Henrik Kaatari

KomplEExitet: Svenska elevers användning av extramural engelska (EE) och dess inflytande på skrivutveckling

Svenska elever möter i allt högre utsträckning engelska utanför klassrummet genom aktiviteter såsom datorspel och YouTube-videor, så kallad extramural engelska (EE). Trots detta fokuserar majoriteten av tidigare studier uteslutande på vad som händer i klassrummet. Vårt projekt tar sin teoretiska utgångspunkt i användningsbaserad andraspråksinlärning och syftar till att studera vilken påverkan fem olika EE aktiviteter har på elevers skrivutveckling i engelska. För att möjliggöra detta har vi sammanställt en korpus bestående av 1098 texter skrivna på engelska av svenska elever (årskurs 9–12) som också inkluderar information om studenternas extramurala aktiviteter på engelska, vilket gör denna databas unik i sammanhanget. I projektet använder vi oss av lingvistisk komplexitet för att operationalisera och studera skrivutveckling utifrån tre olika, men samspelande, perspektiv: lexis, fraseologi och grammatik. Resultat från en pilotstudie visar (i) att EE har en positiv inverkan på lexikal komplexitet och (ii) att läsning specifikt har en positiv inverkan på grammatisk komplexitet. Den varierande inverkan som EE har på andraspråksproduktion och komplexitet i olika årskurser är idag ett nästan helt outforskat område. Projektet syftar till att fördjupa vår förståelse kring den påverkan som dessa informella, självinitierade språkaktiviteter har och vilka praktiska konsekvenser detta medför gällande undervisning av engelska i Sverige.
Bidragsförvaltare
Högskolan i Gävle
Diarienummer
P23-0437
Summa
SEK 4 093 518,000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Jämförande språkvetenskap och lingvistik
År
2023