Mikael W Alexandersson

Lärandets innehåll och den nya informationsteknologin. En studie med fokus på grundläggande värden och etik.

Utgångspunkten för projektet är att undervisning har en innehållslig dimension -dvs. någon skall lära sig något - och att det sätt på vilket stoffet förmedlas har betydelse för själva lärandet. Informations- och kommunikationsteknologin (IKT) skapar nya förutsättningar för elevers lärande inom skolväsendet. Det finns därför skäl att anta att den nya tekniken kommer att få konsekvenser inte bara för hur eleven lär, utan också för vad hon kommer att lära sig. Projektet syftar till att utveckla kunskap om det sätt på vilket undervisningens innehåll konstitueras med hjälp av IKT, dvs. att studera vad läroprocesserna innehåller. Data inhämtas genom intervjuer med elever och löpande observationer av undervisningssituationer då elever använder IKT samt analyser av texter elever utvecklar via IKT.
För att avgränsa studien kommer det etiska perspektivet att vara av innehållsligt intresse. Vad lär sig egentligen eleven när hon/han arbetar med ny teknik när det gäller etiska spörsmål? På vilka sätt bidrar den nya tekniken till att eleven kan orientera sig i en alltmer komplex värld och utvecklar förmågan till personliga ställningstaganden? Projektet förväntas bidra till fördjupad förståelse kring elevers lärande via IKT. Ytterst kan projektet öka kunskapen om hur människans förståelse av omvärlden påverkas av nya medier.

Slutredovisning

Digital slutredovisning saknas. Den som är intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.

Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
J2000-0132:1
Summa
SEK 750 000
Stödform
Jubileum
Ämne
Pedagogik
År
2000