Stärkt konkurrensposition genom etiskt beteende: Svenska företag på utvecklingsmarknader.
Detta projekt handlar om de etiska utmaningar som möter multinationella företag (MNF) i sin verksamhet på utvecklingsmarknader. Utvecklingsmarknader är strategiskt viktiga för många MNF. Samtidigt kan stora kulturella och institutionella skillnader mellan hemmamarknaden och utvecklingsmarknaderna medföra svårigheter för företagen. Svårigheterna illustreras av incidenter där svenska MNF har agerat på ett sätt som ansetts oetiskt av aktörer på hemmamarknaden och/eller på utvecklingsmarknaden. Incidenterna har handlat om korruption, barnarbete, miljöföroreningar etc.
Det finns ett behov av fler empiriska studier som fokuserar specifikt på de etiska aspekterna av MNFs aktiviteter på utvecklingsmarknader. Syftet med detta projekt är att undersöka hur olika institutionaliserade normer och beteenden samt olika typer av aktörer påverkar företagets etiska beteende på utvecklingsmarknader. Detta innebär två analysnivåer: i) Vi studerar samspelet mellan huvudkontoret och de lokala dotterbolagen och fokuserar på hur de etiska koderna från huvudkontoret överförs, förklaras och sprids till den lokala marknaden. Samt, vilka förmågor och rutiner som kan stödja denna process. ii) Vi studerar interaktionen mellan det multinationella företaget och externa aktörer på den lokala marknaden. En empirisk studie av två svenska MNF kommer att genomföras, med intervjuer som genomförs på företagens huvudkontor samt även på tre större utvecklingsmarknader.
Slutredovisning
Detta projekt har handlat om de etiska utmaningar som möter multinationella företag i sin verksamhet på utvecklingsmarknader. Utvecklingsmarknader är strategiskt viktiga för många multinationella företag. Samtidigt kan stora kulturella och institutionella skillnader mellan hemmamarknaden och utvecklingsmarknaderna medföra svårigheter för företagen. Svårigheterna illustreras av incidenter där svenska multinationella företag har agerat på ett sätt som ansetts oetiskt av aktörer på hemmamarknaden och/eller på utvecklingsmarknaden. Incidenterna har handlat om korruption, barnarbete, miljöföroreningar mm.
Det finns ett behov av fler empiriska studier som fokuserar specifikt på de etiska
aspekterna av multinationella företags aktiviteter på utvecklingsmarknader. Syftet med detta projekt var att undersöka hur olika institutionaliserade normer och beteenden samt olika typer av aktörer påverkar företagets etiska beteende på utvecklingsmarknader. Detta innebär två analysnivåer: i) Vi har studerat samspelet mellan huvudkontoret och de lokala dotterbolagen och fokuserar på hur de etiska koderna från huvudkontoret överförs, förklaras och sprids till den lokala marknaden. Samt, vilka förmågor och rutiner som kan stödja denna process. ii) Vi har studerat interaktionen mellan det multinationella företaget och externa aktörer på den lokala marknaden.
Det empiriska genomförandet
I början av projektet kunde vi så småningom etablera kontakter med svenska multinationella företag som har verksamhet på utvecklingsmarknader. Två sådana företag, verksamma i helt olika branscher, gick med på att delta i vår forskning. Helt enligt den ursprungliga planen lyckades vi alltså involvera företag med helt olika branschmässiga förutsättningar.
Intervjuer genomfördes på huvudkontoren i Stockholm under 2019 och början av 2020. Härefter fick vi göra stora förändringar i den planerade moden och utförandet med anledning av pandemin och olika nerstängningar. Det blev bl a inte längre möjligt att besöka olika utvecklingsmarknader och genomföra personliga intervjuer. Eftersom problem orsakade av pandemin kvarstod blev vi tvungna att ersätta de personliga intervjuerna med intervjuer via Zoom eller Teams. Även om vi inledningsvis var tveksamma till detta, upplevde vi att det digitala formatet underlättade samordningen och samarbetet, både på huvudkontorsnivå och med olika partners på utvecklingsmarknaderna. Under det avslutande året blev det dock möjligt att genomföra en resa till Turkiet och att göra intervjuer med företagsrepresentanter och andra intressenter.
Utöver intervjuer har vi även samlat in och analyserat olika typer av skriftliga dokument, såsom artiklar i media, interna planer och material om institutionella policys. För att kunna hantera och strukturera det väldigt omfattande empiriska materialet har vi använt oss av textanalysverktyget NVIVO 11.
Projektets vetenskapliga resultat
Resultaten av vår forskning kan summeras i enlighet med nedanstående områden.
