Experimentellt Kulturarv - publikt gestaltningsprojekt mellan konst och vetenskap
Genom detta publikorienterade gestaltningsprojekt mellan konst och vetenskap avser vi att vidareutveckla Experimentellt Kulturarv och dess nyligen i projektform (2016–18) utprövade metodiska och praktiska tillvägagångssätt. Målet är gemensam publik gestaltning genom konst och arkeologi i landskapet och även i text- och bildpresentationer i lokala sammanhang på Öland och i Kivik, för att sedan expandera projektets metod och genomförande internationellt i samarbete med etablerade kontakter med två olika grupper av arkeologer och konstnärer verksamma i Irland/The Burren och Nederländerna/Maastricht.
Slutredovisning
Experimentellt Kulturarv – publikt gestaltningsprojekt mellan konst och vetenskap
Projektets syfte och utveckling
Projektets syfte var att i ett publikorienterat gestaltningsprojekt i skärningspunkten mellan konst och vetenskap vidareutveckla konceptet Experimentellt Kulturarv och dess i ett tidigare projekt (2016–18) utprövade metodiska och praktiska tillvägagångssätt. Målet var en gemensam publik gestaltning genom konst och arkeologi i landskapet och även publika text- och bildpresentationer i lokala sammanhang på museer och andra institutioner på Öland och i Kivik. I ett andra steg var planen att expandera projektets metoder och genomförande internationellt, i samarbete med två olika grupper av arkeologer och konstnärer verksamma i Irland och i Nederländerna.
Projektet genomfördes under perioden den 1 mars till den 30 september 2019 och involverade två lokala grupper av konstnärer och arkeologer på Öland och i Kivik i sydöstra Skåne, och två internationella grupper av arkeologer och konstnärer från Irland respektive Nederländerna. Förberedande seminarier hölls på Öland, i Kivik och på Irland under våren och försommaren 2019, och de gemensamma utforskningarna ledde fram till landskapsgestaltningar, publika seminarier och utställningar på lokala museer och platser på Öland, i Kivik och på Irland. I tillägg presenterade gruppen från Nederländerna sina pågående projekt i samband med sitt besök i Sverige i september 2019.
Kort om genomförandet samt en diskussion om projektets mål nåddes
Den största och viktigaste landskapsanknutna aktiviteten var skapandet av en performance, Moving the Ship, som leddes av arkeologen och tonsättaren Hans Gurstad-Nilsson tillsammans med den irländska konstnären och dansaren Maria Kerin samt deltagare från Experimentellt Kulturarv och ett nätverk av konst- och kulturarvsintresserad allmänhet på Öland och på Irland. Performancen ägde rum på Öland och på Irland under våren och sommaren 2019, och den resulterade i en film. I tillägg genomfördes två gestaltningsprojekt i Kivik kopplade till välkända lokala kulturarv: ålen och ålafisket samt en muntlig tradition kring Bäckahästen. Här medverkade de lokala konstnärerna Echi Åberg och Elisabeth Malmström med verk som visas i landskapet i form av en bänk i stål och skulpturer i betong och järn.
Ytterligare en film, Budskap i vinden, producerades av konstnären Bodil Magnusson, och filmprojektet innebar var en fortsättning av hennes engagemang i den arkeologiska kulturarvsplatsen Sandby borg på Öland, där konstnären själv bor och verkar. Gestaltningen ägde rum i nära samverkan med arkeologer och med musikern Saga Björling.
Alla gestaltningsprojekten genomfördes tillsammans med arkeologer och/eller historiker och även i möten med allmänheten, som bidrog till helheten med sina berättelser och erfarenheter. En rad publika seminarier med presentationer och visningar av filmer genomfördes under en intensiv vecka i september, då projektet även hade besök och aktiv medverkan från både Irland och Nederländerna. Seminarierna genomfördes i Kivik, i Kalmar och på Öland och delar av arrangemanget är nu publicerat i en rapport (Hermansson & Petersson eds. 2020). I tillägg togs resultaten av kommunikationsprojektet vidare till Irland, där en liknande presentation av filmer och en utställning ägde rum och ett publikt seminarium hölls i orten Lisdoonvarna.
Parallellt med de pågående gestaltningsarbetena i Sverige, på Öland och i Kivik, genomfördes med stipendiefinansiering (Hainska stipendiet som undertecknad fått att använda för experimentella ändamål) ett delprojekt också i Irland, performance-projektet Dowsing for Eels av konstnären och dansaren Maria Kerin tillsammans med arkeologen och musikern Danny Burke. Presentation av detta irländska projekt och visning av filmen med samma namn genomfördes i Sverige (Kivik och Öland) och på Irland (Lisdoonvarna).
Erfarenheter och lärdomar
Att arbeta på detta sätt med publika landskapsevenemang, seminarier och utställningar samt filmdokumentation och efterföljande filmvisning på lokalmuseer ger många kontakter med grupper som bor och verkar i de lokala samhällena. Arbetssättet ger även inspiration till framtida samarbeten. Vi fick kontakt med flera lokala kulturgrupper i både Sverige och Irland som gärna vill samarbeta med vårt forskningsprojekt Experimentellt Kulturarv framöver (Petersson & Burke in press 2020). Bland annat har vi inlett ett samarbete med musik- och filmgruppen Eldmörja på Öland för att göra en film som knyter samman de öländska och irländska landskapen. Våra internationella kontakter och nätverk med både Irland och Nederländerna kommer att leda vidare till nya forskningssamarbeten och även framtida kommunikationsprojekt i skärningspunkten mellan konst och vetenskap i Sverige och internationellt. Den största lärdomen är den positiva effekten av utåtriktad presentation och kommunikation i forskning av detta slag som bedrivs i nära samverkan med det omgivande samhället. Vi har nu knutit många viktiga kontakter för framtida arbeten med lokalsamhällena.
