Laszlo Harmat

Vuxnas andraspråksinlärning genom körsång: påverkan på färdighet och bearbetning

Tidigare studier har antytt att musikinlärning, särskilt sång, är ett effektivt sätt att förbättra andraspråksinlärning (L2) med specifikt fokus på fonologi (språkljud). I jämförelse med andra metoder (rimlekar, fonetikinstruktioner) som kräver fokuserad träning och stöd för att uppnå resultat upplevs körsång som en njutbar aktivitet. Med utgångspunkt från de tvärvetenskapliga fälten neurovetenskap och musikpedagogik kommer vi att undersöka det komplexa samspelet mellan körsång och fonologisk medvetenhet (FM) i L2 hos vuxna (18-35 år). Studiens mål är att belysa de kognitiva och neurala mekanismerna som ligger till grund för den förväntade effekten av körsång som intervention, inom L2-inlärning. Nittio deltagare kommer att delas in i tre grupper: grupp 1 kommer under 6-månader delta i en körsångssession per vecka, medan grupp 2 kommer att lyssna på ljudböcker på andraspråket, medan grupp 3 fungerar som kontroll utan någon intervention. Vi kommer att använda händelserelaterade potentialer (ERP) för att mäta hjärnans respons på rimmande nonsensord vilken kan påvisa hur regelbundna sångaktiviteter kan påverka hjärnans språkbearbetning med fokus på fonologi. Vi kommer att mäta amplituden på ERP effekten (N450) och latensen (när N450 startar). Dessutom kommer standardiserade mått på FM att ge indikationer på språkfärdighetsutveckling. Vi utforskar körsångens påverkan på FM och dess neurologiska mekanismer, före och efter interventionen, jämfört med två andra grupper.
Bidragsförvaltare
Linnéuniversitetet Växjö
Diarienummer
P25-0515
Summa
SEK 5 065 031
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Språkstudier
År
2025