Anders Broberg

"De otroliga åren" - utvärdering av föräldrautvecklingsgrupper enligt Webster-Stratton-metoden avseende barn med utagerande problem



Barn som tidigt uppvisar mer än normalt trots och aggressivitet löper stor risk att senare utveckla allvarlig aggressivitet, asocialitet och missbruk. Strukturerad föräldraträning är den mest effektiva metoden för behandling av yngre barn med utagerande beteenden. "The incredible years" (de otroliga åren) är en manualbaserad föräldraträningsmetod som utvecklats av Carolyn Webster-Stratton. Metoden har i internationella studier visat sig ha god effekt. I projektet prövas "De otroliga åren" med föräldrar till totalt 48 barn med beteendestörningar i åldern 3 till 10 år. Syftet är att få erfarenheter av metodens tillämpbarhet i svensk kultur och dess effekt på utagerande beteendeproblem hos barn i förskole- och skolåldern. I studien jämförs barn till föräldrar som lottats till föräldragrupp respektive fått stå på väntelista för att delta. Behandlingen består av 12 gruppträffar med föräldrarna till 6 barn fördelade över en termin. Studien omfattar 8 grupper, 4 med föräldrar till yngre, och 4 till äldre barn. Uppgifter om barnets beteendeproblem i hemmet och i förskolan/skolan samt andra relevanta data samlas in före föräldrarnas deltagande, efter deltagandet samt 12 mån efter avslutad insats. De som har stått på väntelistan får påbörja föräldragruppsverksamhet efter sex månader. Utöver mätning av metodens allmänna effektivitet undersöks olika faktorer hos barnet och i familjen som kan ha betydelse för om föräldrarna och barnet har avsedd nytta av föräldrautvecklingsgruppen.
Slutredovisning

Anders Broberg, psykologiska institutionen, Göteborgs universitet

Projektet, som startade som planerat med föräldragrupper under våren 2004, har i huvudsak löpt enligt plan. Dock drabbades projektet av en oförutsedd svårighet när det gällde det tilltänkta antalet väntelistekontroller. När projektet planerades under 2003 fanns i Skaraborgstrakten, utöver Skövde kommun och BUP i landstinget, som båda ingått i projektet, ingen offentlig verksamhet som startat föräldraträningsgrupper. Vi bedömde därför inte att det skulle bli några svårigheter att få ett tillräckligt antal föräldrar som var beredda att vänta ½ år på att få delta i vår gruppverksamhet. Under hösten 2003 startade dock olika TV-program av typen Nanny-akuten, vilket ledde till att flera kommuner beslöt att dra igång egna föräldrautvecklingsgrupper vilket man annonserade om på förskolor och i skolor. Följden blev att ett antal familjer som preliminärt tackat ja till att delta i projektet hoppade av när de fick besked om att de lottats till väntelista, eftersom de då hellre vände sig till någon av de nystartade gruppverksamheterna som annonserade efter deltagare. Vi ändrade då planeringen så att vi enbart lottade en familj till väntelista per två familjer som erbjöds grupp direkt. Därmed skulle vi ha fått 48 studiefamiljer och 24 väntelistekontroller. Inte heller denna plan lyckades vi dock fullfölja på grund av otillräckligt antal familjer. Vi vände oss då även till landstinget Halland, där man också bedriver föräldrautvecklingsgrupper enligt Webster-Stratton-metoden och lyckades med deras hjälp rekrytera ytterligare några familjer. Antalet deltagare blev därför till slut följande:

I projektet har 56 familjer inkluderats av vilka fyra enbart som väntelistekontroller, medan 15 först erbjudits och tackat ja till väntelista för att påbörja behandling ett halvt år senare. Av dessa har 3 senare tackat nej till behandling efter att ha stått på väntelista, då de ej längre ansåg sig behöva grupp. 37 familjer har erbjudits och tackat ja till att påbörja grupp utan att först ha stått på väntelista. Totalt har alltså 49 familjer påbörjat gruppbehandling.

Av de som påbörjat behandling har 9 (18 %) avbrutit fortsatt deltagande i projektet, varav 7 under pågående behandling och 2 efter avslutad behandling men före ettårsuppföljningen.
För behandlingsgruppen finns kompletta data (dvs. före, efter, ett år efter) på 40 barn.
För kontrollgruppen (väntelista) finns kompletta data (dvs. före, efter) på 15 barn.
Det pågår för närvarande ansträngningar att komplettera kontrollgruppen med ett antal familjer som anmält intresse för andra föräldragrupper än de vi erbjudit, men huruvida vi lyckas med det eller ej är i skrivande stund oklart.

Den i ansökan presenterade undersökningsgången och de olika instrument som ingick projektplanen har kunnat genomföras. De frågeformulärsbaserade undersökningsmetoderna till föräldrar och lärare är inmatade liksom samtliga psykiatriska intervjuer som genomfördes vid förmätningen och huvuddelen av de psykiatriska intervjuerna som gjordes vid ettårsuppföljningen. Det återstår några ett-årsuppföljningsintervjuer att koda och mata in.

