Anna Watz

Att gestalta "det kvinnliga": Ett möte mellan surrealism och feminism

Detta projekt undersöker skärningspunkten mellan två feministiska traditioner som växte fram på 1970-talet – den ena teoretisk och den andra estetisk. Inom feministisk teori uppstod i Frankrike en poststrukturalistisk gren, vilken sökte förstå, teoretisera och gestalta det som man menade blivit undertryckt i Västvärldens filosofiska diskurser och hela språkutformning: kvinnan och den kvinnliga erfarenheten. 1970-talet var också en tid då en ny generation kvinnliga surrealistiska konstnärer och författare förenade surrealismens strävan efter att gestalta det omedvetna med en tydlig feministisk agenda. Min forskning visar att dessa gruppers konstnärliga och teoretiska uttryck utformades i relation till varandra. Genom att etablera och undersöka sambanden mellan deras politiska, teoretiska och estetiska uttryck visar projektet hur surrealistiska principer finns inskriva i den franska poststrukturalistiska feminismen, samtidigt som denna i sin tur lämnar tydliga spår i surrealistiska kvinnors litterära och konstnärliga produktion från 1970-talet och framåt. Projektet, som kommer att resultera i en färdigställd monografi med titeln Surrealism and Feminine Difference, är den första studie som etablerar och undersöker kopplingarna dessa grupper emellan. Dessutom bidrar projektet till att utmana den gängse historieskrivningen när det gäller både surrealismen och den poststrukturalistiska feminismen.
Slutredovisning
Bakgrund

2022 tilldelades jag RJ Sabbatical om 12 månader för projektet ”Att gestalta ’det kvinnliga’: ett möte mellan surrealism och feminism” ( SAB22-0008), vilket inkluderade en månads forskningsvistelse vid the Courtauld Institute of Art i London. Projektet har resulterat i ett färdigställt manus för monografin Surrealism and Feminine Difference, två essäer publicerade i konstutställningskataloger samt ett flertal gästföreläsningar.

Halvvägs genom mitt Sabbatical-år (2023) bytte jag arbetsplats, från Linköpings universitet till Uppsala universitet, vilket medförde att jag var tvungen att ta ett uppehåll i forskningen (augusti 2023–augusti 2024) för att täcka ett undervisningsbehov på min nya institution. Jag återupptog forskningen i augusti 2024 och slutförde projektet i december samma år.

Forskningsresultat

Syftet med projektet har varit att färdigställa monografin Surrealism and Feminine Difference. Boken undersöker skärningspunkterna mellan så-kallad ”feminism of difference” (även kallad fransk poststrukturalistisk feminism) och den surrealistiska rörelsen. Boken tar i beaktande hela surrealismens historia, från den tidiga ”historiska” eran (1920-talet) till början av 2000-talet, men fokuserar särskilt på kvinnliga surrealisters konst och litteratur-produktion kring 1970-talet. Min analys inriktar sig i synnerhet på Leonora Carrington, Dorothea Tanning, Leonor Fini och Ithell Colquhoun, vilkas konst och litteratur kretsar kring specifikt feministiska frågor och teman.

Trots att dessa kvinnor levde och verkade i helt skilda geografiska kontexter – Mexiko, USA, Frankrike och England – så uppvisar deras konst- och litteraturproduktion anmärkningsvärt likartade idéer och teman. Kärnan i dessa kan beskrivas som en strävan att gestalta kvinnan och den kvinnliga erfarenheten. Idéen om ”det kvinnliga” (”feminine difference”), som till viss del teoretiserats av Jacques Lacan, approprierades och politiserades av många poststrukturalistiska feminister i Frankrike på 1970-talet. Begreppet avser varken socialt konstruerat genus eller biologiskt kön, utan benämner istället en (språklig) position utanför den fallocentriskt organiserade symboliska ordningen. Min bok visar på ett släktskap mellan detta psykoanalytiska/poststrukturalistiska begrepp och gestaltandet av ”det kvinnliga” i Carrington, Tanning, Fini och Colquhouns konst och skönlitteratur. Jag menar att de kopplingar jag etablerar däremellan tyder både på att det finns surrealistiska ansatser i viss feministisk teori samt att det i en del mycket tidig surrealism kan skönjas en begynnande strävan att gestalta ”det kvinnliga”.

Genom att etablera och undersöka sambanden mellan den franska feminismens och kvinnliga surrealisters konstnärliga, teoretiska, och politiska uttryck samt deras metodologiska likheter uppdaterar boken tidigare forskning som har behandlat dessa grupper som helt oberoende av varandra. Boken visar sålunda att surrealistiska principer finns inskriva i den franska poststrukturalistiska feminismen, samtidigt som denna i sin tur lämnar tydliga spår i surrealistiska kvinnors litterära och konstnärliga produktion från 1970-talet och framåt. Dessa kopplingar visar inte på enkelriktade influenser utan tyder snarare på ett dialektiskt förhållande grupperna emellan.

Jag har skrivit kontrakt för Surrealism and Feminine Difference med Oxford University Press. Boken, som har valts ut att ingå i open-access pilot-projektet Oxford Scholarship Online: Commit to Open, kommer att publiceras under våren 2026.

Utlandsvistelse

Jag spenderade februari–mars 2023 i London, där jag var affilierad med Courtauld Institute of Art (University of London). Vistelsen var oerhört givande. Jag fick både tillfälle att ge en föreläsning på the Courtauld Research Forum och att diskutera min forskning med experter på feministisk och surrealistisk konst. Föreläsningen, som var öppen för allmänheten, spelades in och publicerades sedan på Courtaulds hemsida. I och med detta vidgades mitt kontaktnät både inom Storbritannien och internationellt.

Min vistelse i London gav mig också tillgång till de stora materialsamlingar som finns på British Library och till arkivmaterial på Tate Britain, vilket hade stor bäring på hur bokmanuskriptet tog form. Tillgången till detta material visade sig vara så viktig för projektet att jag sökte, och blev tilldelad, resebidrag från Birgit och Gad Rausings stiftelse för humanistisk forskning för ytterligare tre veckors forskningsvistelse vid British Library under hösten 2024.

Resultatens spridning och samverkan

Förutom föreläsningen på the Courtauld Research Forum har jag under projekttiden presenterat min forskning på Enköpings konstmuseum (januari 2023), Freud-museet i Wien (mars 2023), The Harn Museum vid University of Florida (mars 2024), och The Peggy Guggenheim Collection i Venedig (oktober 2024). Jag har också presenterat material från projektet på the International Society for the Study of Surrealisms årliga konferens i Paris i oktober 2024.

Projektet har också resulterat i att jag blivit inbjuden att bidra till katalogerna för två stora retrospektiva utställningar om surrealismen: ”Surréalisme” på Centre Pompidou i Paris (4 september 2024–13 januari 2025) och ”Io Sono Leonor Fini” (Jag är Leonor Fini) på Palazzo Reale i Milano (26 februari–22 juni 2025).
Bidragsförvaltare
Uppsala universitet
Diarienummer
SAB22-0008
Summa
SEK 1 156 500
Stödform
RJ Sabbatical
Ämne
Litteraturvetenskap
År
2022