Svenska konstnärer på resande fot: Transnationell mobilitet och konstnärliga praktiker 1900-1940
Projektet undersöker svenska konstnärers internationella mobilitet i början av 1900-talet, situerar svensk modern konst i en transnationell kontext och analyserar den konstnärliga mobilitetens betydelser och politiska implikationer. Det utmanar den Pariscentrerade kanoniska konsthistorieskrivningen genom att belysa de bredare transnationella sammanhang som formade svensk modernism. Sabbatsåret möjliggör slutförandet av en monografi som bidrar med den första tematiska studien av mobilitet och transnationalism i svensk modern konst. Fallstudierna behandlar resor till det tysktalande Europa i början av 1900-talet, krigstidens isolering och 1910-talets ”provinsiella vändning” som ett paneuropeiskt fenomen, transregionala skandinaviska samarbeten i Paris, 1920-talets många Italienresor i relation till estetisk diskurs och konstmarknadens mekanismer och vistelser i det franskkontrollerade Maghreb i ljuset av geopolitiska, koloniala makthierarkier. Monografin bidrar till forskningsfältet genom att sätta den (semi-)perifera svenska mobiliteten i relation till bredare transnationella narrativ och synliggöra förbisedda resvägar och kulturmöten. Genom att tillämpa tvärvetenskapliga teorier om mobilitet, kulturtransfer och transnationell historieskrivning bidrar projektet till metodologisk förnyelse inom konstvetenskapen. Det utmanar metodologisk nationalism, relaterar till aktuella debatter om global konsthistoria samt förespråkar disciplinär förnyelse utifrån tvärvetenskapliga teorier.