Lovisa Bergdahl

’Pedagogiskt hushållsarbete’: En undersökning av utbildningens kroppsliga och sinnliga dimensioner

Vilka är grundförutsättningarna för att angelägna etiska och politiska frågor ska kunna adresseras inom utbildning? Hur kan hållbara utbildningsmiljöer skapas där kontroversiella och svåra ämnen kan diskuteras? Dessa frågor är i fokus i detta projekt och resultaten kommer att presenteras i boken Pedagogiska Grundförutsättningar – om kroppens och sinnenas betydelse för att hantera svåra frågor i utbildning.

Projektet använder empiri från två tidigare forskningsprojekt. Syftet är att erbjuda ett forskningsbaserat språk för det ofta marginaliserade kroppsliga och sinnliga arbete som behöver finnas på plats för att en utbildningsmiljö som kan härbärgera konflikter och spänningar ska kunna skapas. Boken vänder sig till kontinental feministisk filosofi (Judith Butler; Adriana Cavarero) och vardagsspråksfilosofi (Rita Felski; Toril Moi) som metodologi och kritik i sitt utforskande av ritualer och traditioner, kroppsspråk, röst, berättande, tidtagning och takt – små förkroppsligade och sinnliga ’saker’ som har en stor inverkan på den pedagogiska miljön, särskilt i tider av konflikt och polarisering.

Arbetet är akademiskt motiverat av att kroppsliga och sinnliga dimensioner av pedagogisk praktik hittills har getts lite uppmärksamhet i värdegrundsforskningen, trots att livet i skolor och vid universitet genomsyras av just sådant. Arbetet är empiriskt motiverat av den ökande osäkerhet som lärare idag känner inför att ta itu med svåra och kontroversiella frågor i utbildning.
Bidragsförvaltare
Södertörns högskola
Diarienummer
SAB24-0053
Summa
SEK 1 263 807
Stödform
RJ Sabbatical
Ämne
Pedagogik
År
2024