Bo Rothstein

The Quality of Government Institute at Göteborg University

Temat för detta forskningsprogram är betydelsen av de offentliga institutionernas kvalitet (Quality of Government = QoG) för ekonomisk och social utveckling. Pålitliga, förtroendeskapande, förutsebara, opartiska och okorrumperade offentliga institutioner och myndigheter förefaller vara en av de viktigaste tillgångarna för ett land, en region men även för den lokala nivån. I uttalanden och utredningar från organisationer som FNs organ för utvecklingsfrågor och Världsbanken understryks alltmer betydelsen av "god förvaltning och god samhällsstyrning". Utan en hög kvalitet i de offentliga institutionerna kommer fysiska resurser såväl som tillgångar i form av humankapital vara svåra att realisera. Effektiviteten och uthålligheten av offentliga initiativ inom områden såsom ekonomisk tillväxt, miljöfrågor, social välfärd, jämställdhet, utbildning, forskning och teknologisk innovationsförmåga är alla beroende av att det finns offentliga förvaltningsorgan med en rimligt hög kvalitet. Eftersom kvaliteten i ett lands politiska institutioner starkt påverkar dess ekonomiska och sociala utveckling, är det naturligtvis viktigt att få kunskap om vad det är som avgör varför vissa länder har bättre politiska, administrativa och rättsliga institutioner än andra. Det är också viktigt att få kunskap om vilken typ av policyrekommendationer som kan vara använda för länder som drabbas av t.ex. systemisk korruption. Problemet med att förändra graden av korruption (och andra former av låg QoG såsom t.ex. nepotism, klientistiska nätverk och olika former av diskriminering) är att detta förefaller vara en mycket robust problematik. Huvuddelen av den empiriska forskningen visar att när väl en dysfunktionell offentlig praktik etableras, så är den svår att förändra. Skälet är att aktörer som befinner sig i ett korrupt system inte har något motiv för att ändra sitt beteende, även om de alla inser att de som ett kollektiv förlorar på den pågående korruptionen. Den enskilde tjänstemannen har inget skäl att avstå från att delta i korruptionen eftersom även om denne skulle börja bete sig hederligt så kommer ingenting att förändras om inte också (nästan) alla dennes kolleger ändrar sitt agerande. Detta är förmodligen förklaringen till varför stora offentliga anti-korruptionskampanjer förefaller ha så begränsad effekt: de etablerar en allmän föreställning om att korruption verkligen är mycket vanligt. Å andra sidan visar fall som Singapore och Hong Kong att korruption kan bekämpas framgångsrikt "uppifrån" av en stark politiskledning. Dessa mycket framgångsrika fall uppvisar emellertid en normativ problematik, nämligen att inget av dem var demokratier när de lyckades lansera framgångsrika kampanjer för att bekämpa graden av korruption och de har inte blivit demokratier efteråt. Istället var det politiska ledare som var isolerade från inflytande av den offentliga opinionen, som kunde etablera effektiva åtgärdsprogram mot korruptionen. Detta ställer frågan om vilka aktörer som kan vara centrala för att öka QoG i centrum.

Forskningsprogrammet kommer att bestå av omkring tjugo forskare och vara organiserat i nio olika projekt, vilka skall bearbeta frågeställningar som: Hur skall QoG definieras och mätas? Vilka är de normativa grundvalarna för QoG? Vilken roll spelar massmedia, den offentliga opinionen, det civila samhället och de politiska partierna i förhållande till QoG? Hur kan de kausala mekanismerna mellan QoG och till exempel ekonomisk tillväxt, social välfärd och jämställdhet förstås? Vilka resultat vad gäller social välfärd, hälsotillstånd och uthållig miljöpolitik kan förväntas vid olika nivåer på QoG?
En central del av forskningsprogrammet består i att bygga upp en omfattande databank med variabler från olika länderkomparativa källor. Databanken kommer att vara fritt tillänglig och organiserad under tre rubriker. Den första kommer att innehålla variabler som mäter vad QoG är (t.ex. olika mått på korruption, administrativ kvalitet och grad av demokrati). Den andra kommer att innehålla variabler om vad som orsakar QoG och den tredje kommer att innehålla variabler som är konsekvenser av QoG (såsom ekonomisk och social utveckling, olika miljövariabler, jämställdhet och graden av socialt och politiskt förtroende).

Slutredovisning

Vetenskaplig rapport från forskningsprogrammet "The Quality of Government Institute (QoG) at University of Gothenburg"
2006-2015

Programmets syfte samt eventuella ändringar i syftet under verksamhetsperioden.

En viktig målsättning för institutet har varit att skapa ett klimat av kreativ samverkan samt att underlätta för samarbete mellan forskare inom gruppen. Ett annat mål har varit att synliggöra QoG-institutet i den internationella forskningsvärlden inom god samhällsstyrning. Institutet har använt sig av en uppsättning strategier och medel för att uppnå dessa mål; bland annat arrangerar vi frukostmöten varje vecka och håller regelbundna lunchseminarium, organiserar internationella konferenser samt deltar i sådana konferenser. Vi har även etablerat och underhåller en världsledande databas och administrerar institutets hemsida (www.qog.pol.gu.se).

Idén bakom QoG-institutet är att sammanföra forskare med intresse för frågor som berör kvaliteten i offentlig verksamhet, vilken definieras som pålitliga, opartiska, icke-korrupta och kompetenta offentliga institutioner. Institutet bedriver och främjar forskning om vad kvalitet i offentlig verksamhet innebär och om orsakerna bakom samt konsekvenserna av god samhällsstyrning och kvalitet i offentlig verksamhet; med andra ord, hur skapas och upprätthålls goda och välfungerande samhällsinstitutioner och hur påverkar kvaliteten på sådana institutioner politiska beslut och utfall. Forskningen bedrivs utifrån ett flertal olika teoretiska och metodologiska perspektiv och spänner över flera samhällsvetenskapliga discipliner. Målet med detta är att skapa förutsättningar för ett livaktigt forskningssamhälle genom att uppmuntra till samarbete mellan engagerade forskare.

Vi främjar även forskning genom att ge allmän tillgång till flera internationella, jämförande datasets om kvalitet i offentlig verksamhet och relaterade variabler. Vår databas är en av världens största inom detta forskningsområde, och bygger på ett stort antal allmänt tillgängliga datakällor som innefattar data på både individ- och aggregerad nivå. Datan finns beskriven i våra omfattande kodböcker.

Inga avsteg från våra målsättningar har gjorts under tiden programmet bedrivits.

Programmets viktigaste resultat
Utgångspunkten för programmet var insikten om att orsakerna till bristande mänsklig välfärd i världen visade sig alltså bero på att en majoritet av jordens befolkning levde i länder med dysfunktionella samhällsinstitutioner. I en av de första artiklarna från forskningsprogrammet av Sören Holmberg, Bo Rothstein och Naghmeh Nasitourisi visade de starkt negativa sambanden mellan tillgängliga mått på samhällsinstitutionernas kvalitet och ett antal vanliga mått på mänsklig välfärd.

