Hillevi Lenz Taguchi

Utbildning och omsorg för de yngsta barnen på vetenskaplig grund: Erfarenheter från praktiknära och evidens-baserad forskning

Projektets utgångspunkt handlar om utbildning och omsorg för samhällets yngsta barn (0-7 år) på vetenskaplig grund, som i Sverige är inskrivet i skollagen. I jämförelse med medicin och omsorgspraktiker i sjukvården har målet visat sig svårt att uppnå, pga. en otillräcklig mängd relevant evidensbaserad forskning. I takt med utvecklingen inom hjärnavbildningsteknikerna har dock kognitionspsykologer tagit initiativ till att överbrygga gapet mellan hjärnforskning och utbildning. Men de har inriktat sig på äldre barn och ungdomar, eller lärande som lättare kan mätas, fr.a. i matematik. De yngre barnens socio-emotionella utveckling, omsorg och lärande har fått mindre uppmärksamhet, delvis pga. en kritisk och test-aversiv hållning i förskolan och bland utbildningsforskare. Syftet med projektet är att erbjuda en samlad vetenskaplig diskussion av möjligheter och problem med att genomföra praktiknära och evidensbaserad forskning om utveckling, utbildning och omsorg för de yngsta barnen (0-7 år) redovisad i en monografi. Erfarenheter från internationell och nationell praktiknära och evidensbaserad forskning analyseras och diskuteras. Detta inkluderar egna erfarenheter som professor i pedagogik och ledare för det första svenska evidensprövande projekt som involverade hjärnavbildningstekniker med 432 barn och 98 pedagoger. Bidraget är kunskaper om villkoren för praktiknära och evidensbaserad forskning för omsorgs- och utbildningspraktiker och för forskares planering av framtida forskning.
Slutredovisning
Sabbatical projektets syfte var att slutföra resultatredovisningar och framför allt att skriva en monografi som gör en övergripande analys av vad som kan läras från den första interdisciplinära randomiserade kontrollstudien i förskolan i Sverige som involverar hjärnavbildningsteknik utförd direkt på förskolorna (VR Dnr 721-2014-1786). Studien involverade 432 barn, deras familjer, 98 pedagoger på 29 förskoleavdelningar i ett forskningssamarbete som innebar lottning till någon av två olika pedagogiska interventioner. Det innebar interdiscipilnära data-insamlingar, föräldraenkäter, och omfattande testning av barnen före och efter interventionerna. Hypoteserna fokuserade på barnens uppmärksamhetsförmåga, tidig matematisk begreppsbildning och språkutveckling, socio-emotionella och kommunikations-färdigheter. Studien engagerade forskare från förskoledidaktik, lingvistik, kognitiv neurovetenskap och utvecklingspsykologi, som samarbetade över disciplingränserna och med pedagogerna i kommunen. Givet det test-fientliga kulturella klimat som råder i den svenska förskolan, där pedagoger inte utför testning av barn och förskoleforskare heller aldrig involverar testning i sin forskning, innebar forskningssamarbetet flera utmaningar. Dessa handlade i första hand om (o)möjligheten till ömsesidig förståelse forskarna emellan, gällande hur olika metodologiska praktiker som krävs för en RCT uppfattas, samt betydelsebildningen av den vokabulär som är knuten till testningen, etiken, etc.

Baserat på de erfarenheten vi gjorde i detta omfattande projekt, kommer monografin att ge en innovativ och omfattande vetenskaplig diskussion om möjligheter och problem i genomförandet av ett inter-, multi- och transdisciplinärt forskningsprojekt som involverar de yngsta barnen (0-6) i förskolepraktiker. Forskningen omfattar både interdisciplinär evidensbaserad forskning om barns utveckling, omsorg och utbildning, och traditionella samhällsvetenskapliga metoder, samt transdisciplinära emergerande/framväxande metoder tillsammans med barnen, där dessa producerar ny kunskap tillsammans med forskaren. Allt inom ramen för samma projekt.

Resultaten av analyserna för denna bok innebär formulerandet av ett innovativt grepp för hur inter-, multi- och transdisciplinär forskning i utbildningsforskning och forskning med yngre barn kan förstås och genomföras. Monografin positionerar sina diskussioner inom ramen för ett postutvecklings-perspektiv (postdevelpmentalism). Detta perspektiv har tidigare gjorts främst som en kritisk analys som ifrågasätter utvecklingspsykologin och betydelsen av kunskap från naturvetenskaplig forskning (genetik, mikro-biologi, neurovetenskap) för att förstå barns utveckling i förskolan. I denna monografi utvecklas en ny förståelse av postutvecklings-perspektivet som tar inspiration från såväl kritisk och posthumanistisk teori som den senaste neuro- och utvecklingsvetenskapen, vilka visar sig till del överlappa varandra när det kommer till de ontologiska beskrivningarna och förutsättningarna för kunskapsskapandet. Detta betyder att diskussioner som rör hur det som tidigare sågs som uppdelade områden -natur och/eller kultur- nu ses som samkonstituerade i termer av naturenurture (i Naturalistiska epistemologier) respektive natureculture (i New Materialist och Posthumanism). Forskning i termer av ett postutvecklingsperspektiv kan därmed vara inkluderande av multipla epistemologier och metodologier. Med en ingång av ontologisk relationalitet kan kunskap producerad med olika metoder sättas i relation till varandra för att producera ny kunskap och nya forskningsfrågor.

Betydelsen av analyserna i denna bok kan bidra till planering, utveckling och genomförande av framtida inter-, multi- och transdisciplinär forskning in forskningsfält som barnsociologi, barnstudier, barn-geografi, kritiska studier, förskoledidaktik, barn och ungdomsvetenskap, utvecklingsvetenskap, kognitiv- och neurovetenskap som involverar de yngsta barnen.

