Christina Erneling

En kritisk granskning av evolutionär pedagogiks grundläggande antaganden och pedagogiska konsekvenser.


Sverige genomgår för närvarande en genomgripande förändring av skolsystemet och startar snart en ny lärarutbildning. En av många förutsättningar för att reformarbetet ska lyckas är att det bygger på vetenskapligt grundade antaganden om lärande och undervisning.



Under de senaste decennierna har en så kallade konstruktivistisk pedagogik legat till grund för skolans utformning. Den är baserad på idéer och teorier att barn är naturligt motiverade att lära sig t.ex. matematik och fysik på egen hand. Självständigt och individuellt arbete har därför uppmuntrats och lärarens roll har varit förhållandevis begränsad.



På senare år har detta synsätt utmanats av den evolutionära pedagogiken, som hävdar att barn föds med en naturlig biologisk förmåga att lära sig språk, enkel fysik och matematik och biologi, men inte andra och mer komplicerade ämnen. Uppgiften för pedagoger är därför att hitta sätt att knyta samman den tidiga naturliga inlärningen med den typ av inlärning som krävs i skolan.



Syftet med det här projektet är att kritiskt granska den biologiskt inriktade pedagogikens grundläggande antaganden och konsekvenser genom att kontrastera den med teorier som betonar att all inlärning förutsätter kulturella och sociala faktorer utöver de nödvändig biologiska.

Slutredovisning

Christina E. Erneling, Socialhögskolan, Lunds universitet
2010-2015

Det centrala syftet med projektet har varit att kritiskt granska den biologiskt inriktade pedagogikens grundläggande begreppsliga, ontologiska och metodologiska antaganden och konsekvenser genom att kontrastera den med teorier som betonar att all inlärning förutsätter kulturella och sociala faktorer, det vill säga ett diskursivt perspektiv, därigenom konfrontera två olika psykologiska paradigm med varandra.
Min begreppsliga och teoretiska undersökning har syftat till att granska grundläggande antaganden i båda traditionerna/paradigmen med målsättningen att lägga fram ett övergripande vetenskapligt paradigm/angreppssätt som bevarar det värdefulla i båda perspektiven.

Revisioner
Jag har utvidgat projektet till att omfatta ytterligare teoretiska system som är relevanta för att utveckla ett icke-reduktionistiskt angreppssätt till pedagogisk psykologi, till exempel pragmatism. Pragmatismen är en betydande och inflytelserik teori som också har påverkat inte bara pedagogisk psykologi (speciellt i USA), men utgör en av grunderna i samtida evolutionär psykologi och pedagogik.
Vidare har mitt projekt vidgas till att omfatta psykologins teoribildning mer generellt, där jag visar hur samtida utveckling i evolutionär psykologi och pedagogik har stora och fundamentala likheter med de flesta dominerande psykologiska teorier. En viktig utvidgning är att mitt diskursiva perspektiv har utvecklas och nu innehåller en teori rörande social organisation och kultur, vilket saknas i de flesta diskursiva teorier, inklusive min egen i min 2010 bok Towards Discursive Psychology.
Mer specifikt visar min granskning av samtida psykologisk teoribildning att det trots ett stort intresse för kulturens betydelse för psykologiska fenomen, speciellt kognition, saknas en genomarbetad och konstruktiv diskussion av kulturbegreppet.
Förutom en förståelse av kultur och dess roll i psykologi krävs en förståelse av mänsklig biologi. Det är viktigt att kunna förklara de genetiska, det vill säga de biologiska, förutsättningarna för kultur. Här har evolutionär psykologis bidrag relevant och kommer att inkorporeras i min teoretiska modell.
Här har evolutionär psykologis bidrag relevant och kommer att inkorporeras i min teoretiska modell. Alla mänskliga beteenden och mentala förmågor är beroende av vårt genetiska arv, men kan inte förklara socio-kulturell och historisk variation och snabbheten i hur de förändras.
Kulturen förmedlas från en generation till nästa och inte genom evolutionära processer. Människor är begränsade men inte bestämda av sitt genetiska arv.
För att kunna testa och utveckla mitt eget begreppsliga schema har jag tillämpat mina idéer på tre fallstudier; läsinlärning, avbildande konst och vetenskapsdidaktik. Dessa är alla tre unika mänskliga företeelser som psykologiska teorier bör kunna förklara.
Resultatet av min forskning kommer att presenters i en bok som är en uppföljning till min bok Discursive Education. Boken kommer att skrivas på engelska och har arbetstiteln:
Our Incomplete Psychology: The role of variation in the human psyche and in scientific psychology.

