English medium education in Swedish universities: Supporting teaching, improving learning
Mängden undervisning och lärande vid universitet som sker på andraspråk (L2) engelska fortsätter att öka snabbt. Denna situation leder till klassrum där studenter och lärare har olika nivå av engelskakunskap. L2 lyssnande och talförmåga påverkar kvaliteten på utbildning och lärande som sker. Således står studenter och lärare inför ett antal utmaningar när utbildning ges på engelska. Detta ettåriga sabbatsår kommer att möjliggöra djupgående undersökningar av befintlig data som genererats från L2 engelska föreläsningar och relaterade mätningar av studenters lärande. Data inkluderar föreläsningsinspelningar, transkriptioner, lärarintervjuer, studentundersökningar och studentrapporter som samlats in efter föreläsningar. Datamängden ger viktiga insikter om förhållandet mellan lärarens talade L2 engelska och studenternas receptiva lyssnarförmåga och lärande. All data samlades in mellan 2019-2020 och har genererat initiala resultat; flera möjliga forskningsvägar har dock ännu inte undersökts i denna unika datamängd, såsom föreläsningsstrategier som antagits av L2 engelska-användare, effekter av olika aspekter av lärares talade output (t.ex. accent, talhastighet) och den påverkan studentens förstaspråk (L1) kan ha på L2 engelska föreläsningsförståelse i svenskt universitetssammanhang. Detta projekt kommer att möjliggöra utforskning av dessa ämnen och kommer att generera en serie publikationer i vetenskapliga tidskrifter på hög nivå.