Den teoretiska och begreppsliga bestämningen av vad som ska räknas som kvalitet i samhällets institutioner var en av de första frågorna som pockade på en lösning. Bo Rothstein och Jan Teorell presenterade en sådan i en uppsats som publicerades 2008. De utgick från möjligheten att definiera kvalitet i de offentliga institutionerna som motsatsen till korruption, vilket ju ofta definieras som missbruk av förtroendeställning för egen vinning. Ett problem med definitionen visade sig vara att den inbjöd till en relativistisk förståelse av problematiken eftersom uppfattningen av vad som kan räknas som "missbruk" och "egen vinning" kan variera. Rothstein och Teorells förslag är opartiskhet. Med opartiskhet menas att offentliga tjänstemän inte får ta hänsyn till andra förhållandet än dem som anges i lagar och författningar. Att definiera kvalitet i offentliga institutioner i termer av opartiskhet i utövandet av offentlig makt har flera viktiga fördelar. För det första fångar denna definition inte bara upp korruption utan också en rad andra problem (nepotism, klientelism och diskriminering). För det andra kan man hantera problemet att länder som inte är representativa demokratier, som t ex Singapore, likväl anses ha hög QoG. Även det motsatta problemet kan hanteras, nämligen att införandet av representativ demokrati inte nödvändigtvis leder till hög kvalitet i den offentliga förvaltningen

Ett annat fundamentalt forskningsbidrag är det alternativ som Persson, Rothstein och Teorell har föreslagit för att förstå QoG och korruptionsproblematikens grundläggande natur. Kritiken riktar sig mot den teoretiska ansats som varit dominerande inom både forskning och policy och som går under beteckningen "principal-agent" teorin, som bygger alltså på att det finns en aktör som enligt teorin inte ska finnas eftersom utgångspunkten är att alla aktörer handlar rationellt för att maximera sin egen nytta. Problemet är dock att det finns goda skäl att anta att det i alla systemiskt korrupta stater är de högsta ledarna, de som i denna teori vanligtvis är tänkta att vara "principalen", som tjänar mest på att korruptionen fortgår.

Anna Persson, Bo Rothstein och Jan Teorell har istället föreslagit att QoG och inte minst då den del som handlar om korruption ska förstås som ett fall av en helt annan teoribildning inom samhällsvetenskapen, nämligen "problemet med kollektivt agerande" alternativt "den sociala fällans problem". Om man förstår QoG efter denna teori ändras inte bara förståelsen av problemets grundläggande natur, utan också de åtgärder som behövs för att bryta med korruptionen och likartade dysfunktioner i samhällsinstitutioner. Grundtanken bakom teorin om kollektivt agerande kan sägas vara att merparten av människors handlande i situationer där de har att avgöra om de ska delta i korruption eller inte, styrs av principen om reciprocitet, det vill säga att detta förstås som att vad människor gör i sådana situationer bestäms av hur man uppfattar att andra aktörer i samma situation kan tänkas handla.

Detta innebär att teorin om kollektivt handlande ger underlag för en helt annan typ av åtgärdsprogram vad gäller till exempel systemisk korruption. I stället för att inkrementellt försöka korrigera incitamentsstrukturen alternativ försöka påverka aktörernas normer och etik, leder teorin om kollektivt agerande till slutsatsen att åtgärderna måste vara av en sådan magnitud att de inte bara påverkar den enskilde aktörens strategi, utan också påverkar dennes uppfattning om hur "alla andra" aktörer i liknande situationer kan tänkas agera.

Programmet har vidare bidraget med den globalt sett mest kompletta och allmänt tillgängliga databas för detta forskningsfält. Vad gäller data har dessutom QoG-institutet bidragit med fyra betydande egna datainsamlingar. Till detta kommer en lång rad teoretiska och empiriska resultat om vad som kan förklara variationer mellan länder vad gäller kvaliteten i deras samhällsinstitutioner samt vilka effekter variationer i den institutionella kvalitén har för ländernas förmåga att skapa goda levnadsvillkor. QoG har mycket stor betydelse för mänsklig välfärd. Summerar man orsakerna till mänskligt lidande i världen så ligger huvudförklaringen med all sannolikhet i att en majoritet av jordens befolkning lever under dysfunktionella samhällsinstitutioner.

I förhållande till tidigare forskning har vår inriktning på institutionella förhållanden en stor potential vad gäller möjligheterna till praktisk tillämpning. Strukturella faktorer ligger nämligen nästan alltid bortom mänsklig förmåga att förändra. Länder har den historia, det kulturella arv, de naturtillgångar och de geografiska placeringar de har. Institutioner är emellertid möjliga att förändra genom politisk handling. Sättet man rekryterar offentliga tjänstemän på, i vilken mån kvinnor ges tillträde till politiska poster, det allmänna utbildningssystemet konstruktion och skatteväsendets utformning är bara några av de saker som våra forskare visat ha betydelse.

Nya forskningsfrågor

Ett antal nya forskningsfrågor har under åren genererats, av vilka flera har legat till grund för nya forskningsprojekt. Bo Rothstein beviljades till exempel 2,5 miljoner euros för ett Advanced Research Grant från European Research Council för projektet The Performance of Democracies (PERDEM). Projektets syfte är att analysera hur sambandet ser ut mellan hur demokratier är organiserade institutionellt och hur väl de lyckas generera mänsklig välfärd, bekämpa korruption och sköta offentliga finanser. Projektet startade våren 2014.

En annan utlöpare ur QoG-institutet är forskningen om jämställdhet och korruption. År 2014 beviljades Lena Wängnerud och Helena Stenstöta ett forskningsanslag från Forte för projektet "Att begripa genus och korruption", vari de utvecklar vår kunskap om hur kvalitet i offentlig verksamhet skapas utifrån ett intersektionellt perspektiv, där genus är en central variabel. Studierna kommer att genomföreas i tre olika sammanhang; Sverige, Spanien och Mexiko, och innefattar tre olika offentliga verksamhetsområden; den parlamentariska sfären, byråkratin samt administrationen på "gatunivå".

Ett tredje exempel är det RJ-finansierade projetet Överkontrollerad eller utom kontroll? Incitament, utvärderingar och New Public Management, som leds av Carl Dahlström, och vilket syftar till att förstå vilka effekter New Public Management (NPM) reformer har haft för effektiviteten i tillhandahållandet av offentlig service, korruption och mänsklig välfärd.

Programmets internationella förankring
QoG-institutet och dess forskare har ett stort och brett internationellt kontaktnät och det är uppenbar att vi är välkända inom vårt forskningsfält. Det märks inte minst på den strida ström av förfrågningar från när och fjärran att få komma hit som gästforskare under en eller två veckor, på det stora antalet inbjudningar institutets forskare får från utländska lärosäten för att presentera vår forskning samt genom alla de möten med forskare i samband med internationella konferenser. Det är i sammanhanget också värt att nämna den sk Poznandeklarationen, som antogs 2014 som ett initiativ som syftar till att inkorporera etik och anti-korruption i den högre utbildningssektorn. Deklarationen bygger på forskning om kvalitet i offentlig verksamhet och argumenterar för att den högre utbildningssektorn ska förena sig med regeringar, företagsvärlden och det civila samhället i den globala kampen mot korruption genom att främja etik, transparens och anti-korruption inom sin inflytelsesfär; med andra ord, att anlägga ett "QoG"-perspektiv i alla sina utbildningar. Poznandeklarationen synliggör inte bara QoG-institutet inom akademin och bland internationella organisationer; den utgör även ett framsteg mot målsättningen att ge QoG-projektet samhälleligt inflytande.

Vid sidan av denna ömsesidiga mobilitet som nämnts ovan, deltar även QoG-institutet i internationella projekt, av vilka ANTICORRP är det klart största. Det är tack vare QoG-institutets storlek och administrativa kapacitet som vi sedan 2012 koordinerar detta projekt som är ett av de största samhällsvetenskapliga projekt som EU-kommissionen någonsin finansierat. Projektet omfattar numer 20 forskningsinstitutioner i 15 europeiska länder och har en budget på närmare 100 miljoner kronor. Flera QoG-forskare deltar också i projektet som avslutas i februari 2017. Det förekommer även omfattande internationellt samarbete på individuell nivå bland forskare.

