Lokal politik och förvaltning: Vem vill styra svenska kommuner, och spelar det någon roll?
Vilka vi väljer som våra politiker påverkar både vilken politik som förs och hur väl politiken implementeras. Optimalt väljer vi politiker som är både kompetenta och som på bästa sätt representerar de medborgarede företräder. I det här projektet kommer vi att studera svenska kommuner för att undersöka om, när och hur vi kan uppnå dessa mål.
Projektet bygger på tidigare högst produktiva och framgångsrika projekt, där vi bland annat kunna konstatera att könskvotering höjer kompetensen hos de män som väljs till kommunfullmäktige och att personröster påverkar på vilka som väljs till ledare på lokal nivå.
Våra möjlighet att ge ett unikt bidrag till forskningsfronten kan till stor del förklaras med tillgången till ett unikt datamaterial samt på forskargruppens expertkunskaper inom fältet. Vi använder 35 år av svenska registerdata för hela befolkningen. I dessa data kan vi följa alla politiker och förvaltare över tid, det vill säga när de anställts, avslutat sina anställningar, eller befordrats till mer inflytelserika poster.
Projektet kommer att bidrar till forskningslitteraturen på flera sätt. 1) Med hjälp av djuplodande deskriptiva studier skapas nya insikter om hur den politiska urvalsprocessen ser ut. 2) Vi identifierar kausala effekter av faktorer som förväntas påverka urvalet i olika riktningar, exempelvis politisk konkurrens 3) Vi analyserar hur urvalet påverkar olika typer av utfall exempelvis bättre offentliga finanser och mindre sjukskrivningar i förvaltningen.
Projektet bygger på tidigare högst produktiva och framgångsrika projekt, där vi bland annat kunna konstatera att könskvotering höjer kompetensen hos de män som väljs till kommunfullmäktige och att personröster påverkar på vilka som väljs till ledare på lokal nivå.
Våra möjlighet att ge ett unikt bidrag till forskningsfronten kan till stor del förklaras med tillgången till ett unikt datamaterial samt på forskargruppens expertkunskaper inom fältet. Vi använder 35 år av svenska registerdata för hela befolkningen. I dessa data kan vi följa alla politiker och förvaltare över tid, det vill säga när de anställts, avslutat sina anställningar, eller befordrats till mer inflytelserika poster.
Projektet kommer att bidrar till forskningslitteraturen på flera sätt. 1) Med hjälp av djuplodande deskriptiva studier skapas nya insikter om hur den politiska urvalsprocessen ser ut. 2) Vi identifierar kausala effekter av faktorer som förväntas påverka urvalet i olika riktningar, exempelvis politisk konkurrens 3) Vi analyserar hur urvalet påverkar olika typer av utfall exempelvis bättre offentliga finanser och mindre sjukskrivningar i förvaltningen.
Slutredovisning
Vilka vi väljer som våra politiker påverkar både vilken politik som förs och hur väl denna politik implementeras. Optimalt väljer vi politiker som är både kompetenta och har sociala bakgrunder som motsvarar befolkningens. I det här projektet har vi studerat svenska kommuner för att undersöka om, när och hur vi kan uppnå detta mål. Projektet har haft tre delar som fokuserat på:
1. Politikers kompentens och socioekonomiska representativitet.
2. Kön, familjedynamik och politisk representation.
3. Geografisk politisk representation.
I stort har projektet utförts enligt plan, men det har också skett en del förändringar och tillägg. Projektets studier med en beskrivande metodologisk ansats blev väl mottagna både inom och utanför forskarvärlden, vilket ledde till att dessa ansatser gavs ett större utrymme. Samtidigt visade det sig att delar av projektet som syftade till att studera hur politikers egenskaper påverkade den förda politiken inte kunde genomföras med tillräckligt hög statistisk precision för att kunna ge tillräckligt tydliga svar.
