Musik som livsvärde - om Knut Brodin och hans barnvisor
Knut Brodin (1898-1986) var både konsertpianist, improvisatör, visforskare, folkbildare och barnvisekomponist. Han verkade under ett decennium (1930-talet) som musikpedagog på Olofskolan, en privat reformskola i Stockholm, startad på initiativ av arkitekten Carl Malmsten. Brodin deltog också i skolans ämnesövergripande undervisning och fick bl.a. där viktiga impulser till sin radikala musikundervisning. Han ansåg att musik hör hemma på livets alla områden och att man genom att uppmuntra barnens skapande hjälper dem att utveckla sin identitet. I sina barnvisor utgår han från barns sätt att tala, röra sig och hitta på melodier. I valet av harmonik och rytmik anknyter han till olika slag av musik, inte sällan till välbekanta populärmusikaliska genrer som schlagers, folkliga visor och ramsor och ofta till lätt absurda och modernistiska texter av Lennart Hellsing. Projektet syftar till att beskriva och analysera Knut Brodins barnvisor från åren 1945-61- dels mot bakgrund av de moderna idéer han mötte på 1930-talet om barns utveckling dels i relation till Brodins uppfattning om musik som livsvärde. Undersökningen relateras till aktuell nordisk och internationell forskning om barns musikaliska utveckling och skapande med utblickar mot forskning om undervisning, politik, teknik och ideologi på 1930- och 40-talen.
Resultatet av projektet är dokumenterat i nedanstående bok.
Laila Barkefors: Knut Brodin. Musik som livsämne. Gidlunds förlag, Möklinta, 2006. 310s.