Forskningsinformativa insatser utanför vetenskapssamhället

Som forskare anställda vid universitetet har vi inte bara till uppgift att undervisa och bedriva forskning; vi uppmanas även att delta i samhällsdebatten och försöka sprida vår forskning till en bredare publik utanför akademin. QoG-institutets forskare har varit mycket aktiva i detta avseende och har ofta kommenterat i svensk och internationell media samt givit offentliga föreläsningar. För att ytterligare öka institutets synlighet och kommunikation anställdes, tack vare ytterligare bidrag från Riksbankens Jubileumsfond, en kommunikatör i maj 2011. Hon omorganiserade vår webbplats, framställde tryckmaterial (däribland vår årliga QoG-rapport) samt organiserade en välbesökt konferens för yrkespraktiserande som hölls i maj 2012.

Därutöver har institutet deltagit i den årliga Bokmässan i Göteborg år 2010, 2011 och 2012 samt i den internationella vetenskapsfestivalen, där vår forskning nått ut till en bredare publik. QoG-forskare har även närvarat vid Almedalsveckan i Visby. Slutligen har ett nytt projekt initierats inom institutet som ämnar sprida QoG-forskningen i skolor genom att erbjuda gymnasielärare information och verktyg att undervisa om QoG-relaterade frågor.

Programmets viktigaste publikationer och ett resonemang om dessa
Det är en svår uppgift att välja ut ett fåtal publikationer från den långa lista av böcker och artiklar som institutets forskare har publicerat sedan år 2007. Givetvis bör vi omnämna böcker som publicerats av välrenommerade förlag, såsom de två antologierna Elites, Institutions, and the Quality of Government. How Institutions Constrain Elites from Destructive Behavior (redigerad av Carl Dahlström och Lena Wängnerud) på Palgrave Macmillan, som kommer att ges ut senare i år; samt Good Government - The Relevance of Political Science (redigerad av Sören Holmberg och Bo Rothstein) som gavs ut år 2012 på Edward Elgar Publishing och som sammanfattar de huvudsakliga forskningsresultaten från flera QoG-forskare. Vidare utgavs år 2011 The Quality of Government. Corruption, Social Trust and Inequality in International Perspective av University of Chicago Press. Boken innefattar Rothsteins viktigaste forskningsstudier inom detta fält.

Fyra artiklar är också värda att omnämnas då de definierar QoG-konceptet (Rothstein, Bo & Jan Teorell (2013). "Why Anti-Corruption Reforms Fail: Systemic Corruption as a Collective Action Problem". Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, 26(3): 449-471); problemets karaktär (Persson, Anna, Bo Rothstein & Jan Teorell (2013). "Why Anti-Corruption Reforms Fail: Systemic Corruption as a Collective Action Problem". Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, 26(3): 449-471.); eller påvisar konsekvenserna av korruption och kvaliteten i offentlig verksamhet (Holmberg, Sören & Bo Rothstein (2011). "Dying of Corruption".Health Economics. Policy and Law, 6(4): 529-547 and Holmberg, Sören, Naghmeh Nasiritousi & Bo Rothstein (2009). "Quality of Government: What You Get". Annual Review of Political Science, 13(12): 135-161).

Programmets publiceringsstrategi samt kommentarer till denna

Programmet har fokuserat på internationella publikationer i kollegialt granskade tidsskrifter och etablerade universitetsförlag. Liksom framgår av publikationslistan har forskningsprogrammet varit framgångsrikt i detta avseende, trots att publicerande ofta är en mycket tidskrävande process. Flera artiklar har redan blivit publicerade eller har accepterats för publikation i internationella, kollegialt granskade tidsskrifter, medan andra fortfarande är i granskningsstadiet och ytterligare andra är redo att sändas in för granskning. Bland dessa har flera artiklar lagts ut på vår webbplats som "QoG working papers" och har behandlats i seminarium på QoGs interna konferenser. Det bör påpekas att merparten av QoG-forskarna har bidragit till dessa publikationer; inte bara de väletablerade forskarna. Liksom omnämnts ovan, och utöver de publicerade artiklarna, har vår ambition även varit att sammanfatta ett brett spektra av vår viktigaste forskning i redigerade volymer. "QoG working papers"-serien har vidare utgjort en plattform för att publicera utkast på artiklar och har fördelen att dessa inte behöver invända den utdragna kollegiala granskningsprocessen. Flertalet sådana "arbetspapper" har blivit behandlade under våra interna konferenser och/eller presenterade vid internationella konferenser.

Publikationer

Publikationer från QoG-institutet (2007-januari 2015)

Artiklar publicerade i vetenskapliga tidskrifter med kollegial granskning

2015 (t.o.m. januari).

Charron, Nicholas (2015). “Do corruption measures have a perception problem? Assessing the relationship between experiences and perceptions of corruption among citizens and experts”. European Political Science Review. Online  publication Jan. 20,  2015.

Persson, Anna & Bo Rothstein (2015)". Comparative Politics, 47(2).

Povitkina, Marina, Sverker C. Jagers, Martin Sjöstedt & Aksel Sundström (2015). “Democracy, Development and the Marine Environment - A Global Time-Series Investigation”. Ocean & Coastal Management, 105: 25-34.

Rothstein, Bo (2015). "The Chinese Paradox of High Growth and Low Quality of Government: The Cadre Organization Meets Max Weber". Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions. Online publication Dec 4, 2014.

Uslaner, Eric M. & Bo Rothstein (2015). “The Historical Roots of Corruption: State Building, Economic Inequality, and Mass Education”. Comparative Politics (antagen för publ.).

Rothstein, Bo & Jan Teorell (2105). "Getting to Sweden, Part II: Breaking with Corruption in the 19th Century”. Scandinavian Political Studies (antagen för publ.).

Teorell, Jan & Bo Rothstein (2015). "Getting to Sweden, Part I: War and Malfeasance, 1720-1850”. Scandinavian Political Studies (antagen för publ.).

2014

Bauhr, Monika &  Marcia Grimes (2014). "Indignation or Resignation: The Implications of Transparency for Societal Accountability". Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, 27(2): 291–320.

Bågenholm, Andreas & Nicholas Charron (2014). “Do Politics in Europe Benefit from Politicising Corruption?”. West European Politics, 37(5): 903-931.

Charron, Nicholas (2014). “Diverging Cohesion? Globalization, State Capacity and Regional Inequalities Within and Across European Countries”. European Urban and Regional Studies (published online 29 December 2013).

Charron, Nicholas, Lewis Dijkstra & Victor Lapuente (2014). ”Mapping the Regional Divide in Europe: A Measure for Assessing Quality of Government in 206 European Regions” . Social Indicators Research (published online July 2014).

Charron, Nicholas, Lewis Dijkstra & Victor Lapuente (2014). "Regional Governance Matters: Quality of Government within European Union Member States". Regional Studies, 48(1): 68-90.

Dahlberg, Stefan, Jonas Linde & Sören Holmberg (2014). "Democratic Discontent in Old and New Democracies: Assessing the Importance of Democratic Input and Governmental Output". Political Studies (published online 28 October 2014).

de Fine Licht, Jenny (2014). “Transparency Actually: How Transparency Affects Public Perceptions of Political Decision-making”. European Political Science Review, 6(2): 309-330.

de Fine Licht, Jenny (2014). “Policy Area as a Potential Moderator of Transparency Effects: an Experiment”. Public Administration Review, 74(3): 361-371.

Ezrow, Lawrence & Georgios Xezonakis (2014). "Satisfaction with Democracy and Voter Turnout: A Temporal Perspective". Party Politics (published online 9 September 2014).

Kokkonen, Andrej & Anders Sundell (2014): "Delivering Stability: Primogeniture and Autocratic Survival in European Monarchies 1000-1800". American Political Science Review, 108(2): 438-453.

Lapuente, Victor & Bo Rothstein (2014). "Civil War Spain versus Swedish Harmony: The Quality of Government Factor". Comparative Political Studies, 47(10): 1416-1441.