Ett av projektet viktigaste resultat återfinns i artikeln “Who Becomes a Politicians” där vi kartlägger kompetens och klassbakgrund bland svenska politiker. Artikeln visar att politiker på kommun- och riksnivå är mer kompetenta än befolkningen i övrigt. Samtidigt rekryterar politiska partier medborgare med olika klassbakgrund, vilket gör att politikerkåren som helhet nära återspeglar befolkningens sammansättning. Vi kallar kombinationen av hög kompetens och god social representation för ”meritokratiskt folkstyre”.
Ett annat viktigt resultat återfinns i artikelmanuset “Economic and Social Outsiders but Political Insiders”. Här fokuserar vi undersökningen av politikers bakgrund till Sveriges största högerradikala parti: Sverigedemokraterna. Beskrivningen visar att partiets politiker i hög grad är helt nya i politiken och kommer från ekonomiskt och socialt marginaliserade bakgrunder. Vi argumenterar att ekonomiska reformer och finanskrisen under 2000-talet gav personer med osäkra jobb och som stod utanför arbetsmarknaden starka incitament att delta mer aktivt i politiken.
Det tredje resultatet handlar om de olika utmaningar som möter män och kvinnor när de försöker kombinera familjeliv med framgångsrika karriärer. I vår studie ”All the Single Ladies” visar vi kvinnor som blir riksdagsledamot eller ordförande för kommunstyrelsen för första gången har en dubbelt så hög sannolikhet att skilja sig jämfört med kvinnor som kandiderade för dessa positioner men inte fick jobben. Den ökade sannolikheten för skilsmässa är koncentrerad till kvinnor med mer traditionella äktenskap. För kvinnor i mer jämlika äktenskap föreligger samma resultat som för män, nämligen att sannolikheten för skilsmässa är opåverkad av befordringar till politiska toppjobb.
Ett bonusresultat utöver de tre vi blivit ombedda att redogöra för kommer från den nyligen slutförda studien ”Politicians’ Neighborhoods”. Där visar vi att politiker tenderar att bo i socioekonomiskt priviligierade bostadsområden inom kommunen och att de skyddar dessa bostadsområden från både nedläggningar av skolor och byggandet av flerfamiljshus. Detta resultat visar med stor tydlighet att politikers egenskaper spelar roll för deras politiska beslut.
Projektets resultat ger en positiv bild av Sveriges politiska representation. Politiker är kompetenta, och politiker på ledande positioner är rentav mer kompetenta än de flesta andra yrken inklusive disputerade nationalekonomer. Detta är goda nyheter för Sveriges particentrerade system för urval av politiska kandidater. Samtidigt visar projektet att grupper av medborgare är fortsatt marginaliserade i politiken och möter hinder när de klättrar till högre positioner. Sammanfattningsvis visar vi på förtjänstfulla områden, liksom på problematiska områden där utmaningar kvarstår.
Ett viktigt bidrag med detta projekt har varit att lägga en metodologisk grund för en snabbt växande forskningslitteratur som använder populationstäckande registerdata för att studera politisk representation. I en nyligen publicerad review-artikel av Saad Gulzar (2021, Annual Review of Political Science) med titeln ”Who enters politics, and why?” ägnas en hel sektion åt den metodologisk ansats som vi utvecklade i studien ”Who becomes a politician”. På detta sätt har projektet hjälpt till att lägga grunden för en ny forskningsagenda inom både statsvetenskap och nationalekonomi.
Projektmedlemmarna har aktivt förmedlat forskningsprojektets resultat i olika akademiska sammanhang. Ovan nämnda artiklar har presenterats på akademiska seminarier vid exempelvis Stanford, Yale, LSE, Princeton, UCL, Tinbergen, Berkeley, Columbia, Rice University, Texas A&M och Hebrew University. Presentationer på akademiska konferenser har innefattat NBER Summer Institute, APSA, IIPF, MPSA och SOIE. På ett flertal av dessa har artiklarna också vunnit priser. “Single Ladies” vann "The Peggy and Richard Musgrave Prize” vid IIPF 2018; “Party Nomination Strategies“ vann “The CQ Press Award” vid APSA 2018 och “Rise of the Radical Right” vann pris för bästa artikel på SOIE 2018. Artiklarna har även presenterats vid specialiserade mindre konferenser vid University of Chicago, Michigan State University, Stanford, Princeton och Harvard.