När det gäller föräldra-barn-interaktionsbedömningen och MCAST-kodningarna (anknytningsbedömning av barnen vid förmätningen och ett-årsuppföljningen) är drygt hälften av testningarna kodade. Orsaken till fördröjningen är att inget kodningsarbete kunde påbörjas innan ett tillräckligt antal ett-årsuppföljningar var gjorda, så att förmätningar och ettårsuppföljningar kunde blandas och kodas utan att kodarna visste om de kodade en förmätnings- eller uppföljningstestning. Kvarvarande testningar kommer att kodas under våren 2008.

Projektet har presenterats vid den Europeiska Utvecklingspsykologiska konferensen 2005 och en ny presentation, med utförlig redovisning av resultatet av interventionen, kommer att göras på motsvarande konferens i Berlin sommaren 2008. Studien har också presenterats vid ett flertal tillfällen i Sverige (se listan över presentationer), och på ett symposium på Stockholm Criminology Conference i Stockholm i juni 2008 kommer vi att presentera projektet och diskutera tillämpbarheten av Webster-Stratton-metoden som brottsförebyggande interventionsmetod i Sverige.

Avrapportering har påbörjats (se publikationslistan), och den kommer att fortsätta löpande i internationell press under de kommande åren.

Så snart de sista ett-årsuppföljningsintervjuerna är kodade, och vi har besked om vi kommer att få tillgång till fler väntelistefamiljer, återkommer vi med en resultatredovisning rörande det slutliga antalet familjer och jämförelser mellan behandlingsfamiljerna och väntelistekontrollerna.

Presentationer inom Webster-Stratton-projektet
Axberg, U. (2006a). Bråkiga barn. Föreläsning vid FoU-seminarium Aktuell forskning och utveckling inom barn- och ungdomspsykiatri, Göteborg.
Axberg, U. (2006b). De otroliga åren - erfarenheter från två forskningsstudier. Presentation vid konferensen Normbrytande beteende, Allmänna barnhuset och IMS, Sätra Bruk.
Axberg, U. (2006c). De otroliga åren (The incredible years). Föreläsning vid kongressen Psykoterapi och psykosociala interventioner till barn och ungdomar - vad fungerar för vem?, Umeå, Sverige.
Axberg, U., Hansson, K., Broberg, A. G., & Olsson, l. (2005). Evaluation of the incredible years series - an open study of its effects when first introduced in Sweden Presentation vid The XIIth European Conference on Developmental Psychology, University of La Laguna, Tenerife, Spain
Axberg, U., & Kaufeldt, C. (2005). De otroliga åren - strukturerad föräldraträning, presentation vid FoU-dag arrangerad av Luppen kunskapscentrum, Jönköpings län, Jönköping.

Kommande presentationer:
Axberg, U & Broberg, A.G. (2008). "The Incredible Years" - Evaluation of the Webster Stratton Parent Management Training programme in Sweden. Presentation vid Symposiet Parenting prevention programs: An international perspective vid The XXIXth International Congress of Psychology, German Federation of Psychological Associations, under the auspices of the International Union of Psychological Science, Berlin, Germany
Axberg, U & Broberg, A.G. (2008). "The Incredible Years" - Experiences implementing the Webster Stratton Parent Management Training programme in Sweden. Presentation vid Symposiet Scandinavian experiences of American intervention treatment models" vid Stockholm Criminology Symposium 16-18 juni i Stockholm

Publikationslista

Axberg, U. (2006). Disruptive children - Treating three to twelve-year-olds with Behaviour Management Problems by interventions directed to parents and teachers. Licentiatuppsats i psykologi VT 2006, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet

Axberg, U. (2007). Assessing and treating three to twelve-year-olds displaying disruptive behaviour problems. Doktorsavhandling i psykologi VT 2007, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet

Axberg, U., Hansson, K., & Broberg, A.G. (2007). Parent training groups in Sweden, using the Incredible Years Serie’s Basic module – an open trial. Nordic Journal of Psychiatry

Axberg, U. & Broberg, A.G. (2007). Parents' description of conduct problems in their children. A test of the Eyberg Child Behaviour Inventory (ECBI) in a Swedish sample aged 3-10. Submitted to Scandinavian Journal of Psychology

Grip, Karin (2007). Föräldraträningsprogram för barn med trots- och uppförandestörningar ger effekt oberoende av barnets anknytningsmönster. Examensarbete, Psykoterapeutprogrammet med inriktning individualpsykoterapi med barn och ungdomar, VT 2007. Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet.

Thoresson, M. (2006). Föräldrars samarbetsförmåga och syn på barns svårigheter. Examensarbete, Psykologprogrammet HT 2005. Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet.

 



 

Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
J2003-0949:1
Summa
SEK 861 000
Stödform
Jubileum
Ämne
Psykologi
År
2003