Ylva Ågren

Barn som professionella influencers och internetkändisar

I takt med att det digitala samhället intensifieras och förändras, utmanas också innebörden av vad det innebär att vara barn. Sociala medier är en central del i svenska barns vardag. De umgås med vänner, spelar onlinespel, producerar innehåll och följer vloggar och influencers på olika plattformar. Allt fler barn titulerar sig som professionella influencers, internetkändisar, med betalda samarbeten med företag. Det väcker viktiga frågor kring hur barn och vuxna ser på gränserna mellan underhållning, arbete, fritid och ansvar. Man kan prata om en professionalisering av barnen. Idag finns det en eftersläpning i forskning om barns perspektiv på att vara en influencer och på hur barn skapar mening, producerar och förhandlar om innebörder från olika medier. Projektets syfte är att belysa hur barn själva ser på att vara en influencer. Projektet är tvärvetenskapligt och bedrivs i skärningspunkten mellan barndomsstudier, konsumtionsforskning och digital visuell kultur. Med utgångspunkt i webmaterial, intervjuer med barninfluencers 9-13 år och deras föräldrar lyfter projektet fram ny kunskap om hur unga människor lever och relaterar till sina digitala liv. Projektet belyser dessutom de förändrade förhållanden som uppstår mellan barn och vuxna när barninfluenser kulturen växer sig stark.
Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
P22-0368
Summa
SEK 2 926 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Tvärvetenskapliga studier
År
2022