Karin M. Ekström

Konsumtionens mening och konsumenters relationer till artefakter.

En tydlig samhällsförändring har under senare år varit konsumtionssamhällets framväxt vilket bl a inneburit att människans relation till artefakter fått en annan innebörd. Syftet med detta projekt är att öka förståelsen av konsumtionens mening och att förstå människans relation till artefakter i dagens samhälle, utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. För att förstå konsumtion behövs en mångfald av teorier och metoder. Flera olika perspektiv från olika discipliner möjliggör en ökad förståelse, djup och bredd. Kunskap om konsumenter och konsumtion är av intresse för forskare, företag, myndigheter, konsumentorganisationer och konsumenter. Projektet består av två delar.

Delprojekt 1 fokuserar på innebörden och meningen av konsumtion samt konsumentens relation till artefakter. Beskrivning och teoriutveckling sker genom litteraturstudier och befintlig empiri.

Delprojekt 2 utgör en empirisk studie som fokuserar på samlande av artefakter.

I delstudie 2 är syftet att förstå meningen med konsumenters samlande genom att undersöka hur samlingar uppkommer, vilka motiv som finns till samlande, hur samlande går till och hur samlingar utvecklas och förändras över tid.

Delprojekt 2 fokuserar i synnerhet på samlande av designföremål då det ofta ger uttryck för identitet. Studien kan komma att väcka intresse hos Sveriges enda specialmuseum för designområdet, Röhsska muséet i Göteborg.

Slutredovisning

Karin M. Ekström, Institutionen för data-och affärsvetenskap (IDA), Högskolan i Borås

Jag arbetar för närvarande med en engelsk bok, Ekström, Karin M. (2006): Collecting of glass - a multi-sited perspective, som ska vara klar 2006. Denna bok utgör slutresultatet av projektet. Bifogar nedan övrig information.

Papers vid nationella och internationella symposier (se publikationslista nedan där flera konferenser omnämns)
Jag har också arrangerat en konferens "Elusive consumption" 2002 i Göteborg där ett 70-tal deltagare från 8 olika länder deltog samt European Association for Consumer Research konferensen 2005 där 260 deltagare från 25 länder deltog. Dessa konferenser arrangerade jag tillsammans med docent Helene Brembeck, Centrum för konsumentvetenskap.

Inbjuden som talare
"Presentation of Center for Consumer Science", The government's council on consumer issues involving Agriculture and Consumer Minister Ann-Christin Nykvist, Autumn 2003.

"Consumer kids", Public speech at the Royal Society, England, invited by the Cultures of consumption programme, Spring 2004.

"Children as Consumers in Commercial Cultures: Victims or competent consumers?", public speech and departmental lecture, invited by University of Wisconsin-Madison, USA, Spring 2004.

Handelshögskolan BI, Oslo, March 2005, "Revisiting the Family Tree; Historical and Future Consumer Behavior Research and a glimpse of my on-going project on collecting"

University of Edinburgh, public speech and departmental lecture, invited by the Northern Scholars scheme, September 27-30, 2005.

Planerade
Keynote speaker, Pluridisciplinary Perspectives on Child and Teen Consumption, the Center for Marketing Communication, Copenhagen Business School in Copenhagen April 27th-28th 2006.

Economic and Social Research Seminar, Open University, Milton Keynes November 2006, invited.

Gästforskare som inbjudits till min institution
Flera utländska forskare har besökt Centrum för konsumentvetenskap för att hålla seminarier. Russell Belk, University of Utah, USA var gästforskare våren 2003. Under hösten 2005 kommer Jeff Murray, University of Arkansas att vara gästforskare. Under 2006 kommer Richard Elliott, Warwick University, UK och Jonathan Schroeder och Janet Borgerson, båda från University of Exeter, UK att vara gästforskare på Centrum för konsumentvetenskap.

Utbildningseffekter
Jag har skrivit ett case för en lärobok i konsumentbeteende som anknyter till mitt forskningsprojekt. Läroboken heter "Consumer Behavior, a European Perspective och författare är Michael Solomon, Gary Bamossy och Sören Askegaard och publiceras 2005/2006.