Ett sådant rör hur olika etiska ställningstaganden och hållbarhetskoder överförs och stöds i interaktioner mellan den centrala organisationen och olika lokala aktörer – interna såväl som externa. Den interna organisationens roll är av kritisk betydelse. Projektet visar hur interaktioner mellan huvudkontoret och olika dotterbolag kan utvecklas såväl som hur etiska normer och koder kan överföras och det interna stödet för hållbarhetsfrågor kan förstärkas. Våra resultat visar också hur ett företag kan arbeta med etiska- och hållbarhetsfrågor i interaktioner med olika intressenter, och genom stöd från relevanta strukturer och processer. Inom projektet har vi identifierat hur normer och värderingar kan överföras och accepteras lokalt vial en uppsättning brobyggande förmågor.
Vidare ger resultaten ytterligare förståelse för hur multinationella företag kan bli drivande i frågor som rör hållbarhet och etik på olika marknader genom att systematiskt arbeta med och påverka olika grupper av intressenter, och institutionella dimensioner. Här uppmärksammar forskningen skillnader mellan marknader baserade på kulturella och strukturella faktorer och diskuteras hur de kan hanteras av företaget, Våra publikationer har betonat hur multinationella företag har ett ansvar och en möjlighet att bidra till många av de hållbarhetsmål som har identifierats av Förenta nationerna. Projektet har diskuterat ett antal vägar för detta.
Teoretiskt behandlar vår forskning framför allt den roll som institutionell teori har när det gäller att förstå hur etiska aspekter kan tolkas och accepteras på marknader som baseras på olika kulturella och strukturella förutsättningar. Vi betonar även vikten av att beakta nätverksfaktorer och hur nära relationer med olika intressenter kan stödja hållbarhetsåtaganden.
Nya forskningsfrågor
Vår forskning leder till ett antal nya intressanta forskningsfrågor, såsom:
• Hur kan multinationella företag orkestrera förändringar i ekosystem på global nivå? Vilka externa och interna faktorer kan spela en positiv roll i en sådan process?
• Det finns också anledning att gå djupare i frågan om marknadskonflikter som kan uppstå mellan det multinationella företagets etiska principer och lokala normer (vilket i viss mån observerades inom projektet).
• Vilka utmaningar finns i praktiken vad gäller att kombinera ekonomiska och sociala etiska mål för multinationella företag?
• Vilka transformationer av företagets affärsmodeller och processer behövs för att tillfullo beakta olika intressenters intressen och lösa reella samhällsproblem på utvecklingsmarknader?
• Vad blir den nya rollen för multinationella företag om de skiftar fokus från vinstmaximering mot en mera ansvarstagande affärsmodell med större hänsynstagande till samhällsproblem?
• Hur kan multinationella företag agera mer proaktivt och forma marknader baserat på starkare etiska värderingar? Vilken roll får olika lokala intressenter i en sådan process?
Spridning av forskningens resultat
Projektets resultat har spridits genom ett antar publikationer i vetenskapliga granskade tidskrifter, en bok, konferenspresentationer och -publikationer samt seminarier. Vi har prioriterat källor som erbjuder Open Access.
Forskningen har framför allt presenterats vid de internationella vetenskapliga konferenserna EIBA (European International Business Academy), samt CiMAR (Consortium for International Marketing Research). Vi har presenterat papers i olika konstellationer men också deltagit i paneldiskussioner. I dessa har även praktiker och policyinstitutioner deltagit. Forskningen har också presenterats vid våra hemuniversitet, bl a i diskussioner med studenter. Våra olika aktiviteter har gjort det möjligt att sprida resultaten även till intressenter utanför det vetenskapliga samfundet.
Det finns ett behov av fler empiriska studier som fokuserar specifikt på de etiska
aspekterna av multinationella företags aktiviteter på utvecklingsmarknader. Syftet med detta projekt var att undersöka hur olika institutionaliserade normer och beteenden samt olika typer av aktörer påverkar företagets etiska beteende på utvecklingsmarknader. Detta innebär två analysnivåer: i) Vi har studerat samspelet mellan huvudkontoret och de lokala dotterbolagen och fokuserar på hur de etiska koderna från huvudkontoret överförs, förklaras och sprids till den lokala marknaden. Samt, vilka förmågor och rutiner som kan stödja denna process. ii) Vi har studerat interaktionen mellan det multinationella företaget och externa aktörer på den lokala marknaden.
Det empiriska genomförandet
I början av projektet kunde vi så småningom etablera kontakter med svenska multinationella företag som har verksamhet på utvecklingsmarknader. Två sådana företag, verksamma i helt olika branscher, gick med på att delta i vår forskning. Helt enligt den ursprungliga planen lyckades vi alltså involvera företag med helt olika branschmässiga förutsättningar.
