Individuella skillnader i barns språktillägnande - en longitudinell studie av barn från 3 månader till 11 år
Projektets syfte är att sammanfatta 12 års forskning inom MINT-projekten. MINT är en longitudinell studie där ett sjuttiotal barn har följts från 3 månader till 11 års ålder. Stora mängder data har samlats in och många mindre studier har gjorts för att förstå den språkliga utvecklingens samband med ickeverbala aspekter (gester, beröring, blickbeteende) och med bakgrundsfaktorer (familjesituation, förskolevistelse, etc). Projektet syftar till att ge en teoretisk summering av MINT, beskriva de individuella skillnaderna och likheterna vi finner hos barnen och besvara frågorna ”Vad behövs för en gynnsam språkutveckling?” och, den mer existentiella: ”Vad är en gynnsam språkutveckling?”. Det är allmänt känt att barn börjar prata vid lite olika åldrar. De börjar också gå vid olika åldrar och krypstadiet som föregår det kan se ut på många olika sätt. I studierna av MINT-barnen har vi sett en mängd olika skillnader mellan hur och när barn börjar kommunicera, både verbalt men också med gester, blickbeteende, beröring och ansiktsuttryck. Kunskapen om individuella skillnader i utveckling är allmän men det finns få studier som beskriver de olika aspekter som skiljer sig, och – vad vi vet – inte någon som sätter dessa skillnader i samband med senare språklig förmåga. I det föreslagna projektet är målet en volym som beskriver de barn vi följt och hur utvecklingen inom olika modaliteter och färdighetsområden samverkar med barnens språkliga utveckling.