Meike Wagner

Förmodernitet på scen: Rousseaus teater

Forskningsprojektet Performing Premodernity har under de senaste fem åren utfört akademisk och konstnärlig forskning om teater- och operaideal, -praktiker och -diskurser under 1700-talets andra hälft. Genom historiografisk praxeologi och historiskt informerade workshops har forskargruppen om sex personer å ena sidan utvecklat en ny metodologi för forskning om historisk scenkonst (se kommande publikation Performing Premodernity: Practical approaches to eighteenth century theatre), och å andra sidan producerat ny kunskap om en rad olika verk, författare och scener aktuella under upplysningstiden (se exempelvis Rousseau on Stage: Playwright, Musician, Spectator, red. Maria Gullstam och Michael O’Dea (Oxford, 2017), samt The Theatre of Drottningholm – Then and Now, Willmar Sauter och David Wiles (Stockholm, 2015) etc.) Under projektet har medlemmarna även utvecklat forskningsbaserade föreställningar, som fått mycket positivt gensvar från såväl forskarvärlden som från allmänheten. Forskargruppen önskar nu sprida och demonstrera resultaten av dessa års forskning till en bredare publik genom en föreläsningsserie av projektmedlemmarna i kombination med en serie föreställningar av Jean-Jacques Rousseaus melodrama Pygmalion (1762/1770) tillsammans med hans opera Le Devin du Village (1752), vilka varit centrala studieobjekt under forskningsprojektet.
Slutredovisning
Forskargruppen Performing Premodernity genomförde som planerat kommunikationsprojektet ”Förmodernitet på scen: Rousseaus teater” under 2018 och 2019. Gruppen har sedan 2013 utfört akademisk och konstnärlig forskning om 1700-talets teater- och operaideal och praktiker. I syfte att sprida och demonstrera gruppens forskningsresultat till en bredare publik har vi genom kommunikationsprojektet producerat en föreläsningsserie i kombination med en serie forskningsbaserade föreställningar av Jean-Jacques Rousseaus melodrama Pygmalion (1762/1770) och hans opera Le Devin du Village (1752) på Confidencen, Ulriksdals slottsteater. Arbetet förbereddes under 2018 där gruppmedlemmar förde ingående förberedande samtal och diskussioner utifrån tidigare forskningsresultat tillsammans med scenkonstnärer, teatern, musiker och skräddare; Maria Gullstam som skrev sin avhandling om Rousseaus teaterestetik, Mark Tatlow som var produktionens konstnärliga och musikaliska ledare, och Petra Dotlacilová som skrev sin avhandling om 1700-talets scenkostymer hade alla en ledande roll i detta arbete. Två av skådespelarna med de mest betydande rollerna, João Luís Paixão och Laila Cathleen Neuman, är båda doktorander i konstnärlig forskning och har därför bidragit mycket till projektet. Föreställningen, med inledande föreläsningar av Willmar Sauter, Maria Gullstam och Petra Dotlacilová, framfördes totalt fyra gånger under 2019 på Confidencen. Föreläsningarna fokuserade dels på Performing Premodernitys tidigare forskning i allmänhet och på hur man kan kombinera akademisk och konstnärlig forskning, dels på det specifika arbetet bakom produktionen på Confidencen.

Den första föreställningen ägde rum 8 juni 2019 i samband med en internationell konferens om ”Jean-Jacques Rousseau och estetisk erfarenhet: Konst – Natur – Politik” (även den finansierad av RJ) med ett 40-tal internationella Rousseauforskare i publiken. Sedan följde tre föreställningar 24-25 september, två för allmänheten och en skolföreställning för barn i mellanstadieåldern. Till de två avslutande publika föreställningarna bjöds även elever från konstnärliga skolor så som Lilla Akademien och Balettakademien in.

Arrangemanget togs väl emot av såväl allmänhet och forskarvärld, som skolpublik. Föreställningen uppmärksammades också med recensioner i både DN och Aftonbladet, och Maria Gullstam skrev en artikel om produktionen i Confidencens årsbok som skickas till teaterns medlemmar.
Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
KOM17-1300:1
Summa
SEK 450 000,000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Scenkonst
År
2017