Inga Wernersson

Korsvägen Vetenskapscentrum: En ny kulturform för upplevelser och lärande- ett utvecklings- och utbildnings- och forskningsprojekt under nya samarbetsformer.

I Sverige och internationellt utvecklas allt fler upplevelsecentra s k Science Centres. Dessa vill överbrygga avståndet mellan skolans undervisning, den variationsrika värld som barn och ungdomar möter samt förstärka fritidens frivilliga och lustfyllda lärande.
Universeum, som öppnar i juni år 2001, erbjuder en unik upplevelsemiljö med naturvetenskapens hela bredd inklusive naturmiljöer, kopplade till vardagens mångvetenskapliga samband. En ny miljö för forskning och utvärdering av kunskapsbildningen inom naturvetenskap, matematik och teknik bildas genom att skola och lärarutbildning får tillgång till Universeum.
Till Universeum knyts såväl lärarutbildning som delar av undervisningen i grund- och gymnasieskolan. Syftet är att ur pedagogiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv beskriva och analysera:
1) Vad betyder en alternativ/kompletterande lärandemiljö för barns/ungdomars lärande inom matematisk-naturvetenskapliga och tekniska områden?
2) Vad betyder denna lärandemiljö för lärarstuderandes tänkande om barns/ungdomars lärande?
3) Vilka erfarenheter görs av samarbetet mellan universitet, skola och vetenskapscentrum?
Förberedande samarbete har inletts och projektet kommer att följa och utvärdera uppbyggnads- och verksamhetsprocessen under två år. Efter öppnandet följs effekterna upp av återkommande besök av elever och av medverkan av universitetsstuderande under olika moment i utbildningen.

Slutredovisning

Inga Wernersson, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet

Kort beskrivning av genomfört och planerat arbete inom projektet

De medel som disponerats på institutionen för pedagogik och didaktik har använts för planering och genomförande av olika delstudier som beskrivs nedan.

Delstudie 1
Vad riktar eleverna sin uppmärksamhet emot på Universeum? (pågående)
Studier har genomförts av vad det är som elever i besökande skolklasser faktiskt tittar på. Klasser har följts och med en stillbildskamera har barnens väg genom ett tema dokumenterats. Var stannar barnen upp och vad tittar de närmare på är en fråga som ställts. De bilder som blir resultatet kommer att användas för olika typer av ändamål och analyser:
- Beskrivning kommer att göras av vad som fångar barnens uppmärksamhet genom kategorisering av bilderna.
- Fördjupade studier av vad eleverna upplevt/erfarit/lärt sig vid sitt Universeumbesök görs i ett andra led i studien genom att ett antal bilder som tagits av en klass skickas till klassen med uppmaningen att varje elev skall välja en bild och skriva om den (en form av "stimulated recall").
Prövning skall också göras av hur bilder av detta slag kan användas i lärarnas uppföljning av besök på Universeum. Rapporterad i IPD-rapport 2006:05

Denna delstudie har alltså flera syften genom att den kan ge kunskap om hur olika inslag i Universeums presentationer fungerar, vilka upplevelser som barnen minns och hur de beskriver dem och hur denna teknik kan användas för att koppla ett besök på Universeum till skolans verksamhet. Data finns insamlade och analysen har påbörjats, men rapportering har inte gjorts mer än i form av konferenspresentation.

Delstudie 2
Hur förbereder lärare sitt besök på Universeum och hur används det utarbetade förberedelsematerialet? (pågående)
I denna studie fokuseras hur lärare förbereder ett besök på Universeum och hur de resonerar kring sitt val av modell. Syftet med denna delstudie är att få kunskaper dels om hur det pedagogiska material som utvecklats i anslutning till projektet fungerar, dels hur lärare väljer att förbereda sig. Ett enkätmaterial har samlats in som behandlar hur lärare och elever förbereder sitt besök och hur de upplever behållningen av besöket relaterat till förberedelseform. En grupp lärare som deltagit i en kurs om undervisning inom naturvetenskapliga ämnen, där besök på Universeum har varit ett inslag, har också arbetet systematiskt med att utveckla olika förberedelseformer och reflektera kring detta arbete. Analys och rapportering av denna studie återstår. Rapporterad i IPD-rapport 2006:05

Delstudie 3
Universitetsstuderande och gymnasieter på universeum (pågående)
Här studeras en grupp gymnasister från naturvetenskapliga programmet och ett antal lärarstuderande med teknologi i sin utbildning som har besökt Universeum inom ramen för ordinarie kurser. Efter besöket har de ombetts beskriva sina erfarenheter i relation till de förväntningar de haft. Dessa beskrivningar har analyserats med fokus på faktorer relaterade till lärandestrategier. Rapportering återstår, men delar av analysen har presenterats på konferens. Rapporterad i IPD-rapport 2006:05

