I omstridd terräng. Konstnärlig forskning och kunskapens paradoxer.
Syftet med projektet är att genom en studie av konstnärliga och konstinriktade forskningspraktiker och den debatt som dessa gett upphov till, bidra till en alltmer angelägen diskussion om de mer eller mindre tydliga förkastningslinjer som för närvarande tycks destabilisera inte bara konsten utan även idén om kunskap, forskning och representation inom akademin i stort.
De huvudsakliga forskningsfrågorna för projektet är följande:
—Vilka är den konstnärliga forskningens historier, vilka drivkrafter, positioner och vändningar kan identifieras?
—Hur kan vi föreställa oss, teoretisera och aktivt utforska de ofta paradoxala gränszonerna och kontaktytorna mellan olika kunskapskulturer?
—Vilka är motiven i olika sammanhang för bejakandet av en mera 'konstnärlig' forskning, vilka krav ställs för att betrakta ett utforskande som forskning, och vad är kunskapsutbytet?
Projektet bygger på erfarenheter samlade under en 25-årsperiod som forskare inom de så kallade kreativa områdena, i mitt fall bildkonst, landskapsarkitektur och design. Boken bygger på material från de två akademiska kontexter – den svenska och den franska – som jag varit engagerad i som konstinriktad forskare. Jag hämtar även erfarenheter från mins fyra år som vetenskaplig rådgivare inom konstnärlig forskning vid Vetenskapsrådet (2021-2024), ett uppdrag som gett en unik överblick över vad som fortfarande är ett heterogent och omtvistat kunskapsområde.
De huvudsakliga forskningsfrågorna för projektet är följande:
—Vilka är den konstnärliga forskningens historier, vilka drivkrafter, positioner och vändningar kan identifieras?
—Hur kan vi föreställa oss, teoretisera och aktivt utforska de ofta paradoxala gränszonerna och kontaktytorna mellan olika kunskapskulturer?
—Vilka är motiven i olika sammanhang för bejakandet av en mera 'konstnärlig' forskning, vilka krav ställs för att betrakta ett utforskande som forskning, och vad är kunskapsutbytet?
Projektet bygger på erfarenheter samlade under en 25-årsperiod som forskare inom de så kallade kreativa områdena, i mitt fall bildkonst, landskapsarkitektur och design. Boken bygger på material från de två akademiska kontexter – den svenska och den franska – som jag varit engagerad i som konstinriktad forskare. Jag hämtar även erfarenheter från mins fyra år som vetenskaplig rådgivare inom konstnärlig forskning vid Vetenskapsrådet (2021-2024), ett uppdrag som gett en unik överblick över vad som fortfarande är ett heterogent och omtvistat kunskapsområde.