulle ett fokus på endast dessa relationer betyda ett deterministiskt synsätt på överlevnad och tillväxt av nya företag. Det vill säga, ett antagande att dessa företags utveckling endast är bestämt av förhållanden i omvärlden och branschkarakteristik. Därför är projektets andra mål att undersöka hur effekterna av branschens kunskapsbas på överlevnad och tillväxt av nya företag är även påverkas av den kunskapsbas som de enskilda företagen besitter och de strategiska val de gör. Det empiriska sammanhanget för studien är den svenska dator- och elektronikbranschen och nya företags överlevnad och resultat i denna bransch under perioden 2011 och 2014.