Nistotskaya, Marina, Nicholas Charron & Victor Lapuente  (2014). "The wealth of regions: quality of government and SMEs in 172 European regions". Environment and Planning C: Government and Policy. Advance online publication, doi:10.1068/c13224r.

Povitkina, Marina, Sverker C. Jagers, Martin Sjöstedt & Aksel Sundström (2015). “Democracy, Development and the Marine Environment - A global Time-series Investigation”. Ocean & Coastal Management, 105: 25-34.

Rothstein, Bo (2014). "What is the Opposite of Corruption?". Third World Quarterly, 35(5): 737-757.

Rothstein, Bo & Davide Torsello (2014). "Bribery in Pre-industrial Societies: Understanding the Universalism-Particularism Puzzle". Journal of Anthropological Research, 70(2): 263-282.

Sjöstedt, Martin & Aksel Sundström (2014). "Coping with Illegal Fishing: An Institutional Account of Success and Failure in Namibia and South Africa". Biological Conservation (forthcoming).

Stensöta, Helena, Lena Wängnerud & Richard Svensson (2014). "Gender and Corruption. The Mediating Power of Institutional Logics". Governance (published online 30 September 2014).

Stockemer, Daniel  &Aksel Sundström (2014). "Modernization Theory: How to Measure and Operationalize it when Gauging Variation in Women's Representation?" Social Indicators Research (published online 12 december 2014).

Sundell, Anders (2014), "Are Formal Civil Service Examinations the Most Meritocratic Way to Recruit Civil Servants? Not in All Countries" Public Administration, 92(2): 440-457.

Sundell, Anders (2014): "Understanding Informal Payments in the Public Sector: Theory and Evidence from Nineteenth-century Sweden" Scandinavian Political Studies, 37(2): 95-122.

Sundström, Aksel & Lena Wängnerud (2014). “Corruption as an Obstacle to Women’s Political Representation: Evidence from Local Councils in 18 European Countries”. Party Politics (published online 4 September 2014).


2013

Bauhr, Monika & Marcia Grimes (2013). "Indignation or Resignation: The Implications of Transparency for Societal Accountability". Governance (Published online 17 March 2013).

Bauhr Monika, Nicholas Charron & Naghmeh Nasiritousi (2013). "Does Corruption Cause Aid Fatigue? Public Opinion and the Aid-Corruption Paradox". International Studies Quarterly 57(3): 568–579.

Bågenholm, Andreas (2013). “The Electoral Fate and Policy Impact of ‘Anti-Corruption Parties’ in Central and Eastern Europe”, Human Affairs, 23: 174–195.

Bågenholm, Andreas (2013). "Throwing the Rascals Out? The Electoral Effects of Corruption Allegations and Corruption Scandalsin Europe 1981–2011". Crime Law Soc Change, 60(5): 595-609.

Bågenholm, Andreas, Kevin Deegan-Krause & Liam Weeks (2013). “Political Data in 2012”, European Journal of Political Research Political Data Yearbook, 52(1): 1-19.

Charron, Nicholas (2013). “Impartiality, Friendship-Networks and Voting Behavior: Evidence from Voting Patterns in the Eurovision Song Contest”. Social Networks, 35(3): 484–497.

Charron, Nicholas and Victor Lapuente (2013). ”Why do Some Regions in Europe Have Higher Quality of Government?”. Journal of Politics, 75(3): 567-582.

Cornell, Agnes (2013). "Why Bureaucratic Stability Matters for the Implementation of Democratic Governance Programs". Governance (Published online 22 April 2013).

Dahlberg, Stefan & Sören Holmberg (2013). "Democracy and Bureaucracy: How their Quality Matters for Popular Satisfaction". West European Politics (Published online 16 October 2013).

Dahlström, Carl &  Peter Esaiasson (2013). “The Immigrant Issue and Anti-Immigrant Party Success in Sweden 1970-2006. A Deviant Case Analysis”. Party Politics, 19(2): 343-364.

Dahlström, Carl & Birgitta Niklasson (2013). “The Politics of Politicization in Sweden”. Public Administration, 91(4): 891–907.
Dahlström, Carl, Johannes Lindvall & Bo Rothstein (2013). “Corruption, Bureaucratic Failure, and Social Policy Priorities”. Political Studies, 61(3): 523-242.

de Fine Licht, Jenny (2013). “Transparency Actually: How Transparency Affects Public Perceptions of Political Decision-making”. European Political Science Review (published online 19 August 2013).

Halleröd, Björn, Bo Rothstein, Adel Daoud & Shailen Nandy (2013). Bad Governance and Poor Children: "A Comparative Analysis of Government Efficiency and Severe Child Deprivation in 68 Low- and Middle-income Countries". World Development, 48: 19–31.

Harring, Niklas & Jagers, Sverker (2013). “Should We Trust in Values? Explaining Public Support for Pro-Environmental Taxes”. Sustainability, 5(1): 210-227.

Harring, Niklas (2014). "Corruption, Inequalities and the Perceived Effectiveness of Economic Pro-environmental Policy Instruments: A European Cross-national Study." Environmental Science & Policy, 39: 119-128.

Jagers, Sverker & Mikael Sevä (2013). “Inspecting Environmental Management from Within: The Role of Street-level Bureaucrats in Environmental Policy Implementation”. Journal of Environmental Management, 128(15): 1060–1070.

Konstantinidis, Iannis & Georgios Xezonakis (2013). "Sources of Tolerance tTowards Corrupted Politicians in Greece: the Role of Trade Offs and Individual Benefits". Crime, Law and Social Change, 60(5): 549-563.

Lindberg, Staffan I (2013). “Mapping Accountability: Core Concept and Subtypes”. International Review of Administrative Sciences, 79(2): 202 - 226.

Persson, Anna, Bo Rothstein & Jan Teorell (2013). "Why Anti-Corruption Reforms Fail: Systemic Corruption as a Collective Action Problem". Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, 26(3): 449–471.

Rothstein, Bo (2013). "Corruption and Social Trust: Why the Fish Rots from the Head Down". Social Research, 80(4): 1009-1032.

Rothstein, Bo & Rasmus Broms (2013). "Governing Religion: the Long-term Effects of Sacred Financing". Journal of Institutional Economics, 9(4): 469-490.

Sjöstedt, Martin (2013). “Aid Effectiveness And The Paris Declaration: A Mismatch Between Ownership And Results-Based Management?”. Public Administration and Development, 33(2): 143–155.

Sjöstedt, Martin & Aksel Sundström (2013). "Overfishing in Southern Africa: A Comparative Account of Regime Effectiveness and National Capacities". Journal of Comparative Policy Analysis, 15(5): 415–431.

Sjöstedt, Martin & Sverker C. Jagers (2013). "Democracy and the Environment Revisited: The Case of African Fisheries". Marine Policy, 43: 143–148.

Stockemer, Daniel & Aksel Sundström (2013). "Corruption and Citizens' Satisfaction with Democracy in Europe: What is the Empirical Linkage?" Zeitschrift für Vergleichende Politikwissenschaft (ZfVP) / Comparative Governance and Politics, 7(1): 137-157.

Sundström, Aksel (2013). "Corruption in the Commons: Why Bribery Hampers Enforcement of Environmental Regulations in South African Fisheries" International Journal of the Commons, 7(2): 454-472.

2012

Anthonsen, Mette, Åsa Löfgren, Klas Nilsson & Joakim Westerlund  (2012). "Effects of Rent Dependency on Quality of Government". Economics of Governance, 13(2): 145-168.

Bauhr, Monika & Naghmeh Nasiritousi (2012). "How Do International Organizations Promote Quality of Government? Contestation, Integration, and the Limits of IO Power". International Studies Review, 14(4): 541-566.

