Tobias Pontara

Tarkovskijs ljudspår: Musikens och ljudets betydelse i Andrej Tarkovskijs filmer

Andrei Tarkovskij betraktas ofta som en av de mest framstående filmskaparna under 1900-talet. Under de senaste decennierna har också en omfattande forskningslitteratur vuxit fram i vilken Tarkovskijs filmer studerats med en noggrannhet och detaljskärpa motsvarande den musikforskare och konstvetare ägnat kanoniserade verk av kända kompositörer och konstnärer. Dock har ljudets och musikens roll i hans filmer inte varit föremål för något större systematiskt studium. Syftet med det här projektet är att fördjupa och delvis förändra förståelsen av Tarkovskijs filmer genom att studera ljudspårets (musikens och ljudets) funktion och betydelse i dessa. Projektets relevans är tvåfaldigt: (1) det identifierar och åtgärdar en uppenbar kunskapslucka inom Tarkovskijforskningen; (2) genom att studera Tarkovskijs filmer och filmskapande i relation till en bredare europeisk konstfilmstradition ger det ett viktigt bidrag till den pågående diskussionen om konstfilm inom internationell film- och filmmusikforskning. I projektet kombineras närläsningar av Tarkovskijs sju långfilmer och deras ljudspår med detaljerade studier av Tarkovskijs dagböcker och teoretiska skrifter. Vidare används en komparativ metod där Tarkovskijs använding av ljud och musik studeras i relation till tydligt urskiljbara konventioner för musik- och ljudanvändning inom den europeiska konstfilmstraditionen. Resultatet av studien publiceras på engelska i form av en bok.
Slutredovisning

Projektet ”Tarkovskijs ljudspår: Musiken och ljudets betydelse i Andrei Tarkovskijs filmer” (RJ Sabbatical 2018) har på ett övergripande plan bidragit med två viktiga resultat till den internationella forskningsfronten inom Tarkovskijstudier. För det första har musikens och ljudets funktion och betydelse i Tarkovskijs filmer kartlagts i detalj och därmed har en stor kunskapslucka inom den internationella forskningen åtgärdats. För det andra, och kanske ännu viktigare, har projektet resulterat i innovativa nytolkningar av dessa filmer vilka medfört en delvis förändrad syn på men även fördjupad förståelse av Tarkovskijs filmspråk och filmestetik. Dessa nytolkningar har åstadkommits genom en perspektivering av filmerna utifrån musikens och ljudets funktion i dessa. Mer specifikt har projektet visat: (1) hur musiken i Tarkovskijs filmer relaterar till och bidrar till att konstituera den komplexa dieges (fiktiva värld) som är ett utmärkande drag i dessa filmer; (2) hur kombinationen av olika musikaliska genrer (klassisk musik, elektronisk musik, folkmusik) samt relationen mellan musik, ljud och filmbild bidrar till att skapa olika betydelsebärande mönster inom och över filmerna; och (3) att musiken i Tarkovskijs filmer spelar en central roll i konstruktionen av den utpräglat utopistiska estetik som kommer till uttryck i dessa filmer.

Projektet har resulterat i en bok: ”Andrei Tarkovsky’s Sounding Cinema: Music and Meaning from Solaris to The Sacrifice”. Boken, som består av sju kapitel, är helt färdigställd och ett färdigt manus föreligger. Ett slutgiltigt publiceringsbeslut från Routledge väntas i april 2019.

Publiceringen av boken kommer att innebära ett centralt och avgörande bidrag till studiet av Tarkovskijs filmer, ett internationellt forskningsfält som under det senaste decenniet varit i stark tillväxt. Men publiceringen kommer också att innebära ett viktigt bidrag till ett annat snabbt växande forskningsområde, filmmusikstudier, som ända till nyligen varit starkt fokuserat på Amerikansk Hollywoodfilm och där studiet av musik i europeisk konstfilm i stort sett lyst med sin frånvaro.

