Joakim Goldhahn

Hällbilder i norra Europa - en ny syntes

Hällbilder är ett globalt fenomen som är intimt förknippat med människans särart och ett viktigt arkeologiskt källmaterial som vittnar om människans religion, samhällets ceremoniella livsvärldar, samt hur olika föremål som vi hittar vid arkeologiska undersökningar har använts. Norra Europas hällbilder är världskända. Två platser, Tanum i Sverige och Alta i Norge, har förklarats som världsarv av UNESCO. Intresset från allmänhet och forskarvärlden är stor, men det saknas en vetenskapligt uppdaterad syntes där detta mångfascetterade material presenteras på ett begripligt vis för lekt som lärd. Syftet med projektet är att färdigställa en tolkande monografi om norra Europas hällbilder, från Ryssland i öst, norra Tyskland i syd och Norge i väst och norr. Boken bygger på 20 års forskning och 10 års undervisning om Hällbilder i norra Europa. Den behandlar bildernas motiv, deras placering i landskapet, dess kronologi och forskningshistorik. Därtill presenteras metoder och teorier om hur hällbilderna kan dokumenteras, vad man hittar då de undersöks med arkeologiska metoder, hur de är relaterade till samhällets religion och ritual, platsernas betydelse, hur ljud, känsel och andra sinnen än ögat kan användas för att göra hällbilderna begripliga, samt hur hällbilder avspeglar kontakter inom och mellan olika samhällen och kulturer. Monografin kommer slutföras genom två kompletterande fältarbeten i Ryssland och Norge samt vid en forskningsvistelse vid Griffith University i Australien.
Slutredovisning
Till Riksbankens Jubileumsfond Perth 2024-01-13
Slutredovising av projektet SAB18-0618:1
Hällbilder i norra Europa – en ny syntes
Bakgrund
Denna slutredovisning avser projektet SAB18-0618:1, vilket omfattade ett sabbatsår för att
arbeta på en ny syntes över norra Europas hällbildstraditioner.
Projektet, som delfinansierades till 50% av Linnéuniversitet, var förlagt till Griffith
University i Australien under 2019 och deras institution Place Evolution and Rock Art
Heritage Unit (PERAHU), vilket står under sakkunnig ledning av Professor Paul S.C. Taçon
(se, https://www.griffith.edu.au/griffith-centre-social-cultural-research/place-evolution-androck-
art-heritage-unit).
Projektets viktigaste resultat och publikationer
Arbetet med den nya syntesen förlöpte bra men kunde inte färdigställas under 2019. Ett
manus föreligger som är författat på engelska och som är till 70% färdigställt. Pandemin och
ny arbetsgivare och forskarroll har förhindrat avsluta projektet (se nedan).
Under sabbatsåret så färdigställde eller slutförde jag även en internationell antologi, tre
gästredaktörskap av internationella tidskrifter, sex förgranskade artiklar, fem förgranskade
bokkapitel, och två redaktörgranskade artiklar. En handfull av dessa publikationer ingår i den
nya syntesen.
Vad projektet resulterat i förutom publikationerna
Sabbatsåret utmynnade i ett nytt forskningsprojekt bekostat av the Australian Research
Council – Art at a crossroad (se medskickad delrapport och
https://www.griffith.edu.au/griffith-centre-social-cultural-research/place-evolution-and-rockart-
heritage-unit/current-research).
Ett annat resultat är att jag rekryterades till the University of Western Australia som Rock Art
Australia Ian Potter Kimberley Chair, en ny forskarroll jag tog mig an från och med augusti
2020.
Eventuellt nya forskningsfrågor
Detta är en intressant med svårbesvarad fråga. Det dyker alltid upp nya frågeställningar under
författandet av ett bokprojekt. Det som jag tycker är tydligast är hur forskningshistorien
påverkar samtida forskning implicit och explicit. Det senare är ofta kommenterat i
forskningsöversikter i artiklar gällande aktuella forskningsfält, medan den implicita påverkan
är mindre tydliggjord i dagens forskning. Det gäller inte minst sekelgammal forsknings
påverkan och hur aktuella forskningsfrågor ofta gentar samma problem och svar utan att
reflektera över det. Dagens forskning, knyter exempelvis ofta an till romantiken och det
tidiga 1800-talet. Detta och liknande samband är något som jag aktivt reflekterar över i min
nya syntes.