Alla studier som utförts inom projektet är enkelt och fritt tillgängliga för allmänheten. De publicerade artiklarna (samt de ännu inte publicerade studierna) finns utlagda på författarnas egna hemsidor, google scholar och Researchgate. Vi har också varit aktiva med att föra ut resultaten i populärvetenskapliga sammanhang. Dessa ansträngningar innefattar två artiklar i “Ekonomisk Debatt” och en debattartikel i DN. Vi har även skrivit sammanfattningar på engelskspråkiga bloggar och aktivt fört ut forskningen på Twitter. Artiklar från projektet har omskrivits av bland andra New York Times, DN, Fortune, Slate, Forskning och Framsteg, the Atlantic, DN, Nada Es Gratis, Zetland, SVD, Dagens Arena och Medium. Vi har också intervjuats i TV4, SVT och Sveriges Radio. Vår forskning om befordringar och skilsmässor har bidragit till den tredje uppgiften i det unika formatet av att ha använts som reklammaterial för amerikanska skilsmässoadvokater.
Projektets framgångar har legat till grund för ny finansiering för fortsatta studier, framför allt genom att Olle Folke har tilldelades Vetenskapsrådets Konsolideringsbidrag. Det fortsatta projektet kommer att förlänga studieperioden med åtta år av registerdata och därmed öka den statistiska precisionen nämnvärt. Förhoppningen är att detta kommer att möjliggöra vissa empiriska analyser som fick överges till följd av otillräckliga data inom ramen för den forskningsplan som redovisas här.
1. Politikers kompentens och socioekonomiska representativitet.
2. Kön, familjedynamik och politisk representation.
3. Geografisk politisk representation.
I stort har projektet utförts enligt plan, men det har också skett en del förändringar och tillägg. Projektets studier med en beskrivande metodologisk ansats blev väl mottagna både inom och utanför forskarvärlden, vilket ledde till att dessa ansatser gavs ett större utrymme. Samtidigt visade det sig att delar av projektet som syftade till att studera hur politikers egenskaper påverkade den förda politiken inte kunde genomföras med tillräckligt hög statistisk precision för att kunna ge tillräckligt tydliga svar.
Ett av projektet viktigaste resultat återfinns i artikeln “Who Becomes a Politicians” där vi kartlägger kompetens och klassbakgrund bland svenska politiker. Artikeln visar att politiker på kommun- och riksnivå är mer kompetenta än befolkningen i övrigt. Samtidigt rekryterar politiska partier medborgare med olika klassbakgrund, vilket gör att politikerkåren som helhet nära återspeglar befolkningens sammansättning. Vi kallar kombinationen av hög kompetens och god social representation för ”meritokratiskt folkstyre”.
Ett annat viktigt resultat återfinns i artikelmanuset “Economic and Social Outsiders but Political Insiders”. Här fokuserar vi undersökningen av politikers bakgrund till Sveriges största högerradikala parti: Sverigedemokraterna. Beskrivningen visar att partiets politiker i hög grad är helt nya i politiken och kommer från ekonomiskt och socialt marginaliserade bakgrunder. Vi argumenterar att ekonomiska reformer och finanskrisen under 2000-talet gav personer med osäkra jobb och som stod utanför arbetsmarknaden starka incitament att delta mer aktivt i politiken.
Det tredje resultatet handlar om de olika utmaningar som möter män och kvinnor när de försöker kombinera familjeliv med framgångsrika karriärer. I vår studie ”All the Single Ladies” visar vi kvinnor som blir riksdagsledamot eller ordförande för kommunstyrelsen för första gången har en dubbelt så hög sannolikhet att skilja sig jämfört med kvinnor som kandiderade för dessa positioner men inte fick jobben. Den ökade sannolikheten för skilsmässa är koncentrerad till kvinnor med mer traditionella äktenskap. För kvinnor i mer jämlika äktenskap föreligger samma resultat som för män, nämligen att sannolikheten för skilsmässa är opåverkad av befordringar till politiska toppjobb.
