Nils-Petter Lundborg

De livslånga konsekvenserna av intellektuell funktionsnedsättning och anpassad grundskola: Kausala effekter på inkomst, utbildning och hälsa

Varje år utvärderas tusentals barn för intellektuell funktionsnedsättning (IF), ett tillstånd som påverkar intellektuell och adaptiv förmåga. Barn som diagnostiseras med IF placeras vanligtvis i anpassad grundskola (AG), som erbjuder skräddarsytt stöd men kan påverka sociala nätverk genom skolbyten och begränsa utbildningsmöjligheter. Även om AG hjälper barn att utveckla färdigheter kan det också medföra stigma och isolering. Trots dessa utmaningar är kunskapen om de långsiktiga effekterna av IF-diagnoser och AG-placeringar begränsad.

Detta projekt tar sig an frågan på ett unikt sätt genom att skapa en globalt unik databas där vi kopplar tusentals skolpsykologiska utredningar till svenska register över hälsa, utbildning och arbetsmarknad. Datamaterialets innehåll/design möjliggör en kausal analys av effekterna av IF-diagnoser och SU-placeringar på utbildning, sysselsättning, kriminalitet, och psykisk hälsa. Vi studerar även hur effekterna varierar beroende på individuella, familjära och skolrelaterade faktorer samt konsekvenser för klasskamrater och familjer.

En pilotstudie har bekräftat att det är möjligt att tillgå och digitalisera dessa data, och etiskt godkännande har erhållits. Genom att analysera utfall för upp till 70 000 barn som utvärderats för IF bidrar projektet med insikter för att förbättra insatser och system för barn med IF och deras familjer. En av projektets mest innovativa delar är utvecklingen av ett AI-baserat beslutsstödsystem för skolpsykologer.
Bidragsförvaltare
Lunds universitet
Diarienummer
P25-0538
Summa
SEK 6 353 557
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Nationalekonomi
År
2025