Bauhr, Monika & Naghmeh Nasiritousi (2012). "Resisting Transparency: Corruption, Legitimacy, and the Quality of Global Environmental Policies". Global Environmental Politics, 12(4): 9-29.

Charron, Nicholas, Carl Dahlström & Victor Lapuente (2012). "No Law Without a State". Journal of Comparative Economics, 40(2): 176–193.

Cornell, Agnes (2012). "Does Regime Type Matter for the Impact of Democracy Aid on Democracy?". Democratization, 20(4): 642-667.

Dahlström, Carl & Anders Sundell (2012). "A Losing Gamble: How Mainstream Parties Facilitate Anti-Immigrant Party Success". Electoral Studies, 31(2): 353–363.

Dahlström, Carl, Johannes Lindvall & Bo Rothstein (2012). "Corruption, Bureaucratic Failure and Social Policy Priorities". Political Studies, 61(3): 23–542.

Dahlström, Carl, Victor Lapuente & Jan Teorell (2012)."The Merit of Meritocratization: Politics, Bureaucracy, and the Institutional Deterrents of Corruption". Political Research Quarterly, 65(3): 658-670.

Grimes, Marcia (2012). "The Contingencies of Societal Accountability: Examining the Link Between Civil Society and Good Government". Studies in Comparative International Development, 48(4): 380-402.

Harring, Niklas (2012). "Understanding the Effects of Corruption and Political Trust on Willingness to Make Economic Sacrifices for Environmental Protection in a Cross-National Perspective". Social Science Quarterly, 94(3): 660–671.

Linde, Jonas & Gissur Ó Erlingsson (2012). "The Eroding Effect of Corruption on System Support in Sweden". Governance, 26(4): 585–603.

Persson, Anna & Martin Sjöstedt (2012). "Responsive and Responsible Leaders: A Matter of Political Will?". Perspectives on Politics, 10(3): 617-632.

Persson, Anna, Bo Rothstein & Jan Teorell (2012). "Why Anticorruption Reforms Fail—Systemic Corruption as a Collective Action Problem". Governance, 26(3): 449–471.

Sjöstedt, Martin (2012). "Ecosystem Services and Poverty Reduction: How Do Development Practitioners Conceptualize the Linkages?". European Journal of Development Research, 24(5):777–787.

Sjöstedt, Martin (2012). "Horizontal and Vertical Resource Dilemmas in Natural Resource Management: the Case of African Fisheries". Fish and Fisheries, 14(4): 616–624.

Sundström, Aksel (2012). "Corruption and Regulatory Compliance: Experimental Findings from South African Small-scale Fisheries". Marine Policy, 36(6):1255-1264.

2011

Bauhr, Monika & Naghmeh Nasiritousi (2011). "Resisting Transparency. Corruption, Legitimacy and the Quality of Global Environmental Policies". Global Environmental Politics, 12(4): 9-29.

Charron, Nicholas & Victor Lapuente (2011). "Which Dictators Produce Quality of Government?". Studies in Comparative International Development, 46(4): 397-423.

Charron, Nicholas (2011). "Exploring the Impact of Foreign Aid on Corruption - Has the 'Anti-Corruption' Movement been Effective?". The Developing Economies, 49(1): 66-88.

Charron, Nicholas (2011). "Party Systems, Electoral Systems and Constraints on Corruption". Electoral Studies, 30(4): 595-606.

Dahlström, Carl & Peter Esaiasson (2011). “The Immigrant Issue and Anti-Immigrant Party Success in Sweden 1970-2006. A Deviant Case Analysis”. Party Politics (Published online before print, June 10, 2011)

Dahlström, Carl (2011). "Who Takes the Hit? Ministerial Advisers and the Distribution of Welfare State Cuts”. Journal of European Public Policy, 18(2): 294-310.

de Fine Licht, Jenny (2011). "Do We Really Want to Know? The Potentially Negative Effect of Transparency in Decision-making on Perceived Legitimacy". Scandinavian Political Studies, 34(3): 183-201.

Engster, Daniel & Helena Olofsdotter Stensöta (2011). "Do Family Policies Matter for Children's Well being?". Social Politics, 18(1): 82-124.

Holmberg, Sören & Bo Rothstein (2011). "Dying of Corruption".Health Economics. Policy and Law, 6(4): 529-547.

Pierre, Jon (2011). “Stealth Economy?: Economic Theory and the Politics of Administrative Reform”., Administration and Society, 43:672-92.

Rothstein, Bo (2011). "Can Markets be Expected to Prevent Themselves from Self-destruction?" Regulation & Governance, 5(4): 387-404.

Rothstein, Bo, Marcus Samanni & Jan Teorell (2011). "Explaining the Welfare State: Power Resources vs. Quality of Government". European Political Science Review, 4(1): 1-28.

Sjöstedt, Martin (2011). "The Impact of Secure Land Tenure on Water Access Levels in Sub-Saharan Africa: The case of Botswana and Zambia". Habitat International, 35(1): 133–140.

Stensöta Olofsdotter, Helena (2011). "Political Influence on Street-Level Bureaucratic Outcome: Testing the Interaction between Bureaucratic Ideology and Local Community Political Orientation". Journal of Public Administration Research and Theory (Published online 30 October 2011).

Weghorst, Keith & Staffan I. Lindberg (2011). "Effective Opposition Strategies: Collective Goods or Clientelism?". Democratization, 18(5): 1193-1214.

2010

Charron, Nicholas & Victor Lapuente (2010). "Does Democracy Produce Quality of Government?" European Journal of Political Research, 49(4): 443-470.

Charron, Nicholas (2010). "The Correlates of Corruption in India: Analysis and Evidence from the States". Asian Journal of Political Science, 18(2): 177-194.

Dahlström, Carl & Victor Lapuente (2010). "Explaining Cross-Country Differences in Performance-Related Pay in the Public Sector". Journal of Public Administration Research and Theory, 20(3): 577-600.

Grimes, Marcia & Lena Wängnerud (2010). "Curbing Corruption through Social Welfare Reform?". The American Review of Public Administration, 40(6): 671-690.

Teorell, Jan & Catharina Lindstedt (2010). “Electoral Systems: Assessing the Cross-Sectional Time-Series Data Sources”. Political Research Quarterly (Published online November 2010).

Kumlin, Staffan & Bo Rothstein (2010). "Questioning the New Liberal Dilemma: Immigrants, Social Trust and Institutional Fairness". Comparative Politics, 43(1): 63-80(18).

Kumlin, Staffan (2010). "Essens, konvergens och komparativ forskning om välfärdsopinion". Tidskrift for samfunnsforskning, 51(3): 465-471.

Lapuente, Victor & José Fernández-Albertos (2010). “Doomed to disagree? Party–voter discipline and policy gridlock under divided government.” Party Politics 1(22).

Lapuente, Victor (2010). “A Tale of Two Cities. Bureaucratization in Mayor-Council and Council-Manager Municipalities”. Local Government Studies, 36(6): 739-757.

Lindstedt, Catharina & Daniel Naurin (2010). "Transparency is not Enough: Making Transparency Effective in Reducing Corruption". International Political Science Review, 31(3): 301-322.

Naurin, Daniel & Catharina Lindstedt (2010). “Transparency Against Corruption”. International Political Science Review, 31(3): 1-22.

Stensöta Olofsdotter, Helena (2010). "The Conditions of Care: Reframing the Debate about Public Sector Ethic". Public Administration Review, 70(2): 295-303.


2009

Anthonsen Mette & Johannes Lindvall (2009). "Party Competition and the Resilience of Corporatism". Government and Opposition, 44(2): 167-187.

Charron, Nicholas (2009). "Government Quality and Vertical Power Sharing in Fractionalized States". Publius: The Journal of Federalism, 39(4): 1-21.