Intervjuer genomfördes på huvudkontoren i Stockholm under 2019 och början av 2020. Härefter fick vi göra stora förändringar i den planerade moden och utförandet med anledning av pandemin och olika nerstängningar. Det blev bl a inte längre möjligt att besöka olika utvecklingsmarknader och genomföra personliga intervjuer. Eftersom problem orsakade av pandemin kvarstod blev vi tvungna att ersätta de personliga intervjuerna med intervjuer via Zoom eller Teams. Även om vi inledningsvis var tveksamma till detta, upplevde vi att det digitala formatet underlättade samordningen och samarbetet, både på huvudkontorsnivå och med olika partners på utvecklingsmarknaderna. Under det avslutande året blev det dock möjligt att genomföra en resa till Turkiet och att göra intervjuer med företagsrepresentanter och andra intressenter.
Utöver intervjuer har vi även samlat in och analyserat olika typer av skriftliga dokument, såsom artiklar i media, interna planer och material om institutionella policys. För att kunna hantera och strukturera det väldigt omfattande empiriska materialet har vi använt oss av textanalysverktyget NVIVO 11.
Projektets vetenskapliga resultat
Resultaten av vår forskning kan summeras i enlighet med nedanstående områden.
Ett sådant rör hur olika etiska ställningstaganden och hållbarhetskoder överförs och stöds i interaktioner mellan den centrala organisationen och olika lokala aktörer – interna såväl som externa. Den interna organisationens roll är av kritisk betydelse. Projektet visar hur interaktioner mellan huvudkontoret och olika dotterbolag kan utvecklas såväl som hur etiska normer och koder kan överföras och det interna stödet för hållbarhetsfrågor kan förstärkas. Våra resultat visar också hur ett företag kan arbeta med etiska- och hållbarhetsfrågor i interaktioner med olika intressenter, och genom stöd från relevanta strukturer och processer. Inom projektet har vi identifierat hur normer och värderingar kan överföras och accepteras lokalt vial en uppsättning brobyggande förmågor.
Vidare ger resultaten ytterligare förståelse för hur multinationella företag kan bli drivande i frågor som rör hållbarhet och etik på olika marknader genom att systematiskt arbeta med och påverka olika grupper av intressenter, och institutionella dimensioner. Här uppmärksammar forskningen skillnader mellan marknader baserade på kulturella och strukturella faktorer och diskuteras hur de kan hanteras av företaget, Våra publikationer har betonat hur multinationella företag har ett ansvar och en möjlighet att bidra till många av de hållbarhetsmål som har identifierats av Förenta nationerna. Projektet har diskuterat ett antal vägar för detta.
Teoretiskt behandlar vår forskning framför allt den roll som institutionell teori har när det gäller att förstå hur etiska aspekter kan tolkas och accepteras på marknader som baseras på olika kulturella och strukturella förutsättningar. Vi betonar även vikten av att beakta nätverksfaktorer och hur nära relationer med olika intressenter kan stödja hållbarhetsåtaganden.
Nya forskningsfrågor
Vår forskning leder till ett antal nya intressanta forskningsfrågor, såsom:
• Hur kan multinationella företag orkestrera förändringar i ekosystem på global nivå? Vilka externa och interna faktorer kan spela en positiv roll i en sådan process?
• Det finns också anledning att gå djupare i frågan om marknadskonflikter som kan uppstå mellan det multinationella företagets etiska principer och lokala normer (vilket i viss mån observerades inom projektet).
• Vilka utmaningar finns i praktiken vad gäller att kombinera ekonomiska och sociala etiska mål för multinationella företag?
• Vilka transformationer av företagets affärsmodeller och processer behövs för att tillfullo beakta olika intressenters intressen och lösa reella samhällsproblem på utvecklingsmarknader?
• Vad blir den nya rollen för multinationella företag om de skiftar fokus från vinstmaximering mot en mera ansvarstagande affärsmodell med större hänsynstagande till samhällsproblem?
• Hur kan multinationella företag agera mer proaktivt och forma marknader baserat på starkare etiska värderingar? Vilken roll får olika lokala intressenter i en sådan process?
Spridning av forskningens resultat
Projektets resultat har spridits genom ett antar publikationer i vetenskapliga granskade tidskrifter, en bok, konferenspresentationer och -publikationer samt seminarier. Vi har prioriterat källor som erbjuder Open Access.
Forskningen har framför allt presenterats vid de internationella vetenskapliga konferenserna EIBA (European International Business Academy), samt CiMAR (Consortium for International Marketing Research). Vi har presenterat papers i olika konstellationer men också deltagit i paneldiskussioner. I dessa har även praktiker och policyinstitutioner deltagit. Forskningen har också presenterats vid våra hemuniversitet, bl a i diskussioner med studenter. Våra olika aktiviteter har gjort det möjligt att sprida resultaten även till intressenter utanför det vetenskapliga samfundet.