2
Hur resultaten har spridits samt om och hur samverkan skett.
Under projektet deltog jag aktivt PERAHUs verksamhet i form av seminarier, föreläsningar,
handledning av studenter, samforskande artiklar, och en månads fältarbete i western Arnhem
Land. Jag deltog också vid the Association for Australian Archaeologists årsmöte i december
2019, där jag presenterade delar av mitt syntesbokprojekt.
Samarbetet med forskare och studenter vid PERAHU flöt fint och vi sökte därför ett nytt
projekt tillsammans, Art at the Crossroad, som beviljades medel från the Australian Research
Council SRI program under hösten 2020. Det pågår ännu (lite fördröjt av pandemin, se länk
ovan och delrapport).
Publikationslista, samt länk till egna webbsidor
Här följer en sammanställning av de publikation som jag – förutom den nya syntesen –
arbetade med under sabbatsåret vid Griffith University. Publikationer markerade med *
indicerar open access.
Monografimanus
1. Rock art in northern Europe – a new synthesis (manus på cirka 47,000 ord (utan
referenser), under arbete, se ovan). Ämnat för Cambridge University Press.
Förgranskade antologier
2. Hampton, Jamie, Sam Challis, and Joakim Goldhahn (eds.) (2022). Powerful pictures:
Rock art research histories around the world. Oxford: Archaeopress Archaeology.
Förgranskade artikelsamlingar i tidskrifter
3. *Goldhahn, Joakim and Kristin Armstrong Oma (guest eds.) (2020). Special edition
on “Human-animal relationships in a long-term perspective”. Current Swedish
Archaeology 28: 11–200.
4. Goldhahn, Joakim (guest ed.) (2019). Special edition on Rock art worldings II. Time
and Mind: The Journal of Archaeology, Consciousness and Culture 12 (3).
5. Goldhahn, Joakim (guest ed.) (2019). Special edition on Rock art worldings I. Time
and Mind: The Journal of Archaeology, Consciousness and Culture 12 (2).
Förgranskade artiklar
6. *Goldhahn, Joakim, Stephen Longoida Labarakwe, Peter Skoglund and Ebbe
Westergren (2021). “I have done hundreds of rock paintings:” Some recent rock art
episodes among Samburu, northern Kenya. Cambridge Archaeological Journal 31(2):
229–246.
7. *Goldhahn, Joakim (2020). To bring back some eagleness to eagles: On bird
worldings during the Bronze Age. Current Swedish Archaeology 28: 47–73.
8. *Armstrong Oma, Kristin and Joakim Goldhahn (2020). Introduction: Human-animal
relationships from a long-term perspective. Current Swedish Archaeology 28: 11–22.
9. Goldhahn, Joakim (2019). Rock art worldings. Time and Mind: The Journal of
Archaeology, Consciousness and Culture 12 (3): 165–167.
10. Goldhahn, Joakim (2019). Unfolding present and past (rock art) worldings. Time and
Mind: The Journal of Archaeology, Consciousness and Culture 12 (2): 63–77.
11. *Goldhahn, Joakim (2019). «Så godt det lar sig gjøre» – kommenterade krigstidsbrev
adresserade till Arthur Nordén från norska kollegor 1940–1945. Viking LXXXII: 153–
172
3
Förgranskade antalogiartiklar
12. Goldhahn, Joakim, Jamie Hampson, and Sam Challis (2022). Introduction: Why does
the history of rock art research matter? In Powerful pictures: Rock art research
histories around the world, edited by Jamie Hampson, Sam Challis, and Joakim
Goldhahn, 1–5. Oxford: Archaeopress Archaeology.