Utöver publikationerna har projektet resulterat i att två välrenommerade amerikanska filmmusikforskare har blivit inbjudna som gästforskare till Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet (där jag är anställd). Från den 15 till den 30 maj 2019 kommer således Michael Baumgartner (Cleveland State University) och Ewelina Boczkowska (Youngstown State University) att gästa vår institution för att presentera sin forskning och för att delta som ”main discussants” i ett seminarium där min färdigställda bok om musiken och ljudet i Tarkovskijs filmer skall diskuteras. I samband med deras vistelse vid GU planerar vi även att lägga grunden till ett internationellt nätverk med fokus på centrala problemställningar inom samtida filmmusikforskning och med regelbundet återkommande internationella ”workshopkonferenser” (vartannat eller vart tredje år och förlagda till Göteborgs universitet). Under min vistelse som gästforskare i USA (se nedan) diskuterade jag även min forskning med professor Berthold Hoeckner (University of Chicago) och ett gästforskarbesök av Hoeckner vid Institutionen för kulturvetenskaper vårterminen eller höstterminen 2020 är under planering. I samband med projektets avslutande för jag nu även en diskussion med prefekt och vice prefekt för utbildning vid Institutionen för kulturvetenskaper om att utveckla en fristående kurs (15hp) på grundnivå om Tarkovskijs filmer och filmskapande i samarbete med en extern aktör i Göteborg (tilltänkta samarbetspartners: Draken film och Hagabion).

Arbetet med projektet har lett fram till nya forskningsfrågor som anknyter till ämnet musik och utopier. Det rör sig här om en helt ny forskningsinriktning som, även om den genererats av arbetet med boken, inte längre har fokus på Tarkovskijs filmer, utan som ställer frågor omkring musikens roll i samtida utopiskt tänkande. Med utgångspunkt i dessa frågor håller nu ett nytt forskningsmiljöprojekt på att utvecklas: ”Musicalized Utopias: A Research Milieu on the Relation between Music and Utopian Imaginary in Contemporary Culture and Society”. Anslag för att genomföra detta projekt kommer att sökas från Vetenskapsrådet under 2020.

Projektet ”Tarkovskijs ljudspår” har en stark internationell förankring. Den färdigställda boken går i dialog med samtliga auktoriteter inom den internationella Tarkovskijforskningen och under 2018 presenterades projektet vid två internationella och en nationell konferens. Av de två internationella konferenserna hade en fokus på filmmusik och audiovisualitetsstudier (Music and the Moving Image, New York, 24–27 maj 2018), medan den andra var en mer renodlat filmvetenskaplig konferens (Film-Philosophy, Göteborg, 3–5 juli 2018). Den nationella konferensen var den årliga svenska musikvetenskapliga konferensen Musikforskning idag (Uppsala, 13–15 juni 2018). Därutöver presenterades min forskning om Tarkovskij vid ett flertal föreläsningar och seminarier i samband med min vistelse som gästforskare vid Cleveland State University och Youngstown State University (13 april till 23 maj 2018).

Med avseende på publikationslista finns i projektet ännu inte någon sådan då, som nämnts ovan, svar fortfarande inväntas från Routledge. Det färdigställda bokmanuset omfattar 85984 ord (inklusive fotnoter och litteraturlista) och innehåller följande kapitel:

Kapitel 1: Introduction: Interpreting Tarkovsky’s cinema through its music

Kapitel 2: Bach at the space station: Diegetic ambiguities and multiplying gaps in Solaris

Kapitel 3: Memories, dreams and mysteries: Music and dimensions of human experience in Mirror

Kapitel 4: Beethoven overcome: Romantic transcendence and existentialist utopia in Stalker

Kapitel 5: Musical Offerings, Soothing Sounds and Sacrificial Acts: Managing the Nostalgia of Nostalghia

Kapitel 6: The voice of truth: Liminal music, spiritual authenticity and gradual awakening in The Sacrifice

Kapitel 7: Music, meaning and troubled utopias in Tarkovsky’s cinema

Appendix I: Synopsis Mirror

Medel för att göra boken open access kommer att sökas från Riksbankens Jubileumsfond efter slutredovisning och så snart beslut om publicering meddelats.

Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
SAB17-0984:1
Summa
SEK 794 000
Stödform
RJ Sabbatical
Ämne
Musikvetenskap
År
2017