Delstudie 4
Jason-projektet som en del av Universeum (avslutad)
Universeum skall enligt planerna också arbeta med aktiviteter och material som är tillgängliga på nätet. För närvarande använder man sig därför av en omfattande amerikansk satsning - Jason-projektet. Ett betydande antal skolor har tillgång till Jason som skall ses som en integrerad del av Universeum. Hur det gått med skolornas användning av det webbaserade Jason-projektet har studerats av Lena Holmberg. En rapport från detta arbete finns publicerat på http://www.universeum.se/jason/pdf/forskning_och_utforskande_om_jason_project.pdf

Delstudie 5 (påbörjad)
Interjuer med "ledstjärnorna" om erfarenheter och strategier i samband med skolbesök
Intervjuer har genomförts under december - januari med de guider (ledstärnor) som finns på Universeum och som har olika funktioner i samband med skolklassers besök. Eftersom dessa ledstjärnor har en central funktion i Universeums pedagogiska verksamhet kan deras sätt att arbeta ha mycket stor betydelse för utfallet, i olika avseenden, av besöken. Det är därför viktigt att systematiskt utnyttja deras erfarenheter och ge dem möjligheter att utveckla sitt arbete. Denna studie har det dubbla syftet att dels ge ytterligare material till analysen av Universeums arbete med skolklasser, dels ge bidrag till ledstjärnornas utveckling av sitt pedagogiska arbete. Rapporterad i IPD-rapport 2006:05

Delstudie 6 (påbörjad)
Perspektiv på Science Centre som samhällsfenomen och lärandemiljö - samtal om pedagogik och naturvetenskap
Detta arbete är tänkt som en rapport i form av ett samtal om de förväntningar, förutsättningar, möjligheter och problem som uppstår i Universeums pedagogiska mission. Samtalet förs mellan Inga Alander och Inga Wernersson - en övertygad anhängare och en avvaktande skeptiker eller en skeptisk entusiast och en vänligt sinnad kritiker mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts under den första tidens verksamhet på Universeum och inom forskningsprojektet. Denna studie kunde inte genomföras.

Delstudie 7 (planerad)
Matematikinslagen på Universeum
Från och med början av detta år (-03) finns nya "stationer" där matematik är huvudinnehåll på plats på Universeum. Diskussioner har påbörjats om studier, bl a i form av examensarbeten, av hur elever hanterar och uppfattar dessa. Delstudien kan utgöra en grund för vidareutveckling av dessa och ytterligare matematikinslag. Denna studie kunde inte genomföras.

Examensarbeten relaterade till projektet - delstudie 8 (planerad)
Som ett led i kopplingen mellan Universeum och lärarutbildningen har studerande erbjudits att genomföras sina examensarbeten som studier på Universeum. De har då fått handledning både från universitetet och från personal på Universeum. Detta har resulterat i ett antal uppsatser som listas nedan. Enligt planerna skall i en delstudie en övergripande analys göras av de data som samlats in av lärarstudenterna för deras examensarbeten och andra arbeten av studenter gjorda inom Universeumrelaterade kurser. Denna studie kunde inte fullföljas.

- Ferm, Malin & Kristoffersson Johan (2001) ..det är lite olika med färgerna hur man känner - en kvalitativ studie jämförande idégivares intentioner med hur elever erfar en specifik staion på Universeum. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2001:548
- Grönros, Julia (2002) "Var sker det informella lärandet?" En jämförande studie om lärandet på Universeum och i en gymnasieskola. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2002:46
- Hansson, Sophia (2002) Universeum i undervisningen. För- och efterarbete inför studiebesök. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2002:49.
- Jonston, Nicola & Ekelund, Lotten (2002) UNIVERSEUM - ett snyggt yttre, men det är det inre som räknas. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2002:34.
- Karlsson, Karin & Hildén Viveka (2001) Space walk - En studie av hur några barn upplever ett besök på en station vid ett Science Center. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2001:581
- Kylander, Annika (2001) Rockatanken - en idé och ett akvarium! Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2001:622
- Liljedahl, Olof & Weinstock, Ewa (2002) Upplevelse av universeum - En fenomenografisk studie av lärares erfarenheter av ett besök på Universeum. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2002:87
- Mirovic,, Sonja och Tunhage, Inga-Lill (2002) "Efterarbete - hur och varför" En studie av hur lärare följer upp ett besök på Universeum. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2002:640
- Nilsson, Katharina & Nilsson Maria (2001) Färgvillor - en fenomenografisk studie om några elevers uppfattningar av vissa färgfenomen på universeum. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet. Rapport nr 2001:655
- Winkler, Carina och Linderoth, Eva (2002) "Varför flyter inte stenar när järnbåtar gör det". En studie hur och varför lärare förbereder sina elever inför ett besök på Universeum. Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete på Lärarprogrammet. Göteborgs universitet Rapport nr 2002:620

Publikationer

Björneloo, Inger & Monica H Sträng (2006). Möte med Universeum. Rapport från fyra studier om Universeum som lärandemiljö. IPD.rapport Nr 2006:06, Göteborgs universitet.

Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
In2000-7061:1-E
Summa
SEK 5 000 000
Stödform
RJ Infrastruktur för forskning
Ämne
Annan samhällsvetenskap
År
2000