13. Goldhahn, Joakim (2022). ‘To Alleviate the Night-Black Darkness that Conceals our
most Ancient Times:’ Carl Georg Brunius’ trailblazing rock art thesis from 1818. In
Powerful pictures: Rock art research histories around the world, edited by Jamie
Hampson, Sam Challis, and Joakim Goldhahn, 45–60. Oxford: Archaeopress
Archaeology.
14. Goldhahn, Joakim (2021). On the chronology and use of hunter gatherer rock painting
sites in northern Europe. In Perspectives on differences in rock art: The Alta
Conference on Rock Art III, edited by Jan Magne Gjerde and Mari Strifeldt Arntzen,
pp. 7–42. Sheffield: Equinox Publishing.
15. Goldhahn, Joakim (2020). On the Archaeology of elves. In Cognitive Archaeology:
Mind, ethnography, and the past in South Africa and beyond, edited by David S.
Whitley, Johannes Loubster and Gavin Whitelaw, pp. 270–310. London and New
York: Routledge.
16. Goldhahn, Joakim (2019). The wings of Skedemosse: Traces of bird divinations. In
Tidens landskap – en vänbok till Anders Andrén, edited by Cecilia Ljung, Anna
Andreasson Sjögren, Ingrid Berg, Elin Engström, Ann-Mari Hållans Stenholm,
Kristina Jonsson, Alison Klevnäs, Linda Qviström and Torun Zachrisson, pp. 108–
109. Lund: Nordic Academic Press.
Redaktörgranskade artiklar
17. Goldhahn, Joakim (2020). Professor Hyllings knapp: Några arkeologihistoriografiska
återspeglingar. In En arkeologisk Stig från stenålder till nutid, edited by Ingunn
Holm, Eva Svensson, Hilde Rigmor Amundsen and Ulrika Stenbäck, pp. 1–13.
Långlöt: Stridberg University Press.
18. Goldhahn, Joakim (2020). Ingen grop är den andra lik: Strövtåg i Roger Wikells
skålgropsland. In Forntid längs Ostkusten 6, Blankaholmsseminariet. Never stop
exploring. Roger Wikell 1965-2019, edited by Kenneth Alexandersson, Michael
Dahlin and Veroncia Palm, pp. 145–168. Västervik: Västerviks museum.
Ekonomisk översikt
Följande kostnader har rapporterats till RJ av Linnéuniversitetet (se tabell 1).
Tabell 1. Kostnader bekostade av RJ.
Kostnad Belopp
Löner 370 087
LKP 188 842
Drift 109 751
Indirekta kostnader 75 000
Summa 743 680
För ev. frågor, kontakta Jonnie Hovodgård, jonnie.hovdegard@lnu.se
4
Avslutande ord
Det har varit ett sant privilegium att få tillfälle att förlägga ett samfinansierat sabbatsår vid
PERAHU vid Griffith University och att få arbeta med projektet Hällbilder i norra Europa –
en ny syntes genom RJs och LNUs generösa forskningsanslag. Förutom välkomnad arbetsro
var det mycket givande att få insikt i en ny akademisk miljö, hur de bedriver forskning och
undervisar. Det gav mig enormt mycket, och inte minst mod att söka arbete i Australien.
Den största behållningen dock var att man får insikt i vad det är som gör norra Europas
hällbildstraditioner unikt, vilket hjälpt mig i att författa den nya syntesen på ett mer
pedagogiskt vis.
Eftersom jag kastat mig in i en ny forskarroll vid the University of Western Australia, har jag
tyvärr inte haft tillfälle ännu att färdigställa bokmanuset Rock art in northern Europe – a new
synthesis, men jag ämnar ta upp arbetet igen inom en snar framtid.
Perth som ovan
Joakim Goldhahn
Rock Art Australia Ian Potter Kimberley Chair
Bidragsförvaltare
Linnéuniversitetet Kalmar
Diarienummer
SAB18-0602:1
Summa
SEK 772 000
Stödform
RJ Sabbatical
Ämne
Arkeologi
År
2018