Språklig reaktivering bland koreanska adoptivbarn i Sverige
Projektet syftar till att undersöka om och på vilket sätt koreanska adoptivbarns en gång förefintliga kunskaper i koreanska påverkar deras återinlärning av språket samt att undersöka vilken roll inlärningskontexten kan ha för adoptivbarnens återinlärning av koreanska. Frågor som projektet kommer att försöka besvara är framför allt:
1) Förlorar koreanska adoptivbarn helt sitt förstaspråk?
2) Om inte, kan de då ha en fördel av detta när de lär sig koreanska, jämfört med svenskfödda inlärare?
3) Lär sig adoptivbarn från Korea och svenskfödda inlärare koreanska på olika sätt?
4) Finns det skillnader i återinlärningen mellan adoptivbarnen beroende på hur gamla de var vid ankomsten till Sverige?
5) Vilken betydelse har inlärningskontexten för reaktiveringen av adoptivbarnens förstaspråk?
Koreanska adoptivbarn, två olika ankomståldersgrupper (N=10+10), som läst koreanska i Sverige utgör projektets huvudinformanter. Infödda svenskar som läst koreanska i Sverige (N=10) fungerar som jämförelsegrupp. För att undersöka inlärningskontextens betydelse, ingår i varje undersökningsgrupp fem personer som även läst koreanska i Korea. Informanterna kommer att genomgå flera olika språktest.
Projektet förväntas ge ökade kunskaper om människans språkförmåga i allmänhet, i synnerhet språktillägnande och språkförlust. Projektet torde också ge bredare kunskap om barns språk och språkutveckling under de första levnadsåren samt om andraspråksinlärning.
Digital slutredovisning saknas. Den som är intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.