Ute Bohnacker

Utveckling i modersmål och svenska över tid: Från förskolan till lågstadiet

Drygt 25 % av Sveriges förskolebarn talar ett annat modersmål än svenska. Även om vi vet att det finns stor individuell variation i hur barn utvecklar sina båda språk över tid, saknas systematiska, longitudinella studier. Kommer barnets behärskning av modersmålet förbättras, stagnera, eller till och med minska med tiden? Kommer barnet ikapp med enspråkiga svenska ålderskamrater i skolan? Och vilka faktorer bidrar till lyckad framgång hos tvåspråkiga barn i Sverige? För att besvara dessa frågor undersöks 40 arabisk/svensktalande och turkisk/svensktalande barn vid 4, 6 och 8 år. Både arabiska och turkiska talas i omfattande utsträckning i Sverige av familjer med varierande socio-ekonomisk status. Ordförråd och berättarförmåga utvecklas starkt från förskoleåldern till skolåldern; därför använder projektet ordförrådstest och berättaruppgifter i båda språken. Detta gör att barnet kan jämföras med sig självt över tid, men även med barn i samma ålder och samma språkbakgrund eller med annan språkkombination. Resultaten kan dessutom jämföras med en tidigare, större tvärsnittsstudie av 200 barn. Information om barnets språkliga omgivning hemma och i (för)skolan, om familjens språkattityd samt språkliga och läsrelaterade aktiviteter används för undersöka hur olika bakgrundsfaktorer påverkar tvåspråkig utveckling. Projektet lägger därmed grunden för evidensbaserade råd hur en lyckad aktiv flerspråkighet kan främjas hos barn som har ett annat modersmål än svenska i Sverige.
Bidragsförvaltare
Uppsala universitet
Diarienummer
P19-0644:1
Summa
SEK 4 934 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Jämförande språkvetenskap och lingvistik
År
2019