Charron, Nicholas (2009). "The Impact of Socio-Political Integration and Press Freedom on Corruption". Journal of Development Studies, 45(9): 1-22.

Charron, Nicholas  (2009). “Electoral Formulas and Constraints on Corruption: Variation within Plurality-Majority Systems” Revise and Re-submit at Electoral Studies.

Cornell, Agnes (2009). ”Demokratibistånd, politiska regimer och demokratisk utveckling. Politica, 41 (3): 331-348.

Dahlström, Carl (2009). "The Bureaucratic Politics of Welfare State Crisis: Sweden in the 1990s". Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, 22(2): 217-238.

Dahlström, Carl & Victor Lapuente (2009). “Explaining Cross-Country Differences in Performance-Related Pay in the Public Sector”. Journal of Public Administration Research and Theory, Advance Access, published August 18.

Eek, Daniel & Bo Rothstein (2009). "Political Corruption and Social Trust: An Experimental Approach". Rationality and Society, 21(1): 81-112.

Frykman, Jonas, Bo Rothstein, Helena Olofsdotter Stensöta & Isabell Schierenbeck (2009). "Sense of Community. Trust, Hope and Worries in the Welfare State". Ethnologica Europaea, 39(1).

Hammar, Henrik, Sverker C. Jagers & Katarina Nordblom (2009). "Perceived Tax Evasion and the Importance of Trust". The Journal of Socio-Economics, 38(2): 238-245.

Holmberg, Sören, Naghmeh Nasiritousi & Bo Rothstein (2009). "Quality of Government: What You Get". Annual Review of Political Science, 13(12): 135-161.

Kumlin, Staffan (2009). "Blaming Europe: Exploring the Variable Impact of National Public Service Dissatisfaction on EU Trust". Journal of European Social Policy, 19(5): 408-20.

Lapuente, Victor & Marina Nistotskaya (2009). “To The Short-Sighted Victor Belong The Spoils: Politics and Merit Adoption in Russia.” Governance, an International Journal of Policy, Administration and Institutions. July, 22(3): 431-458.

Lapuente, Victor (2009). “A Political Economy Approach to Bureaucracies”, Journal of Economic History, Summary of Doctoral Dissertations, 69(2): 533-568.

Pierre, Jon (2009). “Reinventing Governance, Reinventing Democracy?”. Policy and Politics, 37: 591-609.

Rothstein, Bo & Dietlind Stolle (2009). "The State and Social Capital: An Institutional Theory of Generalized Trust". Comparative Politics, 40(4): 441-467.

Rothstein, Bo (2009). "Creating Political Legitimacy: Electoral Democracy Versus Quality of Government". American Behavioral Scientist, 53(3): 311-330.

Rothstein, Bo & Daniel Eek (2009). “Political Corruption and Social Trust: An Experimental Approach”, Rationality and Society.

Stensöta Olofsdotter, Helena (2009). ”Politisk administration?” Nr 4, Arbetsmarknad & Arbetsliv.

Stensöta Olofsdotter, Helena,Jonas Frykman, Bo Rothstein et al. (2009). ”Sense of Community. Trust, Hope and Worries in the Welfare State”. Ethnologica Europaea, 39(1) (samförfattad).

Wängnerud, Lena (2009). "Women in Parliaments: Descriptive and Substantive Representation". Annual Review of Political Science, 12(1): 51-69.

2008

Grimes, Marcia (2008). ”Consent, Political Trust and Compliance: Rejoinder to Kaina’s Remarks on ‘Organizing consent’”. European Journal of Political Research. 47(4): 522-535.

Grimes, Marcia (2008). ”The Civic Benefits of Imperfect Deliberation.” Journal of Public Deliberation, 4(1).

Hammar, Henrik, Sverker C. Jagers & Katarina Nordblom (2008). ”What Explains Attitudes towards Tax Levels?”. Fiscal Studies, 29(4): 523-543.

Jagers, Sverker C. & Göran Duus-Otterström (2008). "Dual Climate Change Responsibility: on Moral Divergence between Mitigation and Adaption". Environmental Politics, Perspective on Justice, Democracy and Global Climate Change, 17(4): 576-591.

Jagers, Sverker C. & Martin Sjöstedt (2008). ”Fisheries in Sub-Saharan Africa: A Comparative Study of Property Rights Institutions and Sustainable Development”. Statsvetenskaplig tidskrift, 110(1): 77-82.

Lapuente, Victor & Remo Fernández-Carro (2008). "Political Regimes, Bureaucracy and Scientific Productivity". Politics & Policy, 36(6): 1006-1043.

Linde, Jonas (2008). ”Den ’goda’ demokratin? En kartläggning av demokratins kvalitet i de postkommunistiska EU-medlemsstaterna”. Nordisk Østforum, 22(1): 31-53. 

Oscarsson, Henrik, Elin Naurin & Nicklas Håkansson (2008). ”Att hålla ord: partiers löftesgivande och löftesuppfyllande”. Statsvetenskaplig Tidskrift, 110(1): 114-118.

Rothstein, Bo & Jan Teorell (2008). "What Is Quality of Government? A Theory of Impartial Government Institutions". Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, 21(2): 165-190.

Rothstein, Bo & Dietlind Stolle (2008). “The State and Social Capital: An Institutional Theory of Generalized Trust”. Comparative Politics, 40(4).

Rothstein, Bo and Jan Teorell (2008). “Impartiality as a Basic Norm for the Quality of Government: A Reply to Francisco Longo and Graham Wilson”. Governance, 21(2): 201-204.

Schierenbeck, Isabell & Ulrika Möller (2008). ”The Road to Democracy: Exploring the Impact of Leadership Guidance”. Statsvetenskaplig Tidskrift, 2008/1.

Wängnerud, Lena & Mari Teigen (2008). “Tracing Gender Equality Cultures. Elite Perceptions of Gender Equality in Norway and Sweden”. Politics & Gender, 4(4).

2007

Hadenius, Axel and Jan Teorell (2007). “Pathways from Authoritarianism”. Journal of Democracy, 18(1): 143-156.

Naurin, Daniel (2007). “Backstage Behaviour? Lobbyists in Public and Private Settings in Sweden and the European Union”. Comparative Politics, 39(2).

Rothstein, Bo & Anders Lindbom (2007).- “La Résiliance du Modèle Suédois de Welfare dans l”Èconomie Mondialisèe.” Revue International De Politique Comparée, 2007.

Böcker

Dahlström, Carl & Lena Wängnerud (red.) (2015). Elites, Institutions, and the Quality of Government. How Institutions Constrain Elites from Destructive Behavior. New York: Palgrave Macmillan (under utgivning).

Rothstein, Bo (2015).Political Corruption – A Research Collection. Cheltenham: Edward Elgar (under utgivning).

Gustavsson, Maria (2014). Auditing Good Government in Africa: Public Sector Reform, Professional Norms and the Development Discourse. Palgrave Macmillan.

Charron, Nicholas, Victor Lapuente &  Bo Rothstein (2013). Quality of Government and Corruption from a European Perspective. A Comparative Study of Good Government in EU Regions. Edward Elgar Publishing.

Holmberg, Sören & Bo Rothstein (red.) (2012). Good Government - The Relevance of Political Science. Edward Elgar Publishing.

Rothstein, Bo (2011). The Quality of Government. Corruption, Social Trust and Inequality in International Perspective. University of Chicago Press.

Dahlström, Carl, B. Guy Peters & Jon Pierre (red.) (2011). Steering from the Center. Toronto: University of Toronto Press.

Rothstein, Bo (red.). (2010, 2014). Politik som organisation. Förvaltningspolitikens grundproblem. 4:e och 5:e utgåvorna.” Stockholm: SNS Förlag och Lund: Studentlitteratur.