En monografi utgör projektets huvudrapportering:

Monografins titel är: Naturenurture and natureculture co-emergences in studies with young children. Postdevelopment in multi-, inter- and transdisciplinary studies. Kontrakt skrevs 2022-12-22 med Palgrave MacMillan NY - efter blind peer-review av proposal - och omvandlades i juni 2023 till ett OPEN ACCESS kontrakt när RJ beviljat de medel som krävs för detta. Dr. Linnea Bodén bjöds in för att skriva tre kapitel av tio om barnens erfarenheter av forskningen. Monografin skrivs på engelska och med följande kapitelrubriker och beskrivningar. Alla kapitel föreligger i ett första utkast 2023-10-20.

Part 1. The problem, the Context, and the Project

Chapter 1. On Development, developmentalism, and the emergence of postdevelopmentalism
The aim is to untangle the many different but also, at least in part, overlapping and coinciding meanings of the concepts of development, but also of developmentalism and postdevelopmentalism relevant for research concerning young children.

Chapter 2. The field of child, childhood, and early childhood education studies
The chapter will sketch a cartography ‘map’ over the most dominant kinds of research studies on, to, with, for, by young children, which together constitute a wide-ranging field of ontological and epistemological forms of studies.

Chapter 3. “Those whom the research concerns”. The doing of intervention research as inter-, multi-, and trans-disciplinary inquiry
This chapter tells the story of the doing of the large-scale over-arching randomized control trial – the Enhancing Children’s Attention-project, to sketch a background for the remaining chapter. The chapter is written primarily from the point of view of stakeholders.

Chapter 4. The apparatus of knowledge-production in inter-, multi-, and transdisciplinary inquiry
The fourth chapter discusses how doing a randomized control trial as inclusive of multiple other forms of research methodologies can be understood differently, while thinking with postdevelopmental theorizing.

Part 2. The Children

Chapter 5. On, to, for, with and by – troubling ethics in developmental and postdevelopmental inquiry involving children
The chapter challenges notions claiming it to be “more ethical” when the research is done by children, than when it’s done on children. This enables a problematization of a “scale of ethics”, where child-research could be described as inherently good or bad.

Chapter 6. Standardized tests: children in the middle of a “dangerous” research practice
This chapter challenges the test-averse context in Swedish preschooling by making transgressive forms of analyses of the video recordings made of the standardized pre- and post-test performed as part of the intervention study.

Chapter 7. The hat: Exploratory research with children to investigate participation
The chapter unfolds the methodologies, practices and events enacted among children, researchers and technological devices when exploring the experiences of using EEG-caps (or “hats” as the children named them), during testing.

Part 3. The Researchers and another take on postdevelopmentalism

Chapter 8. Gendered trouble in the interdisciplinary bakery. On how to bake an interdisciplinary layer-cake
Chapter eight discusses the difficulties and possibilities in the research-team of doing interdisciplinary research with young children in this particular context of the divorced psychology-pedagogy couple, using the metaphor of the interdisciplinary bakery.

Chapter 9. The problem of language and metaphor in interdisciplinary collaborations
This chapter is situated in the interdisciplinary (gendered) bakery of desired researcher collaborations, featuring the ECA-project. The discussions from prior chapters are taken into the problem of language in interdisciplinary communication at the scale of singular words and a general vocabulary.

Chapter 10. Spaces of interdisciplinary reciprocity. Reconceptualizing postdevelopmentalisms inquiry underpinned by ontological relationality
The chapter summarizes and deepens previous analyses in the book and argues for how a reconceptualized postdevelopmentalisms inquiry of multi-, inter- and/or transdisciplinary research practice with young children can be understood underpinned by ontological relationality.

Andra resultat från projektet och initierade kollaborationer

1. Gästprofessurs besök vid University of Bath, UK, Jan. 1 st to Feb. 7 th 2023
På inbjudan av Professor Carol Taylor University of Bath department of Education genomfördes en utlandsvistelse. Resultatet blev ett antal nya planer för framtida samarbeten.

- Research symposium i Stockholm med 40 seniora forskare planerat till våren 2025.
- Två special issues. Ett för Gender and Education och ett för ett bokprojekt – en editerad volym i Global Childhoods Series. Båda påbörjade.
- Doktorandseminarier: Doktorander vid university of Bath respektive vid Stockholms universitet möts för seminarier online och planerar för att mötas på konferenser. European Congress of Qualitative Inquiry 2024 blir den första.

2. Research-disseminations of the project during sabbatical

Följande redovisningar av projektets resultat har gjorts under sabbatical perioden.

- En keynote-presentation på the European Congress of Qualitative Inquiry in Portsmouth, UK. January 12th 2023.
https://ecqi2023.projects.portsmouthuni.ac.uk/keynotes-and-workshops/

- Paper-presentation på Nordic Education Research Association conference i Oslo, Norge, 15 mars, 2023.
https://www.oslomet.no/en/about/events/nera-2023

- Peer-reviewed bok kapitel: ”Multiple Storying of Crisis and Hope: Feminist New Materialisms as an emergent ethico-onto-epistemology of multiple messmates at different scales”.

- Guest editor för ett special-issue för en scientific peer-reviewed Nordic journal: Nordisk Barnehageforskning, ämnet gällde en Lyssnande pedagogic som är ett annat namn för den huvudintervention som gjordes i RCT projektet. 11 peer-reviewed articles.
Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
SAB21-0035
Summa
SEK 1 494 000
Stödform
RJ Sabbatical
Ämne
Pedagogik
År
2021