Mötet Mellan Läraren och Eleven och Effekter på Studieresultatet
Organisationen av, och kvalitetskraven på, utbildning är ett aktuellt diskussionsämne, både i
akademiska och politiska kretsar världen över. Några av de senaste politiska initiativen inom området bygger på mätningar av lärares kvalitet som är gjorda under antagandet att varje lärare har samma effekt på varje elev. Vi vill i detta projekt fokusera på betydelsen av interaktionen mellan ”lärare-och-elev” och använda en ny metod för att fastställa hur sammansättningen av elever inverkar på lärarens beteende: Undervisar lärare
olika för olika elevgrupper? Är deras insatser inriktade främst mot bättre presterande elever? Varierar undervisningen mellan de grupper lärarna tilldelas, t ex mellan hög- och lågpresterande grupper? Varierar undervisningen mellan olika skolor, beroende på elevernas socioekonomiska bakgrund? Detta projekt kommer att bedriva en ny slags forskning som är starkt kopplad till en utbildningspolitisk strävan att ge barn lika utbildningsmöjligheter. För att genomföra projektet kommer en ny enkätmetod, med fokus på relationen mellan lärare och elev, att utvecklas och användas. Projektet kommer även att analysera omfattande administrativa data. Vår forskning fokuserar på Rumänien, och kontext såväl som tillgång på data ger oss en unik möjlighet att klara av metodologiska och datarelaterade utmaningar för att besvara våra forskningsfrågor. Projektet har även potential att visa på de långsiktiga konsekvenserna av utbildningskvalitet på elevers resultat.