Projektets syfte och utveckling
Projektets syfte var att i ett publikorienterat gestaltningsprojekt i skärningspunkten mellan konst och vetenskap vidareutveckla konceptet Experimentellt Kulturarv och dess i ett tidigare projekt (2016–18) utprövade metodiska och praktiska tillvägagångssätt. Målet var en gemensam publik gestaltning genom konst och arkeologi i landskapet och även publika text- och bildpresentationer i lokala sammanhang på museer och andra institutioner på Öland och i Kivik. I ett andra steg var planen att expandera projektets metoder och genomförande internationellt, i samarbete med två olika grupper av arkeologer och konstnärer verksamma i Irland och i Nederländerna.
Projektet genomfördes under perioden den 1 mars till den 30 september 2019 och involverade två lokala grupper av konstnärer och arkeologer på Öland och i Kivik i sydöstra Skåne, och två internationella grupper av arkeologer och konstnärer från Irland respektive Nederländerna. Förberedande seminarier hölls på Öland, i Kivik och på Irland under våren och försommaren 2019, och de gemensamma utforskningarna ledde fram till landskapsgestaltningar, publika seminarier och utställningar på lokala museer och platser på Öland, i Kivik och på Irland. I tillägg presenterade gruppen från Nederländerna sina pågående projekt i samband med sitt besök i Sverige i september 2019.
Kort om genomförandet samt en diskussion om projektets mål nåddes
Den största och viktigaste landskapsanknutna aktiviteten var skapandet av en performance, Moving the Ship, som leddes av arkeologen och tonsättaren Hans Gurstad-Nilsson tillsammans med den irländska konstnären och dansaren Maria Kerin samt deltagare från Experimentellt Kulturarv och ett nätverk av konst- och kulturarvsintresserad allmänhet på Öland och på Irland. Performancen ägde rum på Öland och på Irland under våren och sommaren 2019, och den resulterade i en film. I tillägg genomfördes två gestaltningsprojekt i Kivik kopplade till välkända lokala kulturarv: ålen och ålafisket samt en muntlig tradition kring Bäckahästen. Här medverkade de lokala konstnärerna Echi Åberg och Elisabeth Malmström med verk som visas i landskapet i form av en bänk i stål och skulpturer i betong och järn.
Ytterligare en film, Budskap i vinden, producerades av konstnären Bodil Magnusson, och filmprojektet innebar var en fortsättning av hennes engagemang i den arkeologiska kulturarvsplatsen Sandby borg på Öland, där konstnären själv bor och verkar. Gestaltningen ägde rum i nära samverkan med arkeologer och med musikern Saga Björling.
Alla gestaltningsprojekten genomfördes tillsammans med arkeologer och/eller historiker och även i möten med allmänheten, som bidrog till helheten med sina berättelser och erfarenheter. En rad publika seminarier med presentationer och visningar av filmer genomfördes under en intensiv vecka i september, då projektet även hade besök och aktiv medverkan från både Irland och Nederländerna. Seminarierna genomfördes i Kivik, i Kalmar och på Öland och delar av arrangemanget är nu publicerat i en rapport (Hermansson & Petersson eds. 2020). I tillägg togs resultaten av kommunikationsprojektet vidare till Irland, där en liknande presentation av filmer och en utställning ägde rum och ett publikt seminarium hölls i orten Lisdoonvarna.
Parallellt med de pågående gestaltningsarbetena i Sverige, på Öland och i Kivik, genomfördes med stipendiefinansiering (Hainska stipendiet som undertecknad fått att använda för experimentella ändamål) ett delprojekt också i Irland, performance-projektet Dowsing for Eels av konstnären och dansaren Maria Kerin tillsammans med arkeologen och musikern Danny Burke. Presentation av detta irländska projekt och visning av filmen med samma namn genomfördes i Sverige (Kivik och Öland) och på Irland (Lisdoonvarna).
Erfarenheter och lärdomar
Att arbeta på detta sätt med publika landskapsevenemang, seminarier och utställningar samt filmdokumentation och efterföljande filmvisning på lokalmuseer ger många kontakter med grupper som bor och verkar i de lokala samhällena. Arbetssättet ger även inspiration till framtida samarbeten. Vi fick kontakt med flera lokala kulturgrupper i både Sverige och Irland som gärna vill samarbeta med vårt forskningsprojekt Experimentellt Kulturarv framöver (Petersson & Burke in press 2020). Bland annat har vi inlett ett samarbete med musik- och filmgruppen Eldmörja på Öland för att göra en film som knyter samman de öländska och irländska landskapen. Våra internationella kontakter och nätverk med både Irland och Nederländerna kommer att leda vidare till nya forskningssamarbeten och även framtida kommunikationsprojekt i skärningspunkten mellan konst och vetenskap i Sverige och internationellt. Den största lärdomen är den positiva effekten av utåtriktad presentation och kommunikation i forskning av detta slag som bedrivs i nära samverkan med det omgivande samhället. Vi har nu knutit många viktiga kontakter för framtida arbeten med lokalsamhällena.