Teorell, Jan (2010). Determinants of Democratization: Explaining Regime Change in the World, 1972-2006. Cambridge University Press.

Rothstein Bo & Johannes Lindvall (2010). Vägar till välstånd. Om sambandet mellan demokrati och marknadsekonomi. Stockholm: SNS Förlag.


Bokkapitel

2015

Rothstein, Bo & Jan Teorrell (2015). "Causes of Corruption", in Paul M. Heywood (red.), Routledge Handbook of Political Corruption. Routledge.

Dahlström, Carl (2015). "Bureaucracy and Corruption", in Paul M. Heywood (red.), Routledge Handbook of Political Corruption. Routledge.

Wängnerud, Lena (2015). "Gender and corruption", in Paul M. Heywood (red.), Routledge Handbook of Political Corruption. Routledge.

Rothstein, Bo (2015). “Human Well-Being and the Unsung Relevance of Political Science”, in B. Guy Peters, Jon Pierre & Gerry Stoker (red.), The Relevance of Political Science. New York: Palgrave.


Följande kapitel är under publicering i Carl Dahlström & Lena Wängnerud (red.) (2015). Elites, Institutions, and the Quality of Government. How institutions constrain elites from destructive behavior. New York: Palgrave Macmillan.

Andreas Bågenholm & Nicholas Charron (2015). “Anti-Corruption Parties and Good Government”.

Carl Dahlström & Victor Lapuente (2015). “Democratic and professional accountability”.

Michelle D’Arcy (2015). “Rulers and their Elite Rivals: How democratization has increased incentives for corruption in sub-Saharan Africa”.

Agnes Cornell & Marcia Grimes (2015). ” Political Control of Bureaucracies as an Incentive for Party Behavior”.

Sören Holmberg & Bo Rothstein (2015). “Good Societies Need Good Leaders on a Leash”.

Anna Persson & Martin Sjöstedt (2015). “The Political and Historical Origins of Good Government”.

Helena Stensöta, Lena Wängnerud & Mattias Agerberg (2015). ”Why women in encompassing welfare states punish corrupt political parties”.

Anders Sundell (2015). “Political Order or Self-government - which is More Conducive to Quality of Government”.

Georgios Xezonakis, Spyros Kosmidis & Stefan Dahlberg (2015). Can Electors Combat Corruption?


2014

Nistotskaya, Marina (2014). “Russia”. In Chandlers J.A. (red.), Comparative Public Administration. 2nd edition. London: Routledge.  141-173.

2013

Bauhr, Monika. (2013). ”Privat och offentlig korruption i Sverige”, i Bergström, A. et al (red.), Vägskäl. Göteborg: SOM institutet, Göteborgs universitet.

Bauhr Monika (2013).”The Legacy of Honesty:  Understanding Swedish Perceptions of Corruption”. I Dahlberg,

Stefan, Henrik Oscarsson & Lena Wängnerud  (red.), Stepping Stones: Research on Political Representation, Voting Behavior och Quality of Government. Göteborg: Göteborg Studies in Politics.

Gustavson, Maria. & Lars Karlsson (2013). ”Revision”, i Johansson, Vicki & Lena Lindgren (eds)., Uppdrag offentlig granskning. Lund: Studentlitteratur.

Gustavson, Maria. & Bo Rothstein, (2013). ”Can Auditing Generate Social Trust? The Organization of Auditing and the Quality of Government””, in Kristensson-Uggla, B. et al. (red.), Trust and Organizations. Confidence Across Borders. New York: Palgrave Macmillan.

Holmberg, Sören. (2013). “Svenska folket betygsätter offentliga myndigheter”, i Lennart Weibull, Henrik Oscarsson & Annika Bergström (red.), Vägskäl. Göteborg: SOM institutet. 

2012

Bauhr, Monika and Mathias Färdigh (2012). ”Korruption i Sverige 2011. Förekomst och acceptans”, i Lennart Weibull, Henrik Oscarsson & Annika Bergström (red.), I framtidens skugga. Göteborg: SOM institutet, Göteborgs universitet.

Dahlström, Carl (2012). "Politics and Administration", in Peters, B. Guy & Jon Pierre (red.), The Sage Handbook of Public Administration (second edition). London: Sage.
Gustavson, Maria & Bo Rothstein (2012). "Tillit till makten att granska", in Reuter, Marta, Filip Wijkström &

Bengt Kristensson Uggla (red.), Vem i hela världen kan man lita på? - Förtroende i teori och praktik. Studentlitteratur och PWC i Sverige AB.

Niklasson, Birgitta (2012). ”Sweden”, in Sandra van Thiel, Koen Verhoest, Geert Bouckaert & Per Laegreid (red.), Government Agencies: Practices and Lessons from 30 Countries. London: Palgrave Macmillan.

Rothstein, Bo (2012). "Good Governance", in David Levi-Faur (red.), Oxford Handbook of Governance. Oxford: Oxford University Press.


Kapitlen nedan har publicerats i Holmberg, Sören & Bo Rothstein (red.) (2012). Good Government. The Relevance of Political Science. Cheltenham: Edward Elgar.

Good Government and the Relevance of Political Science, by Sören Holmberg and Bo Rothstein

Defining and Measuring Quality of Government, by Bo Rothstein and Jan Teorell

Public Administration Around the World, by Carl Dahlström, Victor Lapuente and Jan Teorell

Need or Greed Corruption?, by Monica Bauhr

Impartiality and the Need for a Public Ethics of Care, by Helena Olofsdotter Stensöta

In Democracy We Trust, but How Much?, by Nicholas Charron and Victor Lapuente

Press Freedom and Corruption, by Mathias Färdigh, Emma Andersson and Henrik Oscarsson

Weberian Bureaucracy and Corruption Prevention, by Carl Dahlström and Victor Lapuente

International Organizations and Quality of Government, by Monika Bauhr and Naghmeh Nasiritousi

To Eat of Not to Eat in Public Office, by Anna Persson and Martin Sjöstedt

Legislators and Variation in Quality of Government, by Staffan I. Lindberg

Why Women Are Less Corrupt than Men, by Lena Wängnerud

Rethinking the Nature of the Grabbing Hand, by Anna Persson, Bo Rothstein and Jan Teorell

Part of the Solution, by Sören Holmberg, Bo Rothstein and Naghmeh Nasiritousi

Access to Safe Water, by Sören Holmberg and Bo Rothstein

Happiness, by Marcus Samanni and Sören Holmberg

2011

Bauhr, Monika and Henrik Oscarsson (2011). ”Svenska folkets syn på korruption”, i Sören Holmberg, Lennart

Weibull & Henrik Oscarsson (red.), Lycksalighetens ö. Göteborg: SOM institutet, Göteborgs universitet.

Broms, Rasmus & Bo Rothstein (2011). “Social Capital and Democratization”, in Jeffrey Haynes (red.), Routledge Handbook of Democratization. London: Routledge.

Dahlström, Carl, B. Guy Peters & Jon Pierre (red.) (2011). “Steering from the Center: Central Government Offices and their Roles in Governing”, in Dahlström, Carl, B. Guy Peters & Jon Pierre (red.), Steering from the Center. Toronto: University of Toronto Press. 

Dahlström, Carl & Jon Pierre (2011). “Steering the Swedish State. Politicization as a Coordinating Strategy”, in Dahlström, Carl, B. Guy Peters & Jon Pierre (red.), Steering from the Center. Toronto: University of Toronto Press.

Dahlström, Carl & Victor Lapuente (2011). “Has NPM a Trust Problem? Public Sector Incentive Systems in Japan, Korea, Spain, and Sweden”, in Eymeri-Douzans, Jean-Michel & Jon Pierre (red.), Administrative Reforms and Democratic Governance. London: Routledge.