Forskningsinformativa inslag
Jag försöker kontinuerligt att kommunicera min forskning via vår hemsida på Centrum på konsumentvetenskap. Jag har deltagit i seminarier och presenterat min forskning, bl a på Länsmuseet Gävleborg, Smålands museum, Göteborgs stadsmuseum och hos samlarföreningar. Jag planerar att arrangera ett seminarium om glasdesign vid Centrum för konsumentvetenskap i december 2005.

Publikationslista

Böcker

Ekström, Karin M. (2004): OSETT, Glas ur privata samlingar 12/12 2004 - 30/1 2005 (Unseen-Glass from private collections 12/12 2004-31/1 2005), Smålands museum - Sveriges glasmuseum och Konst- och bruksglasföreningen.

Referee-reviewed journal

Ekström, Karin M. (2003): "Revisiting the Family Tree; Historical and Future Consumer Behaviour Research", Academy of Marketing Science Review.

Konferenspaper

Ekström, Karin M. (2005): Collecting of glass – a multi-sited ethnography. Presenterat under special session vid EACR-konferens, Göteborg, 15-18 juni, 2005.

Ekström, Karin M. (2005): The transfer of sacralized collectible glass, EIASM workshop on Interpretive Consumer Research, Copenhagen, Denmark, May 6-8, 2005.

Ekström, Karin M. (2003): "Collecting in a consumer culture", 17th Nordic Conference on Business Studies, Reykjavik, 14-16th of August.

Ekström, Karin M. (2003): "A poststructuralist approach to the meaning of artefacts", 3rd International Critical Management Studies Conference, Lancaster, 7-9 of July, 2003.

Ekström, Karin M. (2003): "Collecting and reflexivity; some findings from The meaning of consumption and consumers relations to artefacts", 9th Interdisciplinary Conference on Research in Consumption, Department of Design History/Material Culture, University of Applied Arts, Vienna, Austria, 27-29 June, 2003.

Ekström, Karin M. (2003): "Collecting and reflexivity. Paper presenterat under special session "Commercial Cultures", European Advances in Consumer Research, Dublin 4-7th of June.

Ekström, Karin M (2002): Collections consumed. Paper presenterat vid konferensen Elusive Consumption, Göteborg juni, 2002.

Ekström, Karin M. (2001): "The meaning of artefacts", 16th Nordic Conference on Business Studies, Uppsala, Sweden.

Övriga publikationer

Ekström, Karin M. (2005): Ritualer och sakraliserade glassamlingar, Kulturella Perspektiv, Svensk etnologisk tidskrift, nr 2, vol. 14, 34-40.

Ekström, Karin, M. (2005): "The emergence of multi-sited ethnography". In Handbook of qualitative research methods in marketing, (ed. Russell Belk), forthcoming.

Ekström, Karin M. (2003): "Samlandets psykologi" i Svenska Samlare (Swedish collectors), (eds. Joakim von Platen och Göran Tull), Stockholm: Wahlströms förlag.

Ekström, Karin M. (2003): "Konsumenten i centrum; historisk och framtida marknadsföringsforskning", i Konsumenterna och makten - att använda och bevara resurser, (eds. Kajsa Ellegård och Lennart Sturesson), Stockholm: Carlssons förlag.

Ekström, Karin M. (2003): "En samlares själ", Kulturella perspektiv, svensk etnologisk tidskrift nr 1, 2003.

Relaterade publikationer

Ekström, Karin M. (2005): "Consumer Socialization Revisited", Research in Consumer Behavior, forthcoming.

Ekström, Karin M. Brembeck, Helene, (red), (2005): European Advances in Consumer Research, vol 7, forthcoming.

Ekström, Karin M. and Helene Brembeck (2005): Elusive Consumption in retrospect, report from the conference, CFK rapport 2005:01.

Ekström, Karin M. (2004): Guest Editor's Introduction: Family Consumption. Consumption, Markets and Culture, vol. 7., no. 3, September, 185-190.

Ekström, Karin M. and Helene Brembeck (eds.), (2004): Elusive consumption, Oxford, England: Berg Publishers.

Ekström, Karin M. (2003): "Consumer socialization revisited", Conference on Economic Socialization, Exeter, England, 11-12 of July.

Ekström, Karin M. och Helene Brembeck (2003): "New perspectives on advertising to children", 32nd European Academy of Marketing Conference, Glasgow, 21-23rd of May, 2003.

 

 

Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
J2000-0238:1
Summa
SEK 575 000
Stödform
Jubileum
Ämne
Företagsekonomi
År
2000