Betydelsen av ett lokalt lärcentrum för en lokal arbetsmarknad – Hur behålla och utveckla talang och arbetskraft i en kunskapsintensiv tidsålder? (LOCAL)
Campus Varberg grundades 2003 som ett lärcentrum med syfte att möta lokala och regionala behov av kvalificerad arbetskraft och fungerar som en mötesplats, utbildningsmäklare och motor för regional utveckling. Det föreslagna projektet undersöker hur väl lärcentrumet har bidragit till att behålla människor på orten, ökat utbildningsnivån och attraherat nya medborgare.
Fyra forskningsfrågor kommer att besvaras: 1) I vilken utsträckning har Campus Varberg bidragit till att människor som velat utbilda sig stannat i regionen? 2) I vilken utsträckning har Campus Varberg bidragit till att högutbildad arbetskraft etablerat sig i regionen? 3) Varför har studenter valt att studera på Campus Varberg? 4) Hur ser studenter på möjligheterna att stanna kvar i regionen efter examen?
Projektet använder både kvantitativa och kvalitativa metoder. De kvantitativa metoderna utgår från SCB-data (LISA) som analyseras med hjälp av statistiska metoder, bl.a. Difference-in-Differences (DiD) och Fixed Effects (FE). De kvalitativa metoderna utgår från fokusgruppintervjuer med studenter på Campus Varberg. Intervjuerna analyseras med hjälp av innehållsanalys.
Projektet planeras pågå under tre år och genomförs tillsammans med Campus Varbergs, bl.a. i form av regelbundna projektmöten, kunskapsgenerering, gemensamma event, extern kommunikation och resultatspridning. Samarbetet inom detta projekt bidrar till att Campus Varberg kan utveckla sin kompetens när det gäller att attrahera och behålla talang på orten.
Fyra forskningsfrågor kommer att besvaras: 1) I vilken utsträckning har Campus Varberg bidragit till att människor som velat utbilda sig stannat i regionen? 2) I vilken utsträckning har Campus Varberg bidragit till att högutbildad arbetskraft etablerat sig i regionen? 3) Varför har studenter valt att studera på Campus Varberg? 4) Hur ser studenter på möjligheterna att stanna kvar i regionen efter examen?
Projektet använder både kvantitativa och kvalitativa metoder. De kvantitativa metoderna utgår från SCB-data (LISA) som analyseras med hjälp av statistiska metoder, bl.a. Difference-in-Differences (DiD) och Fixed Effects (FE). De kvalitativa metoderna utgår från fokusgruppintervjuer med studenter på Campus Varberg. Intervjuerna analyseras med hjälp av innehållsanalys.
Projektet planeras pågå under tre år och genomförs tillsammans med Campus Varbergs, bl.a. i form av regelbundna projektmöten, kunskapsgenerering, gemensamma event, extern kommunikation och resultatspridning. Samarbetet inom detta projekt bidrar till att Campus Varberg kan utveckla sin kompetens när det gäller att attrahera och behålla talang på orten.