Dahlström, Carl (2011). “Politicization of Civil Service”, in Bertrand Badie, Dirk Berg-Schlosser, &  Leonardo Morlino (red.), Encyclopedia of Political Science. London: Sage.

Kumlin, Staffan (2011). “Dissatisfied Democrats, Policy Feedback, and European Welfare States, 1976-2001”, in Marc Hooghe & Sonja Zmerli (red.), Political Trust: Why Context matters. Causes and Consequences of a Relational Concept. Colchester, UK: ECPR Press.

Lapuente, Victor (2011). “Principal-Agent Theory”, in Leonardo Morlino, Bertrand Badie, & Dirk Birg-Schollosse (red.), IPSA Encyclopaedia of Political Science, London, Sage Publications.

Lindberg, Staffan I. &  Sara Meerow (2011). “Persistent Authoritarianism and the Future of Democracy in Africa”, in Brown, Nathan (red.), Democratization: Doubt, Dictatorship, Diffusion, and Development. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Pierre, Jon & Bo Rothstein (2011). “Reinventing Weber. The Role of Institutions in Creating Social Trust”, in Per Lagreid & Tom Christensen (red.), The Ashgate Research Companion to New Public Management. Burlington. Ashgate.

Rothstein, Bo (2011). “The Quality of Government. Corruption, Social Trust and Inequality in International Perspective”, University of Chicago Press.

Rothstein, Bo (2011). “Institutional Change”, in Bertrand Badie, Dirk Berg-Schlosser and Leonardo Morlino (red.), International Encyclopedia of Political Science. London. Sage publications.

Rothstein, Bo (2011). “Social Democracy”, in  Bertrand Badie, Dirk Berg-Schlosser & Leonardo Morlino (red.), International Encyclopedia of Political Science. London. Sage publications.

Rothstein, Bo (2011). “Universalism”, in George T Kurian, James E Alt, Simone Chambers, Geoffrey Garrett,

Margaret Levi & Paula D Mcclain (red.), The Encyclopedia of Political Science. CQ Press. New York.

2010

Linde, Jonas (2010). ”Ambivalenta demokrater”, i Ekman, Joakim & Jonas Linde, (red.), Protest, populism och politikens förändrade villkor. Malmö: Liber.
Ohr, Dieter & Henrik Oscarsson (2010). “Leader Traits, Leader Image and Vote Choice” In Aarts, Cees, André

Blais & Hermann Schmitt (red.), Leaders and Democratic Elections. Oxford: Oxford University Press.

Persson, Anna & Martin Sjöstedt (2010). ”Den svaga staten: Demokrati och förvaltning i utvecklingsländer”, i Politik som organisation, Bo Rothstein (red.).

Lapuente, Victor (2010). “Mérito y Burocracia en la Administración” in Documentación Administrativa, Presidencia del Gobierno, Madrid.

Bågenholm, Andreas (2010) ”Att anklaga eller inte anklaga: korruption som valfråga”, i Ekman, Joakim & Jonas

Linde, (red.), Protest, populism och politikens förändrade villkor. Malmö: Liber.

Linde, Jonas & Joakim Ekman (2010). ”Inledning”, i Ekman, Joakim & Jonas Linde, (red.), Protest, populism och politikens förändrade villkor. Malmö: Liber.

2009

Bauhr, Monika (2009). “Stat eller marknad? Tre modeller för en renare utveckling”, i Anthonsen, Mette and

Sverker Jagers (red.), Rätt Grönt. Göteborg: Göteborg Studies in Politics.

Dahlström, Carl (2009). "Krisuppgörelsen och tjänstemannainflytande". In Santesson-Wilson, Peter and Gissur Ó
Erlingsson (red.), Reform: Förändring och tröghet i välfärdsstaterna. Stockholm: Norstedts.

Rothstein, Bo (2009). "The Universal Welfare State", in Svendsen, Gert T. & Gunnar L.H. Svendsen (red.),
Handbook Of Social Capital: The Troika of Sociology, Political Science and Economics. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.

Linde, Jonas & Joakim Ekman (2009). “Fond Memories of Dictatorships? Nostalgia and Support for Democracy in Post-Communist Europe”, in Uwe Backeds, Tytus Jaskulowski & Abel Polese, (red.), Totalitarismus und Transformation: Defizite der Demokratiekonsolidierung in Mittel- und Osteuropa. Göttingen: Vanderhoeck & Ruprecht.

Bauhr Monika (2009). “Stat eller marknad? Tre modeller för en renare utveckling” i Anthonsen, Mette and

Sverker Jagers (red.), Rätt Grönt. Göteborg: Göteborg Studies in Politics.

Bäck, Hanna & Jan Teorell (2009). “The Stability of Partisanship: Evidence from a Russian Panel Study”, in
Bartle, J. & Bellucci, P., (red.). Political Parties and Partisanship: Social Identities and Individual Attitudes. London: Routledge.

Dahlström, Carl(2009). “Krisuppgörelsen och tjänstemannainflytande”, i Santesson-Wilson, Peter and Gissur Ó
Erlingsson. Reform. Förändring och tröghet i välfärdsstaterna. Stockholm: Norstedts.

Dahlström, Carl, Lotte Jensen & Torbjörn Larsson (2009). “Styrning i Danmark och Sverige – de statliga budgetprocesserna 1976–2006”, in Pierre, Jon & Göran Sundström (red.), Samhällsstyrning i förändring. Malmö: Liber.

Holmberg, Sören (2009). “The Good Society Index”, in Esmer, Yilmaz, Klingemann, Hans-Dieter Klingemann  & Bi Puranen (red.), Religion, Democratic Values and Conflict. Uppsala: Uppsala University.

Holmberg, Sören & Lennart Weibull (2009). “Höstligt institutionsförtroende”, i Holmberg, Sören & Weibull, Lennart (red.), Svensk höst. Göteborg: SOM institutet.

Holmberg, Sören & Lennart Weibull (2009). ”Forskarsamhället kan inte andas ut”, i Holmberg, Sören & Weibull, Lennart (red.), Svensk höst. Göteborg: SOM institutet.

Linde, Jonas & Joakim Ekman. (2009). ”Demokrati och Demokratisering i Östeuropa”, i Björklund, Fredrika &
Johnny Rodin, (red.), Det nya Östeuropa: Stat och nation i förändring. Lund: Studentlitteratur.

2008
Berlin, Daniel (2008). ”Forskare och fiskare i skilda världar”, i Sören Holmberg and Lennart Weibull (red.), Skilda världar. SOM-report no 44. Gothenburg: the SOM Institute.


2007

Bauhr, Monika (2007). “Explaining Public Trust in Institutions. The Role of Consensual Expert Ideas”, in Lennart J. Lundqvist and Anders Biel (red.), From Kyoto to the Town Hall: Making International and National Climate Policy Work at the Local Level. London: Earthscan.

Hammar, Henrik & Sverker C. Jagers (2007). ”Is there a tradeoff between cost effective climate policies and political legitimacy?”, in Lennart J. Lundqvist and Anders Biel (red.), From Kyoto to the Town Hall: Making International and National Climate Policy Work at the Local Level. London: Earthscan.

Naurin, Daniel (2007). “Deliberation Behind Closed Doors. Transparency and Lobbying in the European Union”. Colchester: ECPR Press.


Doktorsavhandlingar

Jenny de Fine Licht (2014). Magic Wand or Pandora´s Box? How transparency in decision making affects public perceptions of legitimacy. Quality of Government Institute, Department of Political Science, University of Gothenburg.

Niklas Harring (2014). The Multiple Dilemmas of Environmental Protection: The Effects of Generalized a

Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
M2006-0760:1-PK
Summa
SEK 35 940 000
Stödform
RJ Program
Ämne
Statsvetenskap
År
2006