Patrick Vonderau

Rörlig reklam och mediernas förändring

Reklam har spelat en central roll i den moderna medieutvecklingen. Samtidigt som reklamfilmen ofta identifierats med amerikansk konsumtion och "informationssamhällets" utveckling har reklamfilmen varit en del av den europeiska visuella kulturen sedan sent 1800-tal. Tack vare att filmen följde den infrastrukturella utveckling inom transport och information under industrirevolutionen fick filmen en central roll som en ständigt expanderande och främjande "Medienverbund". Med den globala spridningen av reklambyråer blev reklamfilmen en priviligierad kulturform för människor att erfara varors kvalitet, för att artikulera visioner om ett "bra liv" och för att sporra sociala relationer.
Ännu har dock ingen utförlig studie gjorts som kritiskt granskar reklamfilmen från ett film- eller medievetenskapligt perspektiv. I stället för att undersöka området på ett konventionellt sätt, genom att separera media, land eller tidsperiod, ämnar detta projekt föreslå en sidobelysning. Projektet syftar till att studera den audiovisuella reklamens historia genom att fokusera på objekt (produkter), plattformar (visning, programmering, medieform), praktiker (produktion, marknadsföring) och förmedlare (reklambyråer). Genom en seriell analys som utvecklats inom industrifilmsforskningen kommer detta projekt att söka spåra kontinuitet mellan länder, media eller perioder för att bättre förstå och värdera reklamens roll i en föränderlig mediekultur.
Slutredovisning

Reklam har spelat en central roll i den moderna medieutvecklingen. Samtidigt som reklamfilmen ofta identifierats med amerikansk konsumtion och “informationssamhällets” utveckling har  reklamfilmen varit en del av den europeiska visuella kulturen sedan sent 1800-tal. Tack vare att filmen följde den infrastrukturella utveckling inom transport och information under industrirevolutionen fick filmen en central roll som en ständigt expanderande och främjande ”Medienverbund”. Med den globala spridningen av reklambyråer blev reklamfilmen en priviligierad kulturform för människor att erfara varors kvalitet, för att artikulera visioner om ett “bra liv” och för att sporra sociala relationer.

Då detta projekt inleddes saknades dock en utförlig studie som kritiskt granskar reklamfilmen från ett film- eller medievetenskapligt perspektiv. Härvidlag har detta projekt således fyllt en lucka. Men i stället för att undersöka området på ett konventionellt sätt, genom att separera media, land eller tidsperiod, har projektet föreslagit en sidobelysning: Projektet har syftat till att studera den audiovisuella reklamens historia genom att fokusera på objekt (produkter), plattformar (visning, programmering, medieform), praktiker (produktion, marknadsföring) och förmedlare (reklambyråer).

Detta har resulterats i en open access monografi och en redigerad antologi, 19 vetenskapliga tidskriftsartiklar och kapitel, fyra internationella konferenser och fyra nya kurser som lärs ut på kandidat- och magisternivå. Projektet har även inkluderat nära arkivsamarbete samt digitalisering av historiskt betydelsefullt material, nödvändigt för forskningen.

Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
P13-1261:1
Summa
SEK 5 077 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Filmvetenskap
År
2013