Ett bonusresultat utöver de tre vi blivit ombedda att redogöra för kommer från den nyligen slutförda studien ”Politicians’ Neighborhoods”. Där visar vi att politiker tenderar att bo i socioekonomiskt priviligierade bostadsområden inom kommunen och att de skyddar dessa bostadsområden från både nedläggningar av skolor och byggandet av flerfamiljshus. Detta resultat visar med stor tydlighet att politikers egenskaper spelar roll för deras politiska beslut.
Projektets resultat ger en positiv bild av Sveriges politiska representation. Politiker är kompetenta, och politiker på ledande positioner är rentav mer kompetenta än de flesta andra yrken inklusive disputerade nationalekonomer. Detta är goda nyheter för Sveriges particentrerade system för urval av politiska kandidater. Samtidigt visar projektet att grupper av medborgare är fortsatt marginaliserade i politiken och möter hinder när de klättrar till högre positioner. Sammanfattningsvis visar vi på förtjänstfulla områden, liksom på problematiska områden där utmaningar kvarstår.
Ett viktigt bidrag med detta projekt har varit att lägga en metodologisk grund för en snabbt växande forskningslitteratur som använder populationstäckande registerdata för att studera politisk representation. I en nyligen publicerad review-artikel av Saad Gulzar (2021, Annual Review of Political Science) med titeln ”Who enters politics, and why?” ägnas en hel sektion åt den metodologisk ansats som vi utvecklade i studien ”Who becomes a politician”. På detta sätt har projektet hjälpt till att lägga grunden för en ny forskningsagenda inom både statsvetenskap och nationalekonomi.
Projektmedlemmarna har aktivt förmedlat forskningsprojektets resultat i olika akademiska sammanhang. Ovan nämnda artiklar har presenterats på akademiska seminarier vid exempelvis Stanford, Yale, LSE, Princeton, UCL, Tinbergen, Berkeley, Columbia, Rice University, Texas A&M och Hebrew University. Presentationer på akademiska konferenser har innefattat NBER Summer Institute, APSA, IIPF, MPSA och SOIE. På ett flertal av dessa har artiklarna också vunnit priser. “Single Ladies” vann "The Peggy and Richard Musgrave Prize” vid IIPF 2018; “Party Nomination Strategies“ vann “The CQ Press Award” vid APSA 2018 och “Rise of the Radical Right” vann pris för bästa artikel på SOIE 2018. Artiklarna har även presenterats vid specialiserade mindre konferenser vid University of Chicago, Michigan State University, Stanford, Princeton och Harvard.
Alla studier som utförts inom projektet är enkelt och fritt tillgängliga för allmänheten. De publicerade artiklarna (samt de ännu inte publicerade studierna) finns utlagda på författarnas egna hemsidor, google scholar och Researchgate. Vi har också varit aktiva med att föra ut resultaten i populärvetenskapliga sammanhang. Dessa ansträngningar innefattar två artiklar i “Ekonomisk Debatt” och en debattartikel i DN. Vi har även skrivit sammanfattningar på engelskspråkiga bloggar och aktivt fört ut forskningen på Twitter. Artiklar från projektet har omskrivits av bland andra New York Times, DN, Fortune, Slate, Forskning och Framsteg, the Atlantic, DN, Nada Es Gratis, Zetland, SVD, Dagens Arena och Medium. Vi har också intervjuats i TV4, SVT och Sveriges Radio. Vår forskning om befordringar och skilsmässor har bidragit till den tredje uppgiften i det unika formatet av att ha använts som reklammaterial för amerikanska skilsmässoadvokater.
Projektets framgångar har legat till grund för ny finansiering för fortsatta studier, framför allt genom att Olle Folke har tilldelades Vetenskapsrådets Konsolideringsbidrag. Det fortsatta projektet kommer att förlänga studieperioden med åtta år av registerdata och därmed öka den statistiska precisionen nämnvärt. Förhoppningen är att detta kommer att möjliggöra vissa empiriska analyser som fick överges till följd av otillräckliga data inom ramen för den forskningsplan som redovisas här.