Boken planeras innehålla följande kapitel:
Introduction: Psychology and Education.
Chapter 1: The predicament of 21th century psychology.
Chapter 2: The importance of variation.
Chapter 3: Psychology and biology.
Chapter 4: Evolutionary psychology and culture.
Chapter 5: Evolutionary psychology: a critique.
Chapter 6: Culture and psychology.
Chapter 7: The role of culture: Psychology and reading.
Chapter 8: Tradition and innovation: Art and science.
Conclusion: Cultural psychology: Genes and Jeans.

De tre viktigaste resultaten och nya forskningsfrågor
Ett av de viktigaste resultaten av min forskning visar hur de kulturbegrepp som används i olika psykologiska teorier är problematiska. De är ytliga och saknar förklaringsvärde. Ett annat viktigt resultat är avsaknaden av teorier om social organisation och sociala institutioner.
Den mest utmanade uppgiften är att utveckla en vetenskaplig teori av kultur och social organisation som både kan förklara viktiga psykologiska fenomen och generera nya forskningsfrågor och som samtidigt tar hänsyn till människans genetiska förutsättningar.
De snabba och omfattande kulturella, språkliga och diskursiva förändringar som är resultatet av globalisering och ny informationsteknologi är utmaningar för min föreslagna teori och som jag hoppas kunna utforska i framtiden.


Projektets internationella förankring

Under arbetets gång har jag varit inbjuden som Visiting Professor vid Faculty of Education, York University och vid "Department of Theory and Policy Studies in Education" vid University of Toronto, Ontario Institute for the Studies of Education (OISE), båda i Toronto.
Jag har presenterat min forskning vid fyra seminarier vid University of Toronto och York University 2012 och 2013 samt vid tre seminarier vid New York University, USA (2013 och 2014).

Forskningsinformativa insatser utanför vetenskapssamhället

Jag har presenterat min forskning, speciellt de delar om är relevanta för läsinlärning, vid seminarier och workshops för rektorer och lärare vid skolor i New York City (Manhattan and Bronx).

De två viktigaste publikationerna
Bland redan publicerade artiklar/kapitel är artikeln om Piaget (2014) och kapitlet skrivit tillsammans med Rom Harré (2012) de viktigaste då de kritiskt granskar inflytelserika teorier och lägger fram alternativ.
Vidare är både mitt bokmanuskript och artikeln där jag är en av författarna viktiga och förväntas ha störst inflytande inom pedagogisk psykologi, då båda är relevanta för en central fråga, nämligen läsinlärning.

Publikationstrategi
Som angivits i min forskningsansökan planerar jag att skicka in mitt bok manuskript till ledande universitetsförlag som Oxford and Cambridge University Presses, där fler av mina böcker redan har publicerats.
Jag har redan publicerat och avser att publicera min forskning i olika forum som The Philosophy of the Social Science; Theory and Psychology, Educational Researcher samt internet publikationer som SAGE Open -- the open access journal for the social sciences and humanities.

Publications
Articles
1. Harré, R. and C. E. Erneling, 2012,“Becoming a Person” in Third Millennium Psychology. Edited by Rom Harré and F. M. Moghaddam.  London: Sage.

2. Erneling, C. E. 2014. The Importance of Jean Piaget. The Philosophy of the Social Sciences.

3. Erneling, C. E. in press. Culture, Concepts and Cognition. The Philosophy of the Social Sciences.

4. Erneling, C. E. 2014 “A Scholar’s Aspect “ in McCallister, C. Cooperative Unison Reading. E-book, Inkling.

A joint article is currently in preparation:
5. McCallister, C., Erneling, C. E. and David R. Olson. The Social and Academic Outcomes of a Socio-Cultural Approach to Curriculum and Instruction.
Book manuscript
6. Erneling, C. E. Our Incomplete Psychology: The role of variation in the human psyche and in scientific psychology.

 

Bidragsförvaltare
Lunds universitet, Campus Helsingborg
Diarienummer
P10-0345:1
Summa
SEK 2 484